Talven varalta

Eli kuinka mansikkapaniikki johti valtavaan säilöntäketutukseen.

67821_10151708549225169_262119817_n.jpg

Havahduin reilu viikko sitten siihen, että jos kerrankin aion säilöä mansikoita talven varalle, se pitäisi tehdä nyt. Helsingin Sanomat lietsoi mansikkapaniikkiani kertomalla, että pian ovat marjat jo ylikypsiä ja jälleen kerran menee tämä lysti sivu suun. Joten reippaana tyttönä kiikutin kotiin viisi kiloa mansikoita ja rupesin keräämään talvivarastoja.

On muuten ihan helvetillistä puuhaa! Viisi kiloa mansikkaa on ihan pirun paljon mansikkaa. Jatkuvasti kiroillen ja sormet lähestulkoon verillä irroitin mansikoista kantoja ja pistin viipaloiden. Yritin myös vähentää työmäärää syömällä kuormasta mahani kipeäksi. Valtavan uurastuksen jälkeen pakkasessa on nyt lokerollinen kotimaista mansikkaa odottamassa talven smoothiekeikkoja. Enköhän ehdi unohtaa tämän ikävyyden siihen mennessä kun mustikat kypsyvät ja päätän lähteä pöpelikköön keräämään lisää pakastimentäytettä.

Alkuviikosta blogissa on jälleen hiljaista, kun olen fillari- ja telttaretkellä kohti Lappeenrantaa. Matkaraporttia sitten loppuviikosta, mussukat!

Koti Ruoka ja juoma

Lajikokeilussa tankotanssi

Pumpui goes tolppa-apina! Pääsinkö yli itsetietoisuudesta? Kuoriutuiko painonnostajasta keikistelijä?

tankotanssi1.jpg

Rock the Polen väki kutsui minut ystävällisesti kokeilemaan tankotanssia. Ja tottahan toki minä menin! Hiljattain Kaisaniemeen Kinopalatsia vastapäätä avattu uusi RTP-sali tarjoaa tekniikkatunteja, tanssillista opetusta sekä lihashuoltoa ja kehonhallintaa monen tasoisille treenaajille.

Rock the Pole suosittelee aloittelijoita käymään ensin intensiivi- tai kokeilustartti-kurssin, jossa haetaan tuntumaa tankoon ennen muihin treeneihin siirtymistä. Itse päädyin suoraan Tek1-tunnille, jossa käytiin läpi tankoilun perustekniikoita. Alkuun pelkäsin, että päädymme koko tunniksi hinkkaamaan yhtä asiaa, mutta iloiseksi yllätykseksi tunnilla ehdittiin kokeilla niin erilaisia pyörähdyksiä (pyörryttävää ja hauskaa), tangossa istumista (käsittämättömän kivuliasta) kuin pää alaspäin roikkumista (mahtavaa).

tankotanssi3.jpg

Olen joskus täällä blogissakin kertoillut siitä, kuinka kävin ammoin tankotanssitunnilla ahdistumassa mallin näköisten notkeiden pimujen keskellä. Tuolloin tankoilusta jäi ikävä ja vähän lannistava fiilis. Onneksi tämänviikkoinen RTP-visiittini muutti käsitystäni tankotanssin hauskuudesta ja myös sen sopivuudesta kaltaisilleni rautatangon notkeusluokkaa oleville ihmisille.

Fiilis tunnilla oli ennen kaikkea hauska, vaikka keskittymistä ja yrittämistä tosissaan vaadittiinkin. Ohjaaja tsemppasi, ja musiikin yli kaikui niin ärräpäitä kuin naurunpurskahduksia kun hikiset tassut liukuivat tangolla turhan nopeasti alaspäin. Touhussa tuli ihan tolkuton hiki. Kieppuminen vaatii lihaksia, mutta osa omasta hikoilustani taisi olla kyllä ihan rehellistä tuskanhikeä. Ei se mitään, että käsivoimin itseään tolpassa roikuttaa, mutta että pitäisi vielä samalla kieppua elegantisti. Meikäläisen liikkuminen on yleensä enemmän sitä mörssärilajia, jossa tömisee ja paukkuu. Onneksi 13 vuoden sirkustausta auttoi siinä, että kun ohjaaja huusi ”Nilkat ojennukseen!” tulivat ojennukset automaattisesti.

tankotanssi2.jpg

Tuntiin kuuluivat tekniikkaharjoittelun lisäksi alku- ja loppuverryttelyt sekä muutaman minuutin vapaaosuus, jossa sai veivata menemään parhaaksi katsomallaan tavalla. Tätä olin pelännyt eniten! Minä kun en ole minkään valtakunnan musiikin tahdissa liikkuja, varsinkaan jos muuvit vielä pitäisi keksiä ja järjestää itse. Onneksi opettaja näytti koko ajan malliksi tunnilla treenattuja tekniikoita, joten välillä muistin virkistykseksi vilkuillen päädyin pariksi minuutiksi kieppumaan tangossa ihan hyvällä fiiliksellä. Tällainen irrottelu on minulle äärimmäisen vaikeaa. Mitä enemmän pitäisi muut ja itsensä unohtaa, sitä itsetietoisemmaksi tulen. Kokemuksesta jäi kuitenkin oikein hyvä jälkimaku, kun biisin lopuksi liu’uin ahteri tankoa viistäen istumaan lattialle. Seksikkyydestä ei varmaan ollut tietoakaan, mutta voimaannuttavaa se oli yhtä kaikki.

Välillä tekee hyvää astua pois omalta treenin mukavuusalueeltaan, vaihtaa levytanko vaikkapa tanssitankoon. En kyllä crossfitiä hylkää tankoilun takia, mutta hyvää pääntuuletusta ja heittäytymistä erilaiseen meininkiin se voisi tarjota allekirjoittaneelle. Ehkäpä minut nähdään Kaisaniemessä uudelleenkin kieppumassa.

Lisätietoja Rock the Polen meiningistä ja tunneista löytyy koulun kotisivuilta. Jos tankotanssi kiinnostaa, ei ole mitään syytä jättää kokeilematta: RTP:llä on myös lapsiparkki, johon jälkikasvun voi sijoittaa omien jumppien ajaksi.

Ps. Kuvista kiitos vihdoinkin kotimaan kamaralle palanneelle Miialle, jonka Mahdollisia sivuvaikutuksia -treeniblogia just sunkin pitäisi lukea. Tseketi tsek!

//Yhteistyöpostaus//

 

Hyvinvointi Liikunta