Ja opintovapaa jatkukoon

Tein eräänlaisen diilin työnantajani kanssa. Jäin nyt samantein palkattomalle opintovapaalle viimeistelemään työpaikalle tekemääni gradua (pitäisi tästä saada kyllä rahallisesti ihan OK tukea muualta). Opintovapaa jatkuu mammalomaani asti. Graduohjaajani kanssa tekemän aikataulun mukaisesti gradu palautetaan sitten tässä kohdin (pusken sitä mahdollisimman hyvin valmiiksi jo hyvissä ajoin ennen tätä niin että jos hätä tulee, olisi työ suurinpiirtein palautuskunnossa vaikka vointi loppua kohti heikkenisikin).

Työtehtäväni on nyt YT-kuvioihin liittyen lakkautettu. Kun palaan takaisin, minut irtisanotaan nyt käytyjen YT-kuvioiden perusteella mikäli minua ei voida uudelleensijoittaa tai uudelleenkouluttaa. Asennoitua täytyy sen mukaan, että työt eivät jatku. Mutta mitä vainhan voi tapahtua. Aikaa voi kulua enemmän tai vähemmän, työpaikan suhdanteet voivat muuttua. Henkilöstötilanne voi suhdanteiden lisäksi muuttua suuntaan jos toiseenkin (laajalla koulutuksellani sovin useammankintyyppiseen työtehtävään). Strategia ja painotukset voivat muuttua niin, että erikoisosaamiselleni onkin taas käyttöä. Mutta suuresti on myös mahdollista, että tilanteet eivät ehdi muuttua. Jos taloustilanne on heikko, irtisanomiselleni löytyvät varmasti perusteet vaikka töitä sikäli olisikin (kyllähän niitä töitä olisi nytkin riittänyt toisenlaisella perustelulla ja strategialla).

Perhevapaiden ajan olen kuin kuka tahansa työpaikallani. Saan äitiyslomalla aluksi täyttä palkkaa. Lomat kertyvät. Saan kutsun tiettyihin firman tilaisuuksiin. Sitten aikanaan voin hakea uutta työpaikkaa CV puhtaana, ilman työsuhdekatkoksia.

Mielestäni tämä oli tässä huonossa tilanteessa hyvä diili. Molempien osapuolten kannalta. En sure lainkaan tämän kesän kulkua: saan rauhassa keskittyä opintojen viimeistelyyn ja mahan kasvattamiseen. Ei tarvitse tsempata  jos viimeisellä kolmanneksella tulee kremppoja (vaikka niitä supistuksia), vaan voin olla juuri niinkuin vointi sanoo. Tiedän, että vaikka olisinkin todennäköisesti laittanut syksyllä pikkuisen hyvinvoinnin kaiken muun edelle, olisi henkisesti tuntunut tosi pahalta, jos olisin joutunut saikuttamaan. Töissä on sellainen resurssitilanne, että tämä olisi tehnyt tosi pahaa työkavereille ja olisi myös tuntunut kammottavalta, että joku sellainen olisi irtisanottu, joka silläkin hetkellä olisi voinut helpottaa työkavereiden työtaakkaa. Ainut mikä vähän huolettaa, on että mökkihöperöidyn jo hyvän aikaa ennen mammalomaa. Jo nyt huomaan, että käy tylsäksi olla kaiket päivät kotona, ei näe ketään muita ihmisiä kuin miestä illalla. Tähänkin voi tietenkin itse paljon vaikuttaa ja täytynee ottaa hieman itseä niskasta kiinni (kun vain olisi energiaa! Unien takutessa tämä on kuitenkin koko ajan kortilla). Mennä välillä opiskelemaan yliopistolle. Tavata ahkerammin kavereita. Hankkia kenties uusia harrastuksia (miten olisi joku lempeä mammajumppa alkusyksystä). Mammakavereitakin voisi alkaa hankkia (vaikka perhevalmennuksesta tai mammajumpista) ja ohjelmaa heidän kanssaan.

Ehkä se oli juuri tämä diilin tekeminen, mikä sai miettimään vielä uudestaan sitä raskauden kertomista YT-kuvioiden aikaan. Alkoi yllättävän paljon kaduttamaan, että en kertonut raskaudestani aiemmin. Vaikka lain mukaan raskaanaolevankin voi irtisanoa, tuntuu henkinen ja sosiaalinen kynnys raskaanaolevan irtisanomiseen olevan todella kova, varmaankin paljon kovempi kuin lain asettamat pykälät. Mutta mikä on tehty on tehty. Epäitsekästä lohtua saa ehkä hippusen siitäkin, että kuten mainitsivat diiliä tehdessämme tavatessa, minun mahdollisuuteni uudelleentyöllistyä ovat meidän tiimiläisistä parhaat. Ja minulle työnhaku ei tule ihan heti ajankohtaiseksi. Tilanne olisi ollut varmasti paljon huonompi esim. sillä kollegalla, jonka ensimmäiseen tutkintoon liittyvä gradu tahmaa tosi pahasti (opiskelee samaa tutkintoa mitä itsekin olen tällä hetkellä viimeistelemässä. Välillä olen ollut pikkaisen katkera miettiessäni, miten paljon parempi koulutus ja osaltaan myös osaamiseni työtehtäviimme liiittyen minulla on tähän kollegaan nähden ja hän sai jäädä, minä lähden).

Nyt nautitaan kesästä. Ja pikkuisen liikkeistä (pieni rakkaus on tätä kirjoittaessakin tuntunut vaihtaneen tiuhaan asentoaan, voi pientä). Ja yritetään olla murehtimatta asioita, jotka realisoituvat vasta vuoden (kahden, kolmen) päästä.

Suhteet Oma elämä Työ

Sydän sanoo pum pum pum

On se hassua, miten pienet asiat voivat sykähdyttää niin paljon. Niinkuin nyt oman pikkuisen sydämenlyöntien kuuleminen neuvolassa  (tai eihän tämä sinänsä ole mikään pikkuasia, paljon on pitänyt mennä oikein että sydämensykkeitä edes on. Mutta tässä kohdin kun kaikki on tähän mennessä mennyt hyvin ja liikkeet tuntuvat jo, ei tuon sydämenlyöntien kuulemisen nyt niiiiin suuri ihme pitäisi olla). Syke oli oikein hyvä ja siltä osin (+liikkeiden puolesta) kaikki vaikuttaisi olevan pikkuisella oikein mainiosti.

Tapasin eilisellä käynnillä viimein oman neuvolatätini. Oikein mukavalta tuntui. Ystävällinen, asiallinen, osaava, auttavainen. Eiköhän meidän yhteistyö hyvin suju. Suurin huoli minulle tuli siitä, että hän tuntui olevan aika iäkäs ja siten ei välttämättä ole työelämässä niin pitkään kuin minä olen neuvolan asiakkaana.

Kroppani vaikuttaisi voivan ihan hyvin sen mitä erilaisilla mittauksilla ja testauksilla selville voi saada. Näytteissä ei mitään hälyttävää. Verenpaine oikein hyvä (laskenut ihan pikkuriikkisen). Paino pysynyt käytännössä samassa (jossain rv7-rv12 tietämillä laihduin noin 3 kiloa, kaiketi pahoinvoinnin aiheuttamista pienistä ruoka-annoksista, ruokarytmistä ja ruoansulatuksen muutoksista johtuen. Nyt olen saanut ne takaisin) ja tältä osin kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Pari kiloa olisi jo saanut tulla, mutta tämäkin tilanne on ihan OK. Ehkä tästä painojutusta ei tulekaan mitään issueta (tai ehkä nuolaisen nyt pikkaisen liian aikaisin). Olen niin pelännyt painosta johtuvia saarnoja kun haluaisin elää ilman painostressiä (joka muutenkin voi iskeä kohtuu helposti, minulla ei ole kuin 11 kiloa matkaa erääseen tosi hurjan kuuloiseen painolukemaan).

Kyselin mm. alavatsan ikävistä tuntemuksista kävelylenkeillä. Kuten arvelinkin, syitä voi olla monia. Hieman yllättäen kuitenkin myös supistukset voivat olla ihan realistinen vaihtoehto. Kun tuntemukset kuitenkin helpottavat nopeasti levossa. En olisi ajatellut, että noinkin voimakkaasti tuntuvia supistuksia vielä niin aikaisin tulisi. Ja supistuskammoisena tämä vähän huolettaa (siis supistuskammoisena sikäli, että tiedän että tietynlaiset supistukset voivat aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen). Liikkua kuulemma voi oman kunnon ja tunnon mukaan. Varovainen tulen kuitenkin varmasti olemaan.

Samalla reissulla sain ajat perhevalmennukseen. Hurjaa! Varsinaista valmennusta on noin 6h mikä tuntuu näin vauvojen kanssa täysin tumpelosta ensisynnyttäjästä hurjan vähältä. Noh, ”siperia opettaa” jos ei muuta (olen kyllä muutenkin asennoitunut tähän asiaan niin, että oma pikkuinen kasvattaa minua yhtä paljon äidiksi kuin minä häntä noin yleensä. Eli en esim. kaipaa mitään tuttujen lasten hoitokeikkoja ”harjoitukseksi”).

Alles gut in Pumpulipesä. rv17+5

 

Suhteet Oma elämä