Ensimmäinen mamma-to-be -ostos

Olin ajatellut pitäytyä kaikesta raskauteen liittyvästä shoppailusta vielä tän viikon ajan (kun viimeksi tällä viidennellä viikolla raskaus meni kesken). Mutta malttamattomaan tapaani en sitten saanut tästäkään pidettyä kiinni. Heti plussattuani olin jättänyt joka-aamuisen berocan pois ruokavaliostani, koska siinä luki, että voi käyttää vain lääkärin suosituksesta  raskausaikana (tässä kohdin arvelen kyllä olevani taas yliyliylivarovainen. Mutta jotenkin kuitenkin helpompi kun noudattelee purkkien ohjeita niinkuin ne siinä ovat ilman, että joka kerta pähkii itse). Tänään kävin sitten ostamassa mammaversiota multivitamiineista:

 

minisun_mamapien.jpg

Kuva täältä.

Eli Mininsunin Mama -vitamiinia lähti apteekin työntekijän suosituksesta matkaan. Tuote valikoitui hintansa ja sen puolesta, että tässä oli myös jodia (käytän ruoanlaitossa joditonta merisuolaa, joten ilmeisesti tuotakin sitten voisi pikkaisen jostain saada). Olipas muuten aika kuumottavaa kertoa asiastaan apteekin työntekijälle (vähänkö stressas ku samassa hyllyvälissä hengas joku toinenkin asiakas vaikka ihan vieras olikin. Tuntui melkein rikolliselta kertoa asiansa kun joku kuulee). Eka kerta kun kodin ulkopuolella mainitsin raskaudesta. Ja apteekkari ei meinannut sitten millään päästä meikäläisestä eroon kun kerran olin rohkaistunut asiaa selvittelemään. Samalla sain luvan syödä vanhaa kalkkitablettiani (siinäkin oli jotain, että pitäisi lääkärin tai apteekin ihmisen kanssa keskustella).

Niin ja apteekki oli tietty valikoitunut siten, että en siellä normaalisti asioi, eikä siellä pitäisi näkyä tuttuja. Ihan niinku tässä nyt ois hävettävää, en mä nyt sentään mitään tippurilääkettä hakenut…

Hyvinvointi Terveys

Hysteerinen mamma-to-be täällä moi

Olen tänään googlaillu tai hysterioinut muun muassa seuraavista asioista:

  • Saako näin alkuraskaudesta mennä uimahalliin, onko siinä jotain suurempaa infektion riskiä. Löytyi muun muassa mainintoja virtsatietulehduksista ym. mutta jäi vähän epäselväksi, onko nyt juuri suurempi riski. Tietoni mukaan en ikinä ole saanut mitään hallista, vaikka olen mm. useamman vuoden harrastanut uintia 6 kertaa viikossa. Tänään olisi mahdollisesti uintitreffit kaverin kanssa.
  • Saako näin alkuraskaudesta mennä kylpylään, poreisiin ym. Netti kertoo, että mm. kuumaa poreallasta kannattaisi ehkä välttää ettei pienelle tule tukalat oltavat (mahtaakohan olla ihan vielä kovin ajankohtaista). Kylpyläaltaissa samat riskit kuin uimahallissa, lämpimässä porealtaassa ehkä vielä suuremmat riskit. Saunaan ei saisi mennä (se kuumeneminen). Köhm, mahtavatkohan suomalaisnaiset lopettaa saunailun raskauden ajaksi…. Ensi viikonlopuksi on suunniteltu kylpyläreissua.
  • Miten raskasta liikuntaa uskaltaa harrastaa. Toisaalta liikkua pitäisi, että kunto olisi hyvä ja kovasykkeisestä liikunnasta voisi olla googlettelun mukaan hyötyäkin kun verenkierto vilkastuu. Ja toisaalta googlettelu kertoi myös, että paljon urheilleilla oli suurempi riski keskenmenolle/aikaiselle synnytykselle. Ääääh…
  • Onko painavan repun kantaminen hyväksi pienelle. Toi mun tän päivän reppu on hiiiirmu painava kun sielä on kannettava ja kirjoja, voi ei voi ei nyt tää menee aivan varmasti kesken….. Öööh… tuota… oletko nyt ihan tosissas näitten kanssa?
Suhteet Oma elämä Terveys