Luvallista herkuttelua vai itsepetosta?

Olen täällä tainnut aiemminkin mainita, että rrrrakastan pizzaa (itseasiassa pidän kovasti oikeastaan kaikenlaisesta italialaisesta perusruoasta ja italiaan matkustaminen onkin yhtä kulinaristista taivasta). Alkuraskaudesta pizza ei maistunut, mutta puolivälin jälkeen tämä herkku on jälleen houkuttanut enenevissä määrin. Raskaudiabetes-diagnoosin jälkeen olen ollut pizzan suhteen varpaillani, onhan pohja yleensä höttöhöttövenhäjauhoa ja päällystä kovin rasvapitoista. Viikonloppuna kuitenkin rohkaistuin ja kokeilin tehdä parhaani mukaan diabetikolle paremmin sopivan version tästä herkusta, tällä herkuttelin viikonloppuna ja tänään lounaalla:

image.jpg

Ruokavaliolleni sopivammaksi tuunailin tätä siten, että tein pohjasta mahdollisimman ohuen (itseasiassa meni sen verran överiksi että taikinaa jäi tuohon reunoille rullalle kuten kuvasta näkyy) – yleensä tykkään pannupizza-tyylisistä pizzoista (tai aidon italiailaisesta ohutpohjasta), mutta tässä oli annettava periksi. Lisäksi jauhoista reilut puolet vaihdoin täysjyvävehnäjauhoihin. Ketsuppi vaihtui sokerittomaan versioon. Päälle laitoin normaalia vähemmän jauhelihaa (vähärasvaista naudan paistijauhelihaa) ja rutkasti kasviksia (paprikaa, tomaattia, punasipulia, herkkusieniä). Pinnalle 15 % rasvaa sisältävää polaria.

Kyllähän tuosta nyt huomasi, että se on tuollainen ”terveysversio”, mutta ihan hyvin upposi niin minulla kuin miehelläkin. Selkeiten tuo pohja maistui erille mitä normaalisti ja jos tätä kovin taajaan tekisi niin pohjan maku alkaisi varmasti tökkiä jossain vaiheessa. Mittailin sokeriarvot ja hyvin näyttivät pysyvän raja-arvojen sisällä vaikka söinkin kunnon siivun kera salaatin.

Ehkä tätä uskaltaisi joskus toistekin tehdä, vai onko täydellistä itsehuijausta kuvitella, että pizzasta voisi muka tehdä jotenkin terveellisen? (kai tämä ainakin terveellisempi itsepetos oli kuin taannoinen ”jos syön vain puolikkaan kebab-pizzerian pizzasta kerralla ja syön samalla runsaasti salaattia niin kaikki on hyvin” -tempaukseni, joka muuten sekin piti sokeriarvot oikein hyvin kohdillaan).

 

PS. kokeilin myös viikonloppuna tehdä täysjyväsämpylöitä, joissa valtaosa jauhoista oli täysjyvävehnäjauhoja. Lopputulos oli syötävä, mutta ei kovin maukas, tarvinnee kokeilla varioida tuota hieman enemmän tai tehdä jotain erityyppistä täysjyväleipää kuin sämpylöitä. Pahin ongelma sämpylöissä oli täysjyvävehnäjauhoissa olevat hituset, jotka pyörivät ikävästi suussa (mies ei kuulemma huomannut mitään ja söi hyvällä ruokahalulla, joskin hänkin myönsi että makua voisi jostain hakea noihin lisää).

Suhteet Oma elämä Liikunta

Lahja tulevalle isälle

Blogimaailmassa olen törmännyt melko taajaan tulevan äidin puolisolleen tekemään isyyspakkaukseen ja heti tällaiseen törmätessäni kovasti tykästyin ajatuksesta. Oiva tapa huomioida tulevaa isää, joka muuten saattaa toisinaan tuntea olevansa vähän ulkopuolinen tässä odotuksessa. Isyyspakkaukseen siis tuleva äiti kerää kaikkea sellaista mitä tuleva isä tulee tarvitsemaan vauva-arjen alettua. Yleensä sellainen kerätään huumorilla ja mukana on muun muassa vaippoja ja pyykkipoika sekä kumihanskoja vaipanvaihtoon. Kaikessa gradukiireessäni päädyin lopulta lyömään kaksi kärpästä samalla iskulla: miehelläni oli tässä kuussa syntymäpäivät, joten tein hänelle isyyspakkaus-tyyppisen lahjan minulta ja tulevalta naperoltamme:

pakkaus.jpg

Keräsin pakkausta perinteiseen tapaan huumorilla, mutta jätin tietoisesti pois perusvauvanhoitojuttuja ja vauva-arjen ikäviä juttuja. Yritin myös löytää jotain sellaista, mikä olisi miehelle, ei tulevalle vaaville. Sisällysluetteloon rustailin tällaista:

  • Pikkuisen vaatteita, joilla hän haluaa antaa tunnustusta isille
  • Ainu alma -syöttöratkaisu: varatissi, jotta isäkin pääsee osalliseksi ruokahetkistä ensi kuukausista lähtien
  • Mies hoitaa vauvaa: hoitomanuaali
  • Tutit: äänen vaimennukseen
  • Korvatulpat: kun edelläoleva äänenvaimennuskeino pettää
  • Kahvimukit + kahvia: jotta isi ei nukahtaisi rattiin / matkalle (aina ei mikään äänenvaimennus välttämättä riitä)
  • Tuplat ja Mars-patukat: pikaenergiaa hetkiin, jolloin sitä tarvitaan
  • Kondomit: hetkiin, jolloin pikkuveli/sisko ei ole vielä ajankohtainen hanke

En nyt täysin osannut tulkita, että mikä miehen reaktio tähän oli. Ei nyt hurrrjan liikuttunut tai innostunut mutta kai tuo ihan peruspositiivisen vastaanoton sai. Kondomeista on vitsailtu useaan otteeseen – ainakin 25 kertaa seksiä luvassa myös ennen seuraavan naperon yrittämistä, esim. puolelle vuodelle jaettuna se tekee kerta viikossa…

Luin muuten tätä kootessani joitain keskustelupalstoja, missä ihmiset pitivät isyyspakkauksen kokoamista hullujen puuhana. Että kun äitiyspakkauskin suuntautuu puhtaasti vauvan tarvikkeisiin (ja sen nimi pitäisi kuulemma olla perhepakkaus) niin miksi erillinen isyyspakkaus ja miksi sinne laitetaan myös kaikkea kivaa ja isille tarkoitettua tavaraa (kuten karkkia, viskiä ym ym mitä nyt miehen iloksi näihin usein laitetaan). Kysyn vaan, että miten moni tuleva äiti EI ole odottanut sitä äitiyspakkausta kiihkeämmin kuin joulua ja mennyt ihan pähkinöiksi sen penkomisesta, niin vaan tuntuu pakkaus kovasti ilostuttavan äitiä vaikka vauvaan keskittyykin :). Meitsi ainakin odottelee malttamattomana omaa pakkausta, hakemus lähti postissa 2,5 vk sitten ja päätös pakkauksesta tuli joitain päiviä sitten – joko pian olisi minun vuoro hakea tuo ihanuus kotiin? 

Suhteet Oma elämä