Masun taputtelijoista

Olen jo paljon ennen raskautumistani ollut pöyristynyt siitä ajatuksesta, että ihmiset koskettelevat raskaanaolevien mahoja, sen kummemmin lupaa kysymättä. En vain ymmärrä mikä pointti koko hommassa on. Maha kuin maha, eihän se pikkuinenkaan sieltä nyt erikseen juuri tunnu jos ei satu oikein olemaan liikkeellä. Eri asia jos läheiset pyytävät lupaa kokeilla masua silloin kun olen maininnut että kylläpäs siellä nyt liikutaan.

Kuten arvata saattaa, niin alkaa minullakin kokemusta jo olla mahan taputtelijoista. Reaktiot näihin tilanteisiin ovat olleet kuitenkin osittainen yllätys. Kun oma äitini silitteli mahaani heti raskausuutisen kuultuaan, tuntui se erittäin vaivaaannuttavalta. Masu oli silloin vielä kovin pieni ja kohtu alhaalla ja pikkuista tai hänen liikkeitään ei tuntenut millään tavoin. Myös miehen vanhempien lähiviikkojen aikana tapahtuneet mahansilittelyt tuntuivat hieman ikäviltä, syytä en osaa sanoa. Nämä läheisimpien mahansilittelyt olen kuitenkin sietänyt, onhan kyse heillekin tärkeän ihmisen kehityksestä. Ja tilanteita näille tulee kuitenkin (tältä osin onnekseni) melko harvoin.

Mikä sen sijaan tuli täytenä yllätyksenä, oli että en häiriintynyt niin vähääkään kun taannoin työpailla käydessäni muutamat työkaverini iskivät mahaani kiinni. Yksi työkaveri mainitsi erikseen, että huomasitko että en koskenut mahaan (on tainnut olla puhetta tästä maha-asiasta) ja olisi melkein tehnyt mieli sanoa että no ei se olisi haitannut, siittä vaan silittelemään. En nyt kuolemaksenikaan tiedä mistä tämä reaktio tai siis reagoimattomuus johtuu. Kai sitä jotenkin oli ylpeä tästä massusta, siitä kun sai monta kehuvaa kommenttiakin. Ehkä nämä olivat sopivan läheisiä olematta kuitenkaan liian läheisiä. Ehkä se johtui työpaikan halailukulttuurista, joka on antanut huutia omalle tilalle jo monet kerrat. Tiedä häntä.

Vielä on kokematta täysin ventovieraiden lähentely-yritykset tällä saralla. Arvelisin, että näihin en tule suhtautumaan hyvin, mutta aika näyttää. Toivottavasti ensimmäinen (en tämän viikon vaivaannuttavan kohtaamisen jälkeen elättele enää suurtakaan toivoa että en tulisi näitä tuntemattomia mahantaputtelijoita kokemuaan) ei ole mikään hyväätarkoittava mummeli. Reaktioni kun voi olla ihan mitä vain hömeröstä hymystä tinttaamiseen tai palosireenin lailla huudettuun ”näpit irti” -kommenttiin.

 

Suhteet Oma elämä

Vaivaannuttava kohtaaminen

Kävin torstaina Tove Jansson -näyttelyssä Ateneumissa. Kesken taiteellisen sivistyshetkeni minulle tuli juttelemaan ventovieras mies. En saanut oikein hänen puheestaan kaikilta osin selvää ja meni tovi, että ymmärsin hänen osoittavan mahaani ja kyselevän että koska. Eipä tullut mieleen, että laskettu aikani varsinaisesti kenellekään ulkopuoliselle kuuluisi, tai että se edes ketään kiinnostaisi. Ja tietenkin seuraavaksi oli luvassa kyselyä sukupuolesta. Valehtelin kiven kovaan, että emme tiedä sukupuolta, että aina sitä ei saa tietää vaikka niin haluaisi. En nimittäin halunnut kertoa saamaamme veikkausta ja lähteä siitä keskustelemaan (kaverinikin oli vieressä kuuntelemassa ja olemme toistaiseksi käsittääkseni niin hyvin saaneet pidettyä salaisuuden). Onneksi, ONNEKSI tuo vieras tunkeileva mies piti näppinsä irti mahastani, en tiedä mitä olisi tapahtunut jos hän olisi alkanu lääppimään kumpuani. Melkomoisen ikävä tilanne kaikkinensa. Tyyppi oli hieman erikoinen tallaaja muutenkin. Mutta onko minun nyt varauduttava siihen, että kaikki huru-ukot ja kylänmiehet alkavat kyselemään laskettua aikaani ja lapsen sukupuolta? Miksi nuo asiat ulkopuolisille kuuluvat, miksi ne edes kiinnostavat? Ärsytys. Mitä jos vain höpertyisi kotiin. Edes vähän paremmin kestän sen, että satunnaiset vieraamme, kuten tuona samaisena päivänä piipahtanut anoppini silittelee mahaani.

Suhteet Oma elämä