Yrittääk ne tappaa meiät nälkään?

Sain tänään raskausdiabetekseen liittyvät ohjeistukset ruokavaliolle ja sokeriarvojen mittaukseen. Nyt olisi luvassa neljän aamuarvon mittaaminen ja sen jälkeen yksi pääaterioihin liittyvä mittausrupeama ja sen jälkeen vielä aamuarvo. Ensi viikolla jutskaillaan neuvolatädin kanssa mittaustuloksista samas yhteydes ku on perhevalmennus (iih ääh, ens viikolla on jo eka perhevalmennuskerta!! Niin se aika menee). Niin juu ja mein neuvolas ei oltu kuultukaan että kesken sokerirasituksen ei sais nukkua. Ja arvo nyt oli sen verran pieles, ett ei siin varmaan mitkään pikkutorkut kuulemma enisvei vaikuttas. Ett diagnoosi on ja pysyy.

Ja sit juteltiin ruokavaliosta. Tässä kohtaa meinasin tippua tuolilta. Ei se niinkään että mitä sais syödä, sehän nyt on aikalailla sitä perusterveellisen ruokavalion pohjasta. Mutta se määrä. Lykättiin nenän eteen papru, ett 1400kcal olis sulle nyt sopiva. Että siis mitä? Mullahan oli se vajaat 3kg ylipainoa ennen raskautta. Raskauden aikana on toistaiseksi tullut toiset 3kg ja nyt eletään rv24+5. Pituus huomioon ottaen ilman mitään liikunnan harrastamista (mitä en näillä helteillä nyt harrasta) ja ilman raskautta mä voisin lihomatta ja laihtumatta syödä 1900kcal. Että tuotaniin millä logiikalla nyt ois hyvästä syödä 1400kcal? Sain osittaisen synninpäästön, että joo, voithan sä VÄHÄ enemmän syödä ku on tuota pituuttakin. Että jos vaikka 1600kcal. Tsiisus. Ja noilla eväillä pitäis sit viä alkaa aktiivisesti harrastaa liikuntaa. Onkohan tuossa nyt järkee…

Kävin samalla reissulla kaupas tankkaas vihannes- ja hedelmävalikoimaa, sais sen ruokaympyrän mukasen lautasen koottua vähä mukavammin jos on vähä monipuolisemmin rehuja tarjolla kuin kurkkua ja nahistuneita tonaatteja. Ja karkkinälkää yritän nyt lannistaa hedelmillä. Hätävaraks vielä light-limua että en sorru kaapista löytyvään ehtaan tavaraan. Niin ja parit kevyemmät jogurtit (olipa urakka ettiä jogurttia jossa ois ees alle 10% sokrua, ällötti pelkkä ajatus sokrujogurteista jos muuten on niin kevyttä ruokaa että. Niin ja jogurttia nautin ees sen yhen putelin päiväs ett tulis ees vähän maitovalmisteita ruokavalioon kun maito itsessään ei oikein sovi). Tästä se lähtee (terveempi elämä? Itsensä näännyttäminen? You name it… Okei, paljastettakoon että ajattelin pitää ees jonku järjen täs hommas).

Suhteet Oma elämä Terveys

Sokerirasituskokeen jälkeisiä tunnelmia

Pitihän se arvata, että kun alkaa googletella niin joutuu aina vääjäämättä paniikkiin ja asiat paisuu mielessä. En vain eilen voinut itselleni mitään, tarkempia tietoja antava tapaaminen oli vasta vajaan parin päivän päässä (ai malttamatonko?) ja asia tuntuu isolta (siis kun eilen sain tietää, että yksi sokerirasituksen arvo oli pielessä). Näin yön yli nukuttua ja vähän rauhallisemmin googlailtua olo alkaa helpottaa.

Suurin paniikki googlatessa tuli erilaisista kertomuksista siitä, miten sokeriarvoja on jatkossa seurattava. Niissä vilahti mm. neljän paastoarvon mittaaminen viikossa ja kahden päivän aterioiden jälkeisten arvojen mittaaminen. Näistä neljä paastoarvoa viikkoon tuntui aivan kaamealta, minäkö syömättä 12h vuorokaudessa on regular basis, no way (unirytmilläni nukun ”ekat” unet noin kahdestatoista viiteen ja tuo olisi tarkoittanut että joko ei lainkaan iltapalaa – miten se nyt olisi terveellistä ja miten saa nukuttua tyhjällä vatsalla – tai aamupalan venyttämistä ties minne asti, mistä väistämättä seuraa heikotus ja huonovointisuus). Ja toinen oli synnytykseen liittyvät riskit – ai kauhea, nyt siitä tulee sellainen jättimöhkäle ja kärsii vaikean synnytyksen takia hapen puutteesta ja ja ja…

Tänään sain terveydenhoitajalta tiedon, että minulla pielessä oli viimeisen mittauksen arvo, eli kaksi tuntia sokerilitkun juomisen jälkeen verensokeriarvo oli 9,6 kun se maksimissaan saisi olla 8,6. Nyt ei ole tietoa, onko tuohon voinut vaikuttaa se, että makoilin ja torkahtelin sen tokan ja kolmannen mittauksen välillä (kun mulle ei mitään mainittu että nimenomaan ei saa nukkua). Toisaalta en tiedä myöskään, mitä tuo nyt sitten käytännössä osoittaa mun sokeriaineenvaihdunnassa olevan pielessä.

Rauhallisemmalla googlailulla löysin meidän kunnan ohjeet sokerien omaseurantaan. Luvassa olisi ilmeisesti joka toinen viikko neljän aamuarvon mittaaminen ja joka toinen viikko yhden päivän aterioiden jälkeisten arvojen mittaaminen. Ja aamuarvot eivät tarkoita sellaista paastoarvoa, mitä rasituksessa oli, vaan mittausta 8-10h syömättömyyden jälkeen. Kyllähän tuosta sentään selviää vielä hengissä :).

Jostain myös googlailin lohdutuksen, että jos sokeriarvot ja painot pysyy kunnossa ja ei tarvitse turvautua lääkehoitoon, niin synnytysriskien ei pitäisi olla suuremmat kuin normiraskaudessakaan (paitsi keisarinleikkaus on yleisempää). Toki tuo taas vain jokin yksittäinen sivusto. En nyt kuitenkaan suostu hermoilemaan isosti mistään riskeistä – paitsi sikäli että nyt laitetaan se ruokavalio remonttiin.

Koko homma taitaa nyt toimia ennen kaikkea herätteenä. En ole pitänyt meistä tarpeeksi hyvää huolta (oli tuo sokerirasitus sitten onnistunut tai pilallemennyt, tää mamma on mässäillyt liikaa. Olkoonkin että painonnousu on ollut maltillista). Siihen tosiasiaan on tultava muutos.

Ruokien seurailua ja herkuttelun karsimista enemmän tuntuu jostain syystä ärsyttävän leimautuminen raskausdiabetikoksi ja kaikki siihen liittyvät asiat ja seuranta tulevaisuudessa (entisestään suurentunut riski kakkostyypin diabetekseen tuntuu toki myös varsin ikävältä). Sitä haluaisi vain olla ”terve” ja ”normaali”. 

Suhteet Oma elämä Terveys