Näin selittelet itsesi oikeaoppiseksi shoppaajaksi
Kaikki tietävät, miten vaikeaa on nykyään olla oikeaoppinen kuluttaja.
Pitäisi löytää hyvännäköinen nahkalaukku, joka on suomalaisen nuoren suunnittelijan ompelema, jonka nahka on naapurin mummon itsekasvattamasta luomulehmästä, jonka liha on toimitettu lähiruuaksi päiväkotiin.
Sellaista ei ole. Mutta johonkin rahat on laitettava.
Pitäisi vähän rentoutua ja lomailla, mutta kohteeseen pitäisi päästä kierrätyskeskuksesta hankitulla vanhalla Jopolla, eikä majoituspaikan lämmittämiseen tai viilentämiseen saisi tuhlata omaa hiilijalanjälkeään.
Terveisiä telttaan Keravalle.
***
Eettisille ja ekologisille kuluttajille on tietysti luotu jo valtava määrä hyvän mielen vihreää biotavaraa, jota ei tarvitse haalia halvalla vuokratuista loisteputkimyymälöistä, joiden käsittelemättömistä laudoista kyhätyistä hyllyistä saa tikkuja sormiinsa. Sitä voi shoppailla ihan oikeista, kaupannäköisistä kaupoista, joissa voi hivellä hamppua Lykke Lin soidessa pehmeästi taustalla.
Lisäksi on kaikenlaista kekseliästä lähimatkailua, jossa ei tarvitse nähdä Abc-asemia eikä peruskantaväestöä.
Mutta ehkä suurin oikeaoppisen kuluttamisen synnyttämä markkinailmiö on selittelyteollisuus. Se ei ole teollisuus perinteisessä mielessä, mutta siinä on valtava kaupallinen potentiaali.
Siinä mikä tahansa itsestä kivalta tuntuva hankinta perustellaan niin, että se kuulostaa globaalisti kestävältä ja tarpeelliselta, suorastaan pyhimysmäiseltä teolta.
Se kukoistaa etenkin niin kutsutuissa lifestyle- eli ostelublogeissa, ja älyttömätkin selittelyt on helppo niellä, koska kaikkihan me oikeastaan haluamme vain ostaa, hyvällä omallatunnolla.
***
Kun opettelet muutaman selittelyperiaatteen, muutut, vips vain, oikeaoppiseksi kuluttajaksi.
1. ”Tämä on ikuinen.” Käytetään, kun ostetaan erittäin kallis merkkikäsilaukku. Sen teho ei vähene lainkaan siitä, että useimmilla merkkikäsilaukkuihmisillä on kymmeniä ”ikuisia” laukkuja ja lisäksi kymmeniä ei-ikuisia laukkuja. Ikuisuus schmikuisuus.
2. ”Tämä on tehty Suomessa/italialaisena käsityönä/orvoilla hevosilla.” Ihan minkä tahansa tuotteen tekotavasta voi keksiä selityksen, jonka takia tavara on kosher. Kannattaa kokeilla. Tämä on valmistettu Vietnamissa. On hyvä, että vietnamilaisilla on töitä.
3. ”Todella tarvitsin täksi syksyksi nahkaiset, konjakinruskeat puolinilkkurit 7,5-sentin koroilla, koska kaikki muut ruskeat puolinilkkurini ovat 7- tai 8-senttisellä korolla.”
4. ”Olen tehnyt niin paljon töitä (maailman hyväksi), että ihan yksinkertaisesti ansaitsin kahden viikon loman thaimaalaisessa hiljaisuudessa.” Mutta otithan luomuaurinkorasvaa?
5. ”No, koska…” Ja sen jälkeen 140 000 riviä papatusta.
Hei, mä ihan oikeasti tarvitsin lehmän! Mulla ei ole autoa, niin se tuottaa auton puolesta vähän kasvihuonepäästöjä, ettei mun osuutta jää käyttämättä.