Hyvin nukuttu on puoliksi tehty

En ole selvästi ainut, joka nukkuu kehnohkosti. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä hankalampaa nukkuminen ja erityisesti unessa pysyminen on. Heräilen, koska kissat, vessahätä, nälkä, kuorsaava mies jne. Ihailen ihmisiä, jotka pystyvät nukahtamaan missä tahansa, milloin tahansa. Minä tarvitsen hullut järjestelyt, korvatulpat, pimeän ja häiriöttömän tilan, satavarmat olosuhteet nukkumiselle, mutta siltikin epäonnistun toisinaan. Olen kyllä opetellut ennakoimaan: vältän veden juomista, kissat ruokin ennen nukkumaanmenoa, syön myös itsekin jotain tai varaan ainakin yöbanaanin. Varma tainnuttaja, jos herää nälissään. Miehen kanssa harvemmin nukutaan edes samassa sängyssä kun yökyläillään, vaan teen hänelle aina lattialle pedin. Ei kuorsaamisen takia, vaan siksi, että molemmat ollaan huonoja yhdessänukkujia. Jos ikinä muutetaan saman katon alle, niin haluan ehdottomasti erilliset sängyt! 

image.jpeg

Entäpä sitten se autuus kun onkin syystä tai toisesta saanut nukuttua koko yön heräämättä! Eihän sitä edes todeksi meinaa uskoa, aamulla ihan pöllämystyneenä ihmettelee kuinka näin on päässyt käymään. Tuntee olevansa aivan eri ihminen. Viime yönä kävi niin. Nukkua posotin yksitoista tuntia, aamun kissanruokkimis- ja vessataukoa lukuunottamatta. Saisipa tällaisia öitä ainakin kymmenen putkeen, voi olla että siitä saadulla energiamäärällä valloittaisin vähintään koko maailman.

image.jpeg

Ehkäpä tämänkin asian kohdalla olisi hyvä harjoittaa armollisuutta itseä kohtaan ja päästää irti ajatuksesta, että on huono nukkuja. Ei kai sen vatvominen ainakaan mitään auta. Vähemmän stressiä asian suhteen, niin ehkä sitä vaipuu unille kuin itsestään? Usein huomaan jännittäväni kehoani ja erityisesti leukaperiä ja kasvojen lihaksia kun yritän nukkua. Ikäänkuin pinnistelen nukahtaakseni (olis hauska nähdä tää ilme!). Välillä teen sängyssä tietoisia rentoutumisharjoituksia, toisinaan käytän Spotifyn ohjattuja nukkumismeditaatioita, joista on kyllä ollut apuakin. Kaikkein vaikeinta kuitenkin tuntuu olevan pysyminen nukkumisrutiineissa. Oma elämänrytmini on melko epäsäännöllistä, eikä siis nukkumaanmenoajatkaan ole säännöllisiä, harmi kyllä. Voisihan sitä silti rakentaa tietyt iltarutiinit, joissa pysyy, meni nukkumaan sitten ysiltä tai kahdeltatoista. Esimerkiksi muutama rentouttava asana, rentoutuminen/meditaatio, älylaitteet säppiin yhdeksältä, lukemista, iltatee. Ah, kuulostaapa houkuttelevalta, tekisi mieli jo nyt aloittaa iltatoimet! Tää on se ilta. 

 

Suhteet Oma elämä Mieli

OOTD – boat edition

image.jpeg

Hain pari päivää sitten valmiin Venäjän viisumin ja sain kuin sainkin kaksivuotisen visan. Jee! Vanhemmat siis asuvat Moskovassa ja tästä syystä noin pitkä viisumi. Asuin itsekin Pietarissa vuosina 2009-2012, jotenka Venäjä on hyvin lähellä sydäntä. Niin hyvässä kuin pahassa. Poliittiseen tilanteeseen en uskalla ottaa kantaa, saan vielä jonkun trolliarmeijan perääni… Joka tapauksessa, ei ole tullut käytyä Venäjällä kuin yhdesti sen jälkeen kun muutin sieltä pois, mutta nyt aion ottaa vahinkoa takaisin ainakin hitusen verran. Pistetään nimittäin myös poikaystävän viisumihakemus tulille, eli pääsen näyttämään hänellekin rajan toista puolta. Ajatuksena olisi tehdä päiväretki meidän landelta Venäjän puolelle tässä tämän syksyn aikana ja myöhemmin vielä Moskovaan. Tuolla Itärajan tuntumassa asia jotensakin konkretisoituu: tuosta kivenheiton päästä alkaa toinen maa, eikä päästä sinne ilman lupaa. Ja mikä maa! Maailman isoin! 

image.jpeg

En tiedä miksi nämä kuvat tuovat mieleeni nimenomaan Venäjän. Rakastan sen rosoisuutta ja rappioromantiikkaa, joka ehkä Suvilahden ja Hanasaaren alueella on vielä edelleen toistaiseksi voimissaan. On kuin menisi toiseen ulottuvuuteen, kun pyöräilee Ihana-kahvilalle tai Sompasaunalle. Pysähtynyt fiilis. Uponnut laiva, jonka masto näkyy veden pinnan yläpuolella, muutamat asuntovaunut, jonkun hylkäämä teltta, nuotiopaikka. Ikäänkuin olisi työntynyt ei-kenenkään-maalle. En ole alkuunkaan selvillä, tullaanko alue rakentamaan pala palalta täyteen, luultavasti. Sitä ennen fiilistelen sitä yhtenä lempipaikoistani Helsingissä. 

image.jpeg

image.jpeg

Mutta vielä ennen Venäjän reissuja on tulossa Köpiksen retki. Ensi viikolla nimittäin! Se on yksi lempikaupungeistani, enkä malta odottaa, että pääsee pyöräilemään siellä. Aina vähän itkettää olla fillarin kanssa liikenteessä siellä, kun se on niin siistiä. 

image.jpeg

Kuvat ovat viime sunnuntailta, joka piti sisällään päämäärätöntä pyöräilyä paljain jaloin, kunnes sade yllätti kotimatkalla ja piti mennä täysiä loppumatka. 

Muoti Oma elämä Matkat Päivän tyyli