Tabu

Olen huomannut, että tälle ajalle on leimallista sellaisten asioiden käsittelyn torjuminen julkisuudesta, johon liittyy jotakin pahuutta.  Lastenkulttuurissa se näkyy esimerkiksi siinä, että kun ennen saduissa noidat olivat niitä pahiksia, jotka työnsivät lapset uuniin, niin nyt mörötkin ovat kilttejä ja pyörivät kesysti lasten kanssa piirileikkiä. Kaikessa on tietty turvallinen perusmeininki, mikä liittyy elämän synkkään puoleen ja sen julkiseen käsittelyyn. Noidat ovat nykyisin kilttejä ja vaarattomia, sudet ovat kivoja ystäviämme. Onneksi!

Seurasin kuluneella viikolla TV keskustelua, jossa  puhuttiin siitä, miten kristityt lääkärit ovat pyytäneet omantunnon vapautta kieltäytyä  sikiöiden lähdettämisestä. Siinäkin perussyy, miksi tällaista poikkeuslupaa ajatellaan mahdottomaksi sallia kenellekään liittyy asian mustiin, käsittelemättömiin puoliin. Nuorelle äidille voisi tulla siitä lisätaakkaa, jos häntä hoitava lääkäri kertoisi siirtävänsä potilaan omantunnon syistä jollekin toiselle. Asia nähtiin niin, että aborttia harkitseva äiti tarvitsee kaiken sen tuen, minkä terveydenhuoltohenkilöstö voi asiassa antaa. Jos joku kieltäytyisi tästä toimenpiteestä, se saattaisi lisätä henkilön syyllisyyttä asiankäsittelyssä. Se olisikin itseasiassa syyllistävää toimintaa.

Syyllisyys, se on siis se aikamme uusi paha, joka pitää torjua, tehdä hajuttomaksi ja näkymättömäksi. Ketään ei saa syyllistää! Syyllistäminen rikkoo ihmistä joka tarvitsee kaiken tukemme. Syyllistävä puhekin on jo pahasta ja pitää nopeasti siirtää syrjään julkisesta keskustelusta. Kysynkin, onko tässä yksi aikamme tabuista, asioista, jotka tulee torjua ja eristää?

Viikolla on keskusteltu MOT-ohjelmassa käsitellystä Pirkko Jalovaaran toiminnasta luterilaisessa kirkossa. Jälleen tässä toistuu sama teema, Pirkon toiminta on tuomittavaa ja sen poistamista kirkosta ehdotetaan, koska Pirkko auttaessaan ihmisiä rukouksissa tulee syyllistäneeksi heitä. Hänen on sanottu toimineen niin, että hän on joissakin tapauksin maininnut, että ihminen on demoonien vaivaama, ja sitten rukoillut näiden ihmisten puolesta. Ajatus siitä, että joku voisi olla riivattu, on täysin tuomittavaa, vanhanaikaista ja siksi se täytyy torjua. Mieluummin annamme apuahakevalle ihmiselle jonkin latinankielisen sairausnimikkeen ja suljemme hänet sairaalaan. 

Pahuus. Sitä ei saisi olla, siitä saa puhua vain uutisissa ja sillä saa toisinaan myydä lehtiä ja kirjoja. Se sopii viihteeksemme ja elokuviin. Sitä voidaan käsitellä taiteessa. Sitä sopii kauhistella, mutta jos joku tuo pahuuden päivänvaloon, se on syyllistämistä. Sitä kaikkein vähiten tämän ajan ihminen haluaa ja sietää. Ihmisen syyllisyys on sen vuoksi neutralisoitu. Se on marginalisoitu. Se on määritelty monin tavoin -sairaustilaksi, joka nimetään monin eri nimin, tautiluokitusten lisäksi on se kategorisoitu rikosnimikkeiksi. Joku tekee rikoksensa täyttä ymmärrystä vailla. Ymmärrys on se uusi ihmisyyden mitta, jolla arvoamme mitataan. Jos rikoksen tekijä määritellään syyntakeettomaksi, hän saa joko lievemmän rangaistuksen tai hänet suljetaan sairaalahoitoon. Ikäänkuin pahuus olisi sairaus, jonka lääkärit voivat lääkitä terveeksi, tai ainakin hillitä ja rauhoittaa pois näkyvistämme ja tietoisuudestamme. Yleensä vain syylliseksi tunnustautuva tuomitaan, raskaimman mukaan. 

Neutraalius ja ymmärtäminen kuuluvat nyt julkiseen ja hyväksyttyyn ilmapiiriin. Kaikenlaisten asioiden neutraaliksi tekeminen on  julkisen ymmärtämisen tavoite. Onnistummekohan tässä projektissa? Saadaanko ihmisen omatunto hiljaiseksi näillä toimenpiteillä? Muuttuuko musta valkoiseksi vai tyydymmekö tasaiseen harmaaseen?

Kun aborttia harkitseva nainen sallii päätösvallan käytön asiassaan ainoastaan ja vain itselleen, se perustuu ajatteluun, jossa omantunnon pistelyä ei saa tehdä näkyväksi ja tuoda tietoisuuteen. Sen mainitseminenkaan, että asiaan liittyisi jotakin tämänsuuntaista on torjuttavaa ja julkiselle keskustelulle halutaan laittaa piste kieltämällä yksilöllinen ajattelu – kaikilta muilta osapuolilta kuin äidiltä itseltään. Äiti on potilas. Kyllä äiti tietää, mikä hänelle itselleen on kaikkein parasta.

Vain äiti saa päättää kehostaan, syrjäisiin se ei kuulu. Unohdetaan tietoisesti tai torjutusti se tosiasia, että gynegologi, lääkäri ja sairaanhoitaja voivat myös olla jonkun äitejä. Heillä on ehkä virkaansa astuttua ollut sellainen lääkärinvakaumukseen liittyvä pohdinta, että he haluavat suojella työllään elämää. Mutta kun puhutaan siitä, mikä on elämää, aborttia hakeva äiti näkee vain oman elämänsä. Sitä tulee suojella.

Onko lähipiirissäsi yhtään äitiä, jonka toivottu lapsi on kuollut kohtuun ennenaikaisesti? Onko hänelläkin lupa surra menetettyä elämää? Oliko elämää ennen elämää? Saako hänen tunteensa tilaa tulla kuulluksi? Tunteet ne ovat kaikilla. Mutta kenen tunteet määrittävät todellisuuttamme? Onko kollektiivinen syyllisyytemme helpompi kantaa?

Sairaala. Korjaako se lopulta kaiken syyllisyytemme ja sen voimakkaan pahuuden jota maailmassamme esiintyy? Kuka keksisi sellaisen pillerin, joka parantaisi meidät kaikista ikävyyksistä? Edes syyllisyydestä?

 

Suhteet Seksi Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Kevään opintoja

 Keväällä opiskelen muun muassa seuraavia aineita:

Kieli, lastenkirjallisuus ja eheyttävä taidekasvatus (3 op)

Liikuntakasvatus – liikuntapedagogiikka varhaiskasvatuksessa (3 op)

Kuvataidekasvatus

Kandidaatintutkielmaseminaari (10 op)

Musiikkikasvatus (1 op) jatkuu aiemmilta periodeilta

Yhteiskunnallisiin kytkentöihin suuntaava jakso: Kasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys 3 op

Ohjelmassamme on tällä hetkellä todella paljon luovia aineita! Se on sekä todella hauskaa, että myös – opettavaista. Haasteelliseksi koen tehtävien ryhmätyömuotoisuuden. Mielestäni luovuus on usein se helpoin osa. Minusta on helppoa  ja hauskaa keksiä ja ideoida uusia juttuja. Kuitenkin ryhmät muuttuvat joka kerta, ja usein työskentelyn haastavaksi tekee kaikkien aikataulujen ja erilaisten näkökulmien yhteensovittaminen. Jos joukossa on joku, jonka aikataulut eivät salli luovaa prosessia, se vaikuttaa koko ryhmän työskentelyyn, koska tuotoskin arvioidaan ryhmäprosessiansioin. 

Olenkin tullut tulokseen, että tärkein taito, mitä täällä voi oppia, on ryhmätyöskentely taidot. Vaikka usein tuntuisi, että yksin saisi valmista nopeammin aikaan, tärkeintä ehkä ei olekaan se. Tällä hetkellä luen Deweyn ajatuksia maisteriopintoihin ohjaavaan tenttiin.  Hän oli voimakkaasti demokraattisen yhteiskunnan kannalla. Demokratia on luonteeltaan joustavaa, jatkuvasti muuttuvaa. Niin kuin myös luovat ryhmäprosessimme.  Lastentarhanopettajat toimivat työelämässäkin ryhmissä. Siksi kovin yksilökeskeinen ajattelu ei toimi tässä kontekstissa. Jos joku esimerkiksi haluaa erikoisesti panostaa työn laatuun, ryhmän toinen tyyppi suunnitteleekin tehtävää lähinnä käytännön toteutuksen näkökulmasta. Usein tavoiteajat luovat ne raamit, jossa kaikkien on joustettava omista ideaaleistaan ennättääkseen saada yhteisen tuotoksen aikataulussa toteutetuksi. 

Sosiaalinen tehokkuus on sen vuoksi opinnoissamme valttia. Tarvitaan runsaasti elävää sympatiaa, joka osataan ottaa huomioon toisten muuttuvia tarpeita. Kommunikaatiotaidot nousevat sen vuoksi usein keskeiselle sijalle, sekä kyky tiimiytyä ja joustaa aina uudenlaisten ihmisten kanssa. 

Nyt on opintorekisterissä Avoimessa suorittamani perusopinnot, sivuaine ja syksyn aikan suorittamani opinnot, joten osaltani opinnot ovat edenneet hyvin. On ajankohtaista miettiä portofolioita. Kuvataidekasvatuksesta tulee omansa, mutta myös koko opinnoista. Koskaan en ole nähnyt yhtään portfoliota, joten olen katsellut malleja netistä. Siinä on ideat omastanikin hahmottuneet. Sinänsä on ihan hauska idea pohtia omaa ammatillista kehittymistään ja miettiä, mitä siitä haluaisi nostaa esille. Portfolio on vapaamuotoinen esitys, joten nautin siitä, että luovuudelle on tilaa.

Portfolioon voisi laittaa pari syksyn harjoittelusta saamaani palautetta. Oikeastaan se, että ne päätyivät käsiini, oli opettajan palautteen mukaan vahinko, sillä mentorit olivat ymmärtäneet niiden jakamisen hiukan väärin. Mutta olin iloinen saamastani palautteesta, sillä se rohkaisi jatkamaan alan opintoja!

Syksyn aikana olen myös oppinut monta juttua vertaisiltani. Osalla on jo paljon työkokemusta päiväkodeista. Joillakin on takana taidealan opintoja ja joskus kaverit yllättävät esittäessään töitä ryhmälle. Eräskin PPt esitys teki vaikutuksen. Siinä oli ensi esitelty todellinen tilanne päiväkodista harjoittelujaksolta, sitten pari oli vienyt kehitysidean luontia teoriassa eteenpäin ja visuaalisesti esitettynä se näytti johdonmukaiselta ja kiehtovalta. Ihan toteuttamiskelpoiselta ajattelulta myös työelämässä. Eräs pikku tutkimus lapsiryhmässä, ystävyydenverkko, jossa valokuvin lapset saivat rakentaa ystävyytensä visuaaliseen verkonmuotoon. Olen sitä mieltä, että näissä opinnoissa on luovuus on voimavara, ja siksi olen edelleen innostunut jatkamaan. Kuitenkin olisi ihanaa, jos yksilöllisyydellekin sallittaisiin enemmän tilaa uusissa tehtävän annoissa, niin sais välillä  kokea aitoja flow-elämyksiä. Väsyneille opiskelukavereille toivon myös lepohetkiä, sillä vielä on kevättä paljon jäljellä! 

Suhteet Oma elämä Opiskelu