Perpetua

stperpetua.gif

Ystävä pyysi mukaan Show them a Theologian 2013 -kampanjaan somessa,  eli siinä ideana on kertoa yhdestä teologista, joka on tehnyt vaikutuksen. Valinta oli minulle helppo, minuun vaikutuksen on tehnyt Perpetua, joka tosin meillä Suomessa on vähän tunnettu.  Hän oli tietääkseni ensimmäinen naisteologi, jonka kynästä on jäänyt meille pysyvä muisto.

Perpetua oli 22-vuotias kuollessaan n. 203 jKr. Hän oli rohkea nuori nainen, pienen lapsen äiti Karthagosta, Pohjois-Afrikasta. Tiedämme hänestä, koska hänestä on jäänyt jälkeen hänen päiväkirjansa, Perpetuan päiväkirja. Hän oli ylhäisönainen ja aikakautensa tapojen mukaan hänellä oli myös orjatar, Felicitas. Heidän kertomuksensa oli varhaisessa kirkossa suuressa arvossa, ja jos jaksat lukea eteenpäin, saat tietää miksi näitä nuoria naisia arvostettiin jo silloin.

Perpetuan teksti on hänen itsensä kirjoittama. Se kertoo hänen vankeusajastaan ja näyistä. Yleensä kautta kirkkohistorian kirjoitukset ovat olleet miesten käsialaa. Miksi tämän nuorennaisen teksti on pidetty niin merkittävänä, että voimme siitä yhä tänä päivänä kerrata?

Se kertoo tavallisesta kaltaisestamme nuoresta naisesta, joka eli epätavallisessa oloissa. 200-luvun alussa keisari Severus hallitsi Rooman valtakunnassa. Se oli aikaa, jolloin kristittyjä vainottiin hirvittävällä tavalla. Tällä kertaa vangituksi joutuivat viisi katekumeenia (vasta kristityksi kääntyneitä kasteoppilaita), joiden joukossa olivat myös Perpetua ja Felicitas Karthagossa vuonna 203. Tuolloin Perpetua oli vasta 22-vuotias parin kuukauden ikäisen poikavauvan äiti. Felicitas, hänen palvelijansa ja uskonsisarensa oli samaan aikaan kahdeksannella kuukaudella raskaana. Perpetuan isä pyysi tytärtään pelastamaan itsensä sekä lapsensa elämään luopumalla uskostaan. Vastoin kaikkea totunnaista, Perpetua pysyi järkähtämättömänä uskonsa kannalla. Hän sanoi isälleen:
”Näetkö tämän vesiastian, voiko sitä kutsua muuksi kuin se on? En myöskään minä voi kutsua itseäni muulla nimellä kuin omallani, olen kristitty.”

septimius_severus_busto-musei_capitolini.jpg

Severuksen rintakuva

Sen vuoksi Perpetua ja muut katekumeenit tuomittiin kuolemaan. Perpetua sai ennen vankilaan siirtämistä kristillisen kasteen. Kun sitten Perpetua oli vankilan kaameissa oloissa, häntä kidutti huoli hänen rintalapsestaan. Kuitenkin vankilassa palvelevat diakonit saivat lahjotuksi vartijan niin että tämä siirsi naiset vankilan paremmalle puolen. Näin Perpetua saattoi imettää lastaan, joka oli jo käynyt nälästä voimattomaksi. Hän sai oikeuden pitää pienokaista luonaan. Tämä oli hänelle suuri lohdun aihe, sillä hän kirjoittaa, että ”vankilasta muodostui minulle äkkiä kuin palatsi, jossa halusin olla enemmän kuin missään muualla”.

Perpetualla oli myös veli, joka oli myös katekumeeni. Koska veli oli huolissaan sisaren kohtalosta, hän neuvoi sisartaan pyytämään Jumalalta näkyä siitä, mitä hänelle oli tapahtuva. Perpetua sai ensin näyn, jossa korkeat, kapeat tikapuut kohosivat taivaaseen. Niiden juurella väijyi lohikäärme. Perpetua astui näyssä pelotta pedon päälle ja saaden siitä ensimmäisen askelman lähti kiipeämään ylöspäin.

Perpetua kertoo päiväkirjassaan: ”Näin suunnattoman puutarhan, jonka keskellä istui kookas harmaatukkainen mies paimenen puvussa lypsämässä lampaita. Hänen ympärillään seisoi tuhansia valkopukuisia hahmoja. Mies kohotti päätään, katsoi minuun ja sanoi: ”Teit oikein kun tulit, lapseni.” Hän kutsui minut luokseen ja antoi minulle suullisen lypsämäänsä maitoa. Otin sen yhteenliitettyihin käsiini ja join sen. Ympärilläni seisovat sanoivat: ”Amen.” Tähän ääneen heräsin, suussani maistui vielä makealta. Kerroin näyn veljelleni ja ymmärsimme että osanamme oli kärsimys eikä meillä ollut tässä maailmassa enää mitään toivoa.”

Perpetuan rakastava isä koetti useasti saada tytärtä luopumaan uskostaan ja varmasta kuolemastaan. Sitten hän kieltäytyi tuomasta Perpetuan vauvaa enää äidilleen vankeuteen. Perpetuaa huojensi näissä kärsimyksissä tieto, ettei vauva enää kaivannutkaan hänen rinnoilleen. Isä teki kuitenkin kaikkensa, kääntääkseen tyttärensä pään takaisin maallisiin perhe-elämän kuvioihin.

Vankeudessa Perpetua sai useita näkyjä, jotka lohduttivat ja vahvistivat muitakin kristittyjä heidän odottaessaan mitä tuleman pitää. Kristittyjen voima ja yhtenäisyys liikutti myös vankilan johdossa olevan kunnioittamaan heitä. Pudens kääntyi heidän vaikutuksestaan kristityksi. Vankien kohtelu koheni.

Koska Roomalainen laki kielsi raskaan olevien naisten telottamisen, Perpetuan ystävä Felicitas suri, ettei hän raskautensa vuoksi voinut osallisua muiden marttyyrien kärsimyksiin. Hän koki rukousvastauksena sen, että hän vankilassa ollessaan synnytti tyttären, jonka sitten antoi adoptoitavaksi.

Vastoin kaikkea Perpetua ja Felicitas menivät Kisapäivänä amfiteatteriin iloisesti, kuin matkalle, jonka päämääränä on taivas. Perpetuasta kertova marttyyrio kuvaa hänen viimeisiä vaiheitaan. Hänen kasvonsa loistivat hänen kulkiessaan ja hän lauloi psalmia. Hän oli levollinen kuin Kristuksen puoliso ja Jumalan rakastama.

Ensiksi areenalle heitettiin kolme miesmarttyyria, Revocatus, Saturnius ja Saturus.
Yksi heistä lohdutti vastakääntynyttä vankilan johtajaa: ”Hyvästi! Muista uskoa ja muista minua. Älä anna tämän hämmentää vaan anna sen vahvistaa mieltäsi.”
Sitten oli nuorten naisten, 22-vuotiaan Perpetuan ja Felicitaksen vuoro. Heidät pantiin taistelamaan raivokasta lehmää vastaan, joka edusti heidän sukupuoltaan.Lehmä paiskoi Perpetuaa ilmaan ja tämä kaatui maahan. Felicitas osoitti jalouttaan nousemalla nopeasti ja kiinnittämällä irti päässeen tukkansa hiussoljella. Hän auttoi palvelijansa Felicitaksen jaloilleen. Siinä vierekkäin seisoessaan kansan julmuus tyyntyi. Naiset kutsuttiin Voittajien portille, jonka luona Perpetua sai hyvästellä veljensä ja katekumeeni toverinsa. Viimeisinä sanoinaan hän rohkaisi heitä: ”Pysykää lujina uskossa ja rakastakaa toisianne älkääkä horjuko kärsimyksissämme.”

Sitten eläimen hyökkäyksestä selvinnyt kaksikko määrättiin teloitettavaksi. Viimeiseksi naiset vaihtoivat ystävyytensä ja lähestyvän kohtalonsa merkiksi rauhan suudelman. Kerrotaan, ettei hermostunut gladiaattori kyennyt tappamaan Perpetuaa, ennen kuin tämä itse antautui miekan edessä, ohjaten sen kurkulleen.

Mitä tästä ajattelen? Ajattelen, että Perpetua ja Felicitas olivat poikkeuksellisen rohkeita naisia. Uskon, että he saivat Pyhältä Hengeltä voiman taistella uskonsa vuoksi. Omassa voimassaan noin raakalaismaista kohtelua tuskin kestäisi.

Eräs varhaiskirkon kristitty martyyri kirjoitti, että ”marttyyrien veri on siemen”. Vainot päättyivät aikanaan ja tuli aika, jolloin kristittyjen usko nousi Rooman valtakunnassa valtion uskon asemaan. Moni kristitty toimiikin tänään kuin kärsimykset eivät kuuluisi heidän elämään milläänmuotoa. On hyvä, että olemme saaneet elää rauhallisia aikoja. On hienoa, että me saamme uskoa ja kasvattaa lapsemme uskomaan. Mutta emme tee sitä vain tätä elämää vaan iankaikkisuutta varten.

”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.

Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä. (1.Piet. 1:3-7).

Meitä kehoitetaan muistelemaan pyhien ja todistajien suurta joukkoa ja panemaan pois kaikki, mikä painaa ja synti, joka meidät tähän maailmaan kietoo.

Perpetua ja Felicitaksen kävi iankaikkisuuden mittakaavassa kuitenkin hyvin, vaikka tässä ajassa he menettivät kaiken. He ovat voittajina perillä, sillä he säilyttivät uskonsa. Jos murehdimme heitä, unohdamme, että olemme itse vielä matkalla. Jos pidämme itseämme onnekkaina, olemme kuitenkin vielä alttiina monille houkutuksille. Laulussa sanotaan, että olemme telttaretkellä. Kristityn pysyvä paikka on taivaassa, jossa ei ole kyyneliä, ei yötä eikä mitään tuskaa. Siitä kaikesta muistutti minulle Perpetua, nuori nainen ja äiti 200-luvulta, päiväkirjassaan.

kuvat:
Severuksen rintakuva: Wikipedia

Perpetua: http://www.stperpetuaparish.org/perpetua.php

 

Kulttuuri Suosittelen Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Satuhetkeen Beatrix Potter: Petteri kaniinin satumaailma

kuva_0.jpg

Lukupiirissä käsittelimme päiväkoti-ikäisille sopivaa kirjallisuutta.

 

Kuvituksesta. Parasta, syy miksi tartuin kirjaan! Aikuista lukijaa viehättää kuvien miljööt tarjotessaan kurkistuksen kodikkaaseen jo kadotettuun englantilaiseen kaupunkikulttuuriin sekä maalaismaisemiin. Myös kuvittajan luontorakkaus tulee hahmoissa viehättävällä tavalla esille. Kuvitus on raikasta ja turvallista. On runsaasti yksityiskohtia ja aikakauden esineistöä ja elintapoja – joita on hauska peilata tarinoista ja maalauksista. Esimerkiksi s. 24 kuva, jossa oravat nostavat häntänsä purjeiksi ja melovat lautoilla lähisaareen kuvaa Potterin kykyä yhdistää fantasiaa ja aitoja luontokokemuksia lapsille sopivaan sadunmuotoon. Minusta on hauska katsella aikakauden huonekaluja, kaupunkimaisemaa, asuja ja esineistöä (esimerkiksi ”Linnaisten räätäli”).

Eläinsatuja. Tarinassa tuhmasta Petteri Kaniinista saavat lapset käsitystä tekojen seurauksista. Koska Petteri ei tahdo pysyä poissa Herra Vänskän puutarhasta, hänelle on käydä huonosti. Ajattelen, että suurkaupungissa kasvaneelle Potterille on elämänsä aikana osunut tielleen monia esimerkkejä siitä, mitä vaaroja tottelemattomat lapset voivat ympäristössään kohdata. Petterin tarinaa seuratessa (aikuinen?) lukija voi tehdä sivuhuomioita Englantilaisesta puutarhanhoidosta ja luontorakkaudesta. Kertomuksissa näkyy mm. Beatrixin kesänvietto Järviseudulla. Jotkut tarinoista on myös todenpohjaisia, kuten tarina Linnaisten räätälistä. Silloin ne kuvaavat aikansa köyhän, mutta ahkeran räätälin uuvuttavaa ompelemisesta ja niukkaa elämää, kun hän valmistaa pormestarille liiviä tunnelmallisessa kaupunkiverstaassaan lumihiutaleiden putoillessa.

Kirjassa on myös aikakaudelleen tyypillisiä lasten rankaiskukeinoja ja muita hurjia juttuja. Kauniit kuvat voivat olla sen vuoksi ”petollisia” pienille kuulijoille. Millaista keskustelua syntyisi tarinasta, jossa Penna pupu vanh. ”Kiskaisi poikansa korvista esiin ja huiteli häntä vitsalla takamuksille?”(s.66).

Myöskin kertomus, jossa rotat leipovat Tommi-kissaa piirakkataikinaan on hiukan arveluttava, mutta toisaalta, eihän Lontoo mikään lintukoto ollut Potterinkaan aikaan (esim. tunnettu tarina Viiltäjä-Jackista). Saamme uutisia lasten kidnappauksista, mutta ehkäpä herkempiä pienokaisia ei tarvitse varta vasten pelotella. Sen vuoksi aikuisen kannattaa tutustua tarinaan, ennen kuin päättää lukea sen lapsille!

Katselukirja. Jo yksivuotias poikani tykkäsi plarata kirja ja katsella sen kauniita kuvia. Iltasatu tai päivälepohetkeen sadut ovat rauhallista luettavaa, mutta silloin ei näe ihailla kuvia. Ehkäpä rauhallinen iltapäivähetki pienen lapsiryhmän kanssa katselu kuvakirjan ääressä on sopivin. Vuodenajan mukaan voisi vaihdella kertomuksia. Esimerkiksi ”Linnaisten räätälistä” sopisi joulun/uudenvuoden aikaan kerrottavaksi.

Lukupiirille luin vauhdikkaasta Pauli Possu-tarinasta kohdan, jossa possut ovat lähdössä markkinoille: (s. 286-288.) Siitä oppia ja lohdun elämyksiä saakoon jokainen touhukas äiti-muori, ”jolla on huolehdittavanaan koko joukko mukuloita, joiden kasvatuksessa on toivomisen varaa!”  Tarinalla, jolla on myös romanttisia piirteitä, on onnellinen päätös. Niin oli Potterillakin, vaikka ensimmäisen kumppanin kuolo vei (..kannattaa katsoa Taiteilijaelämää-DVD:ltä kirjailijan  juonen käänteet!). Siksipä hänellä oli sydäntä pelastaa tarinan rakastavaiset – pauli possun & pienen paksun Pirkon, jonka alushameet hulmusivat ja sorkat sanoivat kips,kaps,kips,kaps, kun hän pomppi ja hyppeli  siippansa kanssa karkuun.

Kirjan suositusiäksi on ajateltu 3-v alkaen. Se on moneen kuvatarinaan sopiva alaikäraju. Jotkut tarinat sopivat kuitenkin vanhemmille, ehkä 7-8 -vuotiaille pituutensa tai rajuutensa vuoksi.

4,5-vuotias tyttäreni sai vapaasti valita, mitä luen hänelle kirjasta. Lukuhetkemme sijoittui iltapäivähetkeen, kun istuimme päivähoidon jälkeen keittiössä (englantilaisen teehetken aikaan). Tyttö valitsi tarinan Linnaisten Räätälistä,( hänellä on se DVD:nä.) Tarina oli aika pitkä ja perustuu tositapahtumiin, jota kirjailija on maustanut fantasialla. Tyttö jaksoi kuunnella sen kokonaan. Samalla hän kuitenkin tahtoi askarrella, repi paperia, taitteli, liimasi ja halusi vielä lisätä kimalletta. Tuli vaikutelma, että tarina innoitti hänetkin askaroimaan ”räätälin lailla”. Ehkäpä tarina sopisi luettavaksi yhdessä paperiaskartelun vaikkapa paperinukkien ja niiden vaatteiden värittelyn ja leikkaamisen lomaan?

Kysyin, mitä tyttö piti sadusta. Kyllä hän ihan piti, mutta samalla se oli ”vähän pitkästyttävä”. Satu oli aika pitkä 4 -vuotiaalle luettavaksi. Se voisi myös sopia uniaikaan rauhallisen tunnelmansa vuoksi. Vuodenaika teemana sadussa on joulunaika, joten se sopisi hyvin talvisaduksi. Köyhän räätälin elämä voisi synnyttää keskustelua, millaista elämä oli ennen vanhaan.

Sadun taustasta

Tämä oli kirjailijan itsensä suosikki kertomus. Sen perustana oli serkkuvierailulla Gloucesterin lähellä, kuultu tositarina. Asia meni niin, että räätälin kaksi apulaista olivat salaa ommelleet viikonlopun aikana pormestarin liivin valmiiksi, koska räätälimestari itse sairastui, ja tärkeä toimitus olisi myöhästynyt.

Miten voisitte jatkossa käsitellä luettua?

Web-sivu voi hyödyntää. Siellä on esimerkiksi askartelumateriaalia ja kauniita kuvia tulostettavaksi:

http://www.peterrabbit.com/en

 

Kirjailijasta

Beatrix Potter oli eräänlainen tovejansson. Hän käytti fantasiaa luodakseen lapsille viihdyttäviä ja lohdullisiakin todellisuuksia. Hän myös onnistui urallaan aikanaan viktoriaanisessa englannissa, jona naisen – ainakaan yläluokkaisen – ei ollut sopivaa elättää itseään kirjailijana. Saamillaan tuloilla hän hankki itselleen huomattavan maaomaisuuden jota suojeli ja joka toimi kuvitusten inspiraation lähteenä.

Kirjan tiedot:

nimi, Petteri Kaniinin satumaailma. Beatrix Potterin koko tuotanto.

kirjoittaja, Helen Beatrix Potter,  s. 28.7.1866 – 22.12.1943, Englanti.

C:Usersa245988AppDataLocalTempmsohtmlclip11clip_image002.gif(Lue lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Beatrix_Potter)

kuvittaja, Tekijän.

kääntäjä, Useita.

julkaisuvuosi, 2005

painos, toinen painos.

kustantaja, Otava.

painopaikka, Toledo, Spain.

alkuperäisteoksen julkaisuvuosi: 2002

* kirjan päähenkilöt: Petteri Kaniini, Nokkela ja Vikkelä, Räätäli, Penna Pupu, rouva Siiri Sipinen, Jeremias Rimppakinttu, Siru-kissa, Rosina Ankkanen, Samuli Viiksinen, Hanna-hiiri, Hemmo Harmaatassu, Herra Reponen, Pauli Possu, Joonas Kaupunkihiiri, Pupu Persilija, Pikkupossu Robinson (muun muassa).

tapahtumapaikka ja -aika, 1902-1930, Englanti.

kirjan kertoma tarina, useita kuvitettuja eläintarinoita.

kirjan kieli. alkuperäiskieli Englanti.

Suhteet Ystävät ja perhe Kirjat Opiskelu