Minäviestejä liikuntakasvatuksessa

kuva.jpg

Liikuntatuokiot tarjoavat parhaimmillaan sosiaalisesti ja emotionaalisesti virikerikkaan ilmapiirin päiväkotiin ja kouluun. Siinä ilmapiirissä on hyvä kehittää lapsen vastuuntuntoisuutta ja muita sosiaalisia taitoja. Jokaisessa liikuntahetkessä voimme myös oppia yhteistyötaitoja, sääntöjen noudattamista ja toisten huomioonottamista. Tämä ei kuitenkaan tapahdu omalla painollaan ja suunnittelematta. Kun opettajalla on hyvä pedagoginen sisällöllinen ammattitaito, hän voi viedä ajatusta liikuntahetkistä ja niiden positiivisesta siirtovaikutuksesta muuhun elämään.

Esimerkiksi professori Don Hellison on kokemuksistaan amerikkalaisten häiriökäyttäytyvien, syrjäytyneiden tai rikollistaustaisten lasten ja nuorten keskuudessa oppinut ja kehittänyt vastuuntuntoisuuden mallia. Suomessakin lapsiryhmät ovat kouluissa ja päiväkodeissa sekä liikunnalliselta että sosiaalisilta taidoiltaan yhä vastakohtaisempia. On olemassa hyviä malleja tuoda lapsille tapoja, jotka auttavat kiperissä paikoissa. Vastuuntuntoisuus kehittyy antamalla tilaisuuksia ja kokemuksia sen kehittymiselle.

Ajattelen, että liikunnan lajitaitojen ja –tietojen lisäksi ihan yleisiä kasvatustavoitteita voidaan integroida joustavasti toisiinsa. Esimerkiksi lapsille voidaan opettaa liikunnan avulla aktiivista osallistumista, omatoimisuutta ja sosiaalista välittämistä. Arvojen omaksuminen sisältyy silloin liikunnan hyvää tekeviin vaikutuksiin. Aikuinen ohjaa liikunnan aikana käytäviä keskusteluja ja lapset kehittyvät itseilmaisussa ja kuuntelemisessa. Esimerkiksi minäviestin käyttö vähentää väärinkäsityksiä ja antaa opettajalle keinon puuttua myös häiritsevän lapsen käyttäytymiseen. Tilanteissa, joissa lapsen tunteet alkavat kuohua, aikuinen voi eläytyvän kuuntelun avulla viedä tilannetta rakentavalla tavalla eteenpäin. Lapsi pääse tunnekuohunsa yli käsittelemään asiaa sekä tunteiden että järkensä avulla.

Lasten minäviestien kuunteleminen eläytyvästi voi auttaa liikuntahetkien yli, jossa aikuinen kohtaa esimerkiksi lapsen purnaamista. Ettei tilanne etenisi turhaksi väittelyksi, sopuisasti neuvottelemalla voidaan laukaista yhteistyöhaluttoman ja passiivisen lapsen tunnelmia. Lapsella täytyy olla keino avautua ja kertoa omia mielipiteitä ja ehdotuksia, jotka liittyvät liikuntatuokion kulkuun. Aikuinen voi ottaa uudet ideat ja ajatukset vastaan, joiden avulla liikuntahetkistä voi tulla kaikkien mielestä entistä antoisampia.

Joskus lapsi ei saa kerrotuksi, mitä hän todella haluaisi. Hän saattaa käyttää toiminnan kieltä esimerkiksi häiritsemällä palloilutuntia. Silloin opettaja voi mennä lapsen luo ja lähettää ongelmiin tarttuvan  minäviestin ja jäädä sitten kuuntelemaan lasta. Minäviesti merkitsee selkeää omien ajatusten, havaintojen ja tunteiden ilmaisemista, mutta niin, että tuo vain esille oman puolensa. Kun tuo selkeästi julki ajatuksensa siitä, mitä pitää tärkeänä, eikä sisällytä arviointeja, tuomioita ja tulkintoja toisesta, on siihen lapsen helpompi vastata ja kertoa tuntojaan. Lapsellekin on hyötyä siitä, että hän oppii rakentavia vuorovaikutustaitoja, kuvaamaan lyhyesti ongelmallisen tilanteen, sen vaikutukset häneen ja tilanteen aiheuttamat tunteet. Keskustelemalla voi tulla ilmi, että lapsi on esimerkiksi satuttanut itsensä ja sen vuoksi haluton osallistumaan.

Liikuntakasvatuksen tavoitteena on ensisijaisesti edistää lapsen motorista ja fyysistä kehitystä. Sen lisäksi se tukee muuta oppimista ja kehitystä. Näin liikunnan avulla voidaan vaikuttaa lapsen minäkuvan ja itsetunnon vahvistumiseen, sosiaalisuuden kehittymiseen sekä ajattelutoimintojen tekemiseen. Liikuntakasvatuksen päämääränä on kokonaispersoonallisuuden kehittäminen. Myönteisessä ilmapiirissä tavoite edistyy.

Hyvinvointi Liikunta Mieli Opiskelu

Vikuroiva pikkurilli

1175378_piano_photos_4.jpg

Olen koettanut ottaa vikuroivaa pikkurilliä haltuuni. Tammikuusta alkaen minulla on ollut ilo opetella musisoinnin perusteita koskettimilla, ja olen kokenut hetkittäisiä valaistumisia. Kärsivällinen ja ihana pianonsoiton opettaja on valanut minuun ja muihin yksilöllisten haasteiden kanssa kamppaileviin tovereihin uskoa. Olen uskaltanut asettaa tavoitteekseni nuotinlukutaidon, niin että joskus tulevaisuudessa voisin ottaa haltuuni laulun kuin lauluin. Olen kyllä osannut hatarasti komppailla pienen ikäni, mutta itseoppinut kun olen, tajuan nyt omaksuneeni melko väärän tekniikan. Sen sijaan että komppaisin 1-3 sormillani, olen opettajan kannustamana lähtenyt treenaamaan 1,3,5 –sormien komppia. Tänään oli haasteena ”Tuiki, tuiki, tähtönen” nuoteilla ja murtokompilla säestettynä. Mutta on minulla myös iän suomaa etua – muistan kun lapsena venyttelin sormiani pianonkoskettimilla ja ihmettelin, miten saisin niillä soitettua oktaavin. Nyt ei ole lahjakkaampien sisarusten aiheuttamaa  vertailunpainettakaan!

Tässä seuraa joitakin ohjeita itselleni oppiakseni ekonomisemman soittotavan:

  • Muista edetä hitaasti! Soita niin rauhallisesti, että rytmi pysyy tasaisena, – siis etanan vauhtia. Ajattele vaikka, että soitat etanoille! Taustalla hoilottavan etana-kuoron tahdissa laahustamme kohti maalia..
  • Soita vain yksi rivi kerrallaan. Usko tai älä – siinä on jo paljon oppimista. Kun yksi rivi sitten alkaa sujua, siirry toki seuraavaan.
  • Kun sormesi tuntuvat notkealta ja ajatuksesi liitelevät nuoteilta toiselle voit ryhtyä soittamaan normaali nopeudelle
  • Muista opettajan vinkki:  Jos alkaa hermostuttaa lähestyvä livekoitos, voit soittaa entisin metodein. Sekin on totta, että esiintymispaineet ovat kaataneet monen hyvin alkaneen musikantin uran.
  • Harjoittele lyhyitä aikoja kerrallaan. Esimerkiksi 10 min joka päivä on parempi kuin 2 h kerran viikossa.
  • Soita komppisi normaalia alempaa ja merkitse vaikka aluksi nuotit helyillä, ennen kuin soinnuttelusta tulee rutiinia

Uskon, että näillä metodeilla aivoni alkavat työskennellä malttamattoman mieleni kanssa yhteen ja saan hapuilevan motoriikkani haltuun. Ja välillä, kun haluan nauttia osaamisen tunteesta, soittelen huvikseni vaikka kuvionuoteista. Eilen opettelin niiden avulla soittamaan mm. ”Kuurankukkia”.  ”Sininen ja valkoinen” sujuu jo melko hyvin. On ihanaa valloittaa uusia nuottimaastoja! Onhan toki paljon antoisampaa opetella jotain uutta, kuin ainoastaan komppailla jo ennen tuntemiaan kappaleita.

Tänään soitimme ”Satu meni saunaan” usealla eri tavalla. Surullinen-Satu, arabialainen-Satu ja kiinalainen-Satu menivät saunaan. Blues-Satua en päässyt oppimaan, sillä opettaja sanoi, ettei oikeata blues-asteikkoa voikaan soittaa pianolla.  Olemme jo soittaneet C, G, G7 ja F-sointujen  kompit. Olen ne osannut ennenkin, mutta olen ottanut ne tiesmistä korkeudelta, enkä ole miettinyt yhtään, miten toimisin ekonomisemmin. Opettaja kertoi nähneensä mitä huolestuttavimpia otteita uransa aikana ja miettineensä, miten vahingollisia ne ovat käsille. Totta. Maltti on valttia. Opinkohan minäkin?

Luotan motoriikkaani , kykyyni kehittyä ja toiston voimaan. Toisto on nyt toinen luontoni.  Pieni vesipisarakin uurtaa kiveen reitin, kun on sinnikäs. Nykyisen aivotutkimuksen perusteella tiedetään, kuinka suurin osa aivoista on tarkoitettu liikkumisen ohjaamiseen.  Pianon soitossa tarvitaan kolmea kanavaa: näkö-, kuulo ja kinesteettistä havaintokanavaa. Katsotaan sitten toukokussa tuliko minusta muusikkoa. Ehkäpä oman kehittymisensä parhaiten huomaakin vasta jälkikäteen?

Niinhän se on lastenkin kanssa. Tärkeintä ei ole mitata kuinka pitkälle lapsi heittää palloa, kuin tarkkailla miten hän suoriutuu verraten hänen aikaisempaan suoritukseen. On ihanaa, kun saa yksilöllistä ohjausta ja että opetus vastaa omaa kehitysvaihetta/tasoa. Silloin myönteinen eteenpäinmenevä henki säilyy työskentelyssä. Eihän meistä kaikista tule koskaan mestareita, mutta kunhan yritämme parhaamme. Silloin oppimamme taidot voivat olla myös muille ilona. Sanotaan, että minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa. Siksi annan paljon aikaa tuolle pikkurillille. Ei se ole loppujen lopuksi niin tärkeä, kuin se itse luulee.

 

kuva: www.sxc.hu

Suhteet Oma elämä Musiikki Opiskelu