Miten rakastaa kun sinua vihataan?
–Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vainoavat teitä, että olisitte Taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin pahoille kuin hyvillekin ja antaa sataa niin vanhurskaille kuin väärintekijöillekin.
Jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, minkä palkan te siitä saatte? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
Jos te tervehditte ainoastaan veljiänne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Matt. 6:44-48
Miten voi rakastaa vihamiestään tai -naista? Mutta sen täytyy olla mahdollista, koska Vapahtaja kehottaa niin? Suomalaista helpottaa hiukan, kun hänelle avataan tuota rakastamisen sanan merkitystä.
Raamatussa esiintyy erilaisia rakastamisen sanoja – storge, epithymia, philia, eros, agape – jotka kääntyvät suomalaiseen käännökseen sanalla rakkaus. Kaikki rakkauden lajit ovat lähtöisin Jumalasta.
Mikä niistä tässä yhteydessä esiintyy?
Jumalalle ei kelpaa, että me näyttelemme rakkautta. Taitava näyttelijä yltää uskomattomiin roolisuorituksiin. Se ei silti todista hänen kyvystään rakastaa muita ihmisiä. Monien näyttelijöiden avioliitot päättyvät ennen aikojaan avioeroon niin kuin meidän muidenkin.
Rakkaus on hankala tunne, kun sitä ei voi näytellä uskottavasti pitkään ellei sitä ole. Kuka valuttaisi meille rakkautta jolla rakastaa ikävää ihmistä ehtymättömästi? Sellainen rakkaus tulee vain Jumalalta. Kyseessä on agape-rakkaus. Se on Jumalan luovaa ja lunastavaa rakkautta ihmisiä kohtaan. Kun esimerkiksi eros-rakkaus edustaa yhdistävää luovaa voimaa, joka johdattaa ristiriitaan ja intohimoiseen seksuaaliseen rakkauteen, agape rakkaus on epäitsekästä ja toisen pelastusta ajattelevaa.
Uskon että jakeessa esiintyy ainakin yksi osatekijä joka auttaa rakastamisen työssä. Se on rukous vihamielisen ihmisen puolesta. Rukous on aktiivinen epäitsekäs teko, joka alkaa muuttaa myös rukoilijan omaa ajatusmaailmaa. Ehkä saamme ensin häivähdyksen säälin tunteista. Ehkä ensin kykenemme vain tuntemaan aluksi jotain surun tapaista tuota henkilöä kohtaan ja sen kautta ymmärtämään siitä, mitä vaille hän on jäänyt toimiessaan noin. Rukous on vihamiehen siunaamista, sen sijaan että luonnostamme kiroaisimme häntä.
Stefanos kykeni rukoilemaan kivittäjiensä puolesta. Hän oli harjaantunut hyviin tekoihin. Niin mekin voimme kasvaa hyvissä teoissa, jos me haluamme olla Isämme lapsia.
Katkerasta mielestä voi päästä eroon myös tekemällä palveluksia vihamieliselle henkilölle. Hänen on entistä vaikeampi jatkaa yrmeää käytöstä kun hän saakin vastaansa vain ystävällisyyttä. Ehkä hän kokee jotain odottamatonta, jotakin, mikä saattaa hänet ajattelemaan hyvää sinusta. Ehkä pisara hunaja toimii häneen paremmin kuin ämpärillinen etikkaa.
Sinulle vääryyttä tehnyttä kohtaan sinun on voitava antaa anteeksi. Anteeksi voi antaa myös omalta puoleltaan, hiljaisesti, jos se ei ole enää kasvokkain mahdollista. Anteeksianto vapauttaa sinut katkeruudesta ja voit elää elämääsi eteenpäin. Vaikka anteeksiantaminen ei ole helppoa, niin Taivaallinen Isämmekin tekee samoin meille, kun olemme syntisiä. Hänen lapsinaan saamme pyytää häneltä voimaa mielemme muutokseen.
Vaikka emme ole täydellisiä vihamielisten ihmisten rakastamisessa, tie taivaaseen ei ole tukossa. Se mitä meiltä jää vajaaksi, saamme anteeksi Jeesukselta. Omin neuvoin lankeamma yhä uudelleen itsekyyteemme, mutta muutosvoima tulee meihin Vapahtajalta. Hän on tie. Hänelle saat kertoa väsymyksesi, eikä hän työnnä sinua luotaan pois.
Teen työtä joka päivä sisimmässäni voidakseni täyttää Vapahtajan tahdon. Seison Taivaallisen Isäni edessä, jotta hän näkisi sen mitä toiset eivät näe. Uskon itseni hänen rakastavaan huomaansa. Niin uskon, että saan voimaa jatkaa eteenpäin, rakastaen, antaen anteeksi ja siunaten. On helpompaa, kun voi myöntää heikkoutensa isompiin käsiin, joissa on loppumaton voima ja apu.
Kuva: www.sxc.hu
http://www.youtube.com/watch?v=e_W0MUo879o