Viestintä yleensä epäonnistuu, paitsi sattumalta

Syvää hiljaisuutta on kestänyt koko viikon. Urakoitsija ei ole vastannut esittämiini kysymyksiin, kuitannut lähettämiäni asiakirjoja vastaanotetuiksi tai edes kommentoinut huomautustani siitä, että joku oli eräänä päivänä tullut avaimilla vuokralaistemme asuntoon ja jättänyt ulko-oven auki, vaikka koko remontti ei ole vielä alkanut kyseisessä asunnossa. Vähän tsemppausta, hei! Miten olisi sellainen ajatusleikki, että me olisimme vähän niinkuin maksavia asiakkaita, ja viestintä hoidettaisiin sen mukaisesti?

Kommunikointi ei ehkä ole rakennusfirman ydinosaamisaluetta, mutta eikö tarjous- ja sopimusprosessien luulisi olevan aika olennainen osa yrityksen liiketoimintaa? Oman käsitykseni mukaan homman kuuluisi edetä kutakuinkin näin:

  1. Asiakas määrittelee myyjälle vaatimuksensa
  2. Myyjä tekee asiakkaalle tarjouksen
  3. Jos asiakas ei hyväksy tarjousta sellaisenaan, hän ilmoittaa myyjälle tarvittavista muutoksista
  4. Myyjä arvioi muutospyynnöt ja tekee asiakkaalle uuden tarjouksen
  5. Asiakas hyväksyy tarjouksen ja molemmat osapuolet allekirjoittavat töitä koskevan sopimuksen
  6. Työt alkavat sopimusten mukaisesti.

Todellisuudessa prosessi on mennyt näin:

  1. Asiakas määrittelee myyjälle vaatimuksensa
  2. Myyjä tekee asiakkaalle tarjouksen osasta töistä ja listaa tarjoukseen avoimia kysymyksiä
  3. Asiakas ei hyväksy tarjousta sellaisenaan ja ilmoittaa myyjälle tarvittavat muutokset ja täsmennykset
  4. Myyjä kehottaa asiakasta tekemään itse tarvittavat muutokset tarjoukseen
  5. Asiakas tekee muutokset ja lähettää tarjouksen korjattuna myyjälle. Koska muutoksia on paljon, asiakas pyytää myyjää tekemään uuden tarjouksen.
  6. Myyjä vastaa: ”Ok, katson”
  7. Työt alkavat
  8. Viikon päästä asiakas kysyy myyjältä tarjouksen perään
  9. Myyjä vastaa, että asiakkaan tekemät muutokset ovat OK, ja asiakas voi allekirjoittaa sen version, johon hän teki itse korjauksensa
  10. Asiakas tulostaa korjatun tarjouksen, tekee siihen käsin vielä muutamia korjauksia ja allekirjoittaa paperit
  11. Asiakas skannaa allekirjoittamansa tarjouksen PDF:ksi ja lähettää sen myyjälle
  12. Myyjä ei vastaa viestiin.

Vielä en osaa sanoa, miten prosessi jatkuu ja miten urakoitsija lisää tarjoukseen oman puumerkkinsä. Se on kuitenkin varmaa, että kommunikointi ei voi jatkua tähän malliin, sillä listalla on niin monta asiaa, joista meidän pitäisi vielä sopia urakoitsijan kanssa. Ehkä meidän pitää järjestää viikottaiset statuspalaverit työnjohtajan kanssa.

Koti Sisustus

Perhanan turkoosi

Joku kommentoi palstani kuvia: ”Taidatte tykätä kovasti vaaleansinisestä”. No kun ei tykätä. Oikeiden värisävyjen löytäminen vaan on ollut kovin hankalaa. Kun teimme edellistä remonttia, keittiön välitilasta piti tulla siniharmaa. Siitä tuli vaaleansininen. Kylpyhuoneen ja WC:n päätyseinien piti olla turkoosit. Tuli  vaaleansiniset. Maalasimme ostamamme vaatekomeron sisätilan hyllyineen pari kuukautta sitten, ja väriksi Rouva T valitsi petroolin. Vaaleansinisenhän siitäkin tuli. Nyt sille voi jo nauraa.

Tässä remontissa yritämme jälleen löytää oikeaa turkoosia, ja ensin haussa on turkoosinsävyinen tapetti. Rouva T sai postissa mallipalat Tapettitalon ja Rakennusapteekin sivuilta bongatuista seinäpapereista. Ei ole vaikea arvata tulosta.

tapetit.jpg

Ehkä seuraavan kerran pitää kokeilla väriä, joka näyttää ensinäkemältä aivan liian vihreältä.

Koti Sisustus