Hymyilevä mies (the Happiest Day in the Life of Olli Mäki)

 

https://www.youtube.com/watch?v=oANpv9oESgk

 

Hymyilevä mies (the Happiest Day in the Life of Olli Mäki) kertoo Olli Mäestä, kokkolalaisesta nyrkkeilijästä, ja Helsingistä 18.8.1962 järjestettävästä maailman mestaruus -ottelusta, jossa Mäki kohtaa kehässä yhdysvaltalaisen vastustajan Davey Mooren. Juho Kuosmasen ohjaamassa, tositapahtumiin perustuvassa elokuvassa seurataan Mäen valmistautumista otteluun manageri ja ottelun järjestäjä Elis Askin johdolla. Askin lisäksi Olli Mäen rinnalla toinen keskeinen hahmo elokuvassa on Ollin tyttöystävä Raija. Raija lähtee aluksi Ollin tueksi Helsinkiin, mutta palaa takaisin kotiin maalle, kun ottelun promotoiminen vie Helsingissä kaiken Ollin ajan.

Hymyilevässä miehessä onkin kaksi rinnakkaista tarinaa: tarina otteluun valmistautumisesta, jossa keskeisiä ovat Jarkko Lahden näyttelemä Olli Mäki sekä Eero Milonoffin näyttelemä Elis Ask. Toinen tarina taas kertoo Ollista ja Raijasta, jota näyttelee Oona Airola. Olli ja Raija ovat yhdessä jo elokuvan alkaessa, mutta elokuvan aikana heidän suhteensa kehittyy.

Kun elokuvassa seurataan otteluun valmistautumista, ottelu alkaa näyttäytyä yhä selvemmin Elis Askille tärkeänä asiana. Suomessa ei koskaan aiemmin olla järjestetty tämän kokoluokan nyrkkeilytapahtumaa, ja on selvää, että Ask haluaa kirjoittaa tarinaansa eteenpäin sen kautta. Ennen manageriuraansa Ask on nyrkkeillyt itse, ja ottelu järjestäänkin Askin oman Euroopan mestaruusvoiton vuosipäivänä.

Vaikka Mäki valmistautuu otteluun, itse tapahtuma ei kuitenkaan sytytä häntä. Juuri amatöörisarjasta ammattilaissarjaan noussut nyrkkeilijä haluaisi ottelun ilman yleisöä. Lisäksi ennen ottelua Mäki tajuaa, että hän on jo onnellinen mies. Onnellisen hänestä on tehnyt Raija. 

Hymyilevää miestä on helppo katsoa. Kaikki pääosien esittäjät ovat kovin luontevan oloisia rooleissaan, eikä hahmoissa ei ole mitään päälle liimattua. Elokuvassa tulee esille Ollin ja Raijan maalaistausta, ja tietysti on mennyt 1960-luku, ajetaan pyörillä, asutaan ahtaasti, käydään juhannushäissä ja tutustutaan uusiin kaupungin ihmeisiin. Ollia ja Raijaa ei kuitenkaan sorruta esittämään viattomina tai tietämättöminä, vaan hahmoissa korostuu ennen kaikkea jonkinlainen rehellisyys muita ja itseä kohtaan. Kiinnostavalla tavalla elokuvassa esitetäänkin, miten managerointi ja illuusioiden rakentaminen ovat vasta tulossa Suomeen. Olli Mäki ei sitä osaa, eikä ymmärrä sen tarpeellisuutta, vaan kertoo haastatteluissa asiat kuten ne ovat.

Hymyilevä mies ylipäätään kaihtaa katsojan ja kuvan pakahduttamista joko liialla tavaralla tai minimalistisuudella. Lähestymistapa tuntuu elokuvassa virkistävältä. Esimerkiksi rakastumista, suurta draaman aihetta, lähestytään Hymyilevässä miehessä jopa vaatimattomasti, ilman, että sen voimallisuutta vähätellään. Kun Olli tajuaa elokuvassa olevansa rakastunut, näyttäytyy rakastuminen hitaana havahtumisena johonkin, mikä itsessä jo on. Hymyilevässä miehessä Ollin ja Raijan rakkaus onkin yhtä lailla näkymättömissä kuin näkyvissä, ja vaikuttaa hahmoissa sisällä ja toiminnan ja reagoinnin kautta. Jotenkin sitä vain tietää, että noin ottaa vastaan ottelun lopputuloksen rakastunut ja rakastettu mies.

Tähän liittyen pidin kovasti Hymyilevässä miehessä myös siitä, että sen henkilöhahmot eivät olleet turhan karikatyyrimäisiä. Esimerkiksi manageri Askista oltaisiin voitu kirjoittaa huomattavasti egoistisempi, voissa käristetyn vastenmielinen hahmo. Nyt Ask on lähinnä pannulla käytetty. Kaikilla elokuvan keskeisillä hahmoilla on työläistausta, mikä ehkä selittää sitä, että kaikki päähenkilöt pelaavat lopulta melko nöyrästi niillä korteilla, mitä heillä on, ja tietoisena siitä, millainen heidän liikkumavaransa on.  

Näyttelijätyön ja vaivattoman tarinan kuljettamisen lisäksi Hymyilevässä miehestä jäi mieleen myös useampi kuva. Hassua, miten nyt kun mietin lempikohtauksiani, huomaan, että näen monet niistä värillisinä elokuvan mustavalkoisuudesta huolimatta. Omissa lempikohtauksissani on vahvasti läsnä liike. Kohtaus juhannushäissä, joissa Olli kiertää juhlapaikan viertä lavan sivuun, tai kohtaus, joissa Olli löytää juoksulenkillä leijan, näyttävät hahmon hienon vähäeleisesti ja samaistuttavasti yhtäaikaisesti sisäänpäin kääntyneenä, mutta elämälle ja ympäristölle aukinaisena. Tähän aikaan vuodesta Hymyilevässä miehessä on ihanaa myös se, miten kesällä kuvattu elokuva jää viipyilemään mieleen niin, että marraskuun sijaan voi hetken aikaa kuvitella vaeltelevansa alkukesän heleiden koivujen keskellä, tai pulahtavansa keskikesän yössä päivän lämmön säilöneeseen järveen.

Huomaan häiriintyneeni viime aikoina ajatuksesta, tai ehkä ennemmin tunteesta, teenkö sittenkään joitakin omassa elämässäni melko keskeisiä asioita tekemisen ilosta, siksi, että niiden tekeminen on minulle rakasta ja tekee minusta sen mitä olen, vai onko kaikessa sittenkin kyse vain kivusta kiivaasta tulla tekemistensä kautta hyväksytyksi. (Tässä piehtaroinnissa on olemassa myös bonus-kenttä, jossa voi miettiä, onko itse viimeinen ihminen, joka on tajunnut, että oma tekeminen huutaa välitetyksi tulemisen tarvetta, ja ovatko kaikki muut ympärillä olevat huomanneet sen jo aikapäiviä sitten, tsätsäng!) Onko olemassa jokin raja, jonka toisella puolella tekeminen muuttuu sen rakastamiseksi sillä anomiseksi, ja mistä sen rajan tunnistaa? Mistä tietää, onko itsessä sitä rajaa vai ei? Kuulostaa teelappu-aforismien aihioilta, tai sellaiselta itseapu-kirjallisuudelta, joka on kirjakaupassa aseteltu hyvin näkösälle, ei siis edes mitään edistyneemmän harrastajan kamaa, vaan jotain hyvin arkista. Hymyilevä mies tuntui kuitenkin itselleni hyvin ajankohtaiselta elokuvalta,  ja on helppo kuvitella, että sille ja sen keskiössä oleville aiheille on ajassa ja yleisössä laajempikin tarttumapinta.

Hymyilevä mies, kertomus eräästä nyrkkeilyottelusta ja siihen valmistautumisesta 1960-luvun alkupuolen Suomessa, ja yhdestä tai kahdesta rakastumisesta, antavatkin tarinallisesti hyvän raamin melko ikiaikaisten aiheiden, rakkauden, onnen ja menestyksen tarpeen, käsittelyyn. Urheiluelokuvana Hymyilevä mies tietysti kysyy myös, voiko onnellinen ihminen menestyä lajissa, joka vaatii itsen rääkkäämistä ja äärirajoille vientiä, vai vaatiiko menestys aina polttoaineekseen onnettomuutta? Jatkokysymys, kumman valitsisit, jatkuvan onnen, jota ei voi vain riisua pois, vai ainaisen pinnan alla kytevän tyytymättömyyden ja hetkittäisen, tekojen kautta tulevan onnen, on tietysti yhtä kutkuttava. 

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat

Saara Turunen: Rakkaudenhirviö

 

 

Saara Turusen Rakkaudenhirviön lähtökohtana on päähenkilön havainto ja itse itselleen esittämä kysymys siitä, miksi hän ei voi sanoa, ”kotimaani on paras paikka maan päällä, minun maani on kaunein, äitini rakkain”, vaikka se on joillekin ihan helppoa. Päähenkilö tietää intuitiivisesti, että sanomisen vaikeutta selittää tunne siitä, että itsessä on tyhjä kohta. Se tyhjä kohta taas johtuu siitä, että on jotenkin jäänyt vaille rakkautta. Ja jälkikäteen on helppo nähdä, että se rakkaudettomuus on saanut pakenemaan yhä kauemmas ja etsimään sitä rakkautta ihan kauheasti ja vaikka mistä. Mutta siellä muualla Rakkaudenhirviö on oppinut, että sitä tyhjää kohtaa ei pysty täyttämään, ainakaan mikään muualla saatu rakkaus.

 

”Kauan sitten sydämeeni jäi tyhjä kohta ja niin minusta tuli rakkaudenhirviö. Minä pakenin. Lähdin juoksemaan ja juoksen vieläkin, sillä rakkaudenhirviö on sellainen, joka juoksee. Se juoksee aina vaan, sillä se etsii jotain paikkaa, jonne se kuuluisi, ja ihmistä, joka sitä rakastaisi niin paljon, että tyhjä kohta sen sydämessä täyttyisi. Mutta tyhjä kohta ei koskaan täyty, ei vaikka sinne kaataisi kaiken rakkauden maailmasta. Rakkaudenhirviö ei vain tiedä sitä ja niinpä se menee aina vain kauemmas.”

 

 Saara Turusen autofiktiivisessä esikoisteoksessa Rakkaudenhirviö on periaatteessa hyvin selkeä lähtökohta, jopa kysymyksenasettelu, josta käsin päähenkilö katsoo menneeseen. Rakkaudenhirviöstä tekee kuitenkin erityisen sen episodirakenne. Episodirakenteen ansiosta Rakkaudenhirviö ei ole romaanina liian yksiviivainen. Päinvastoin, se paljastuu melko monitahoiseksikin kuvaukseksi kulttuurin ytimessä olevista normeista ja niiden vaikutuksesta ihmisen elämänkulkuun.

Itse koin, että  Rakkaudenhirviö ja sen episodit jakaantuvat ennen kaikkea kahteen eri osioon päähenkilön iän ja toisaalta tapahtumapaikkojen mukaan. Ensimmäinen osista sijoittuu 1980- ja 1990-lukujen itäsuomalaiseen pikkukylään, ja se luo taustan myöhemmin kuvattavalle pakenemiselle, joka jatkuu ensin pääkaupunkiseudun taidekouluihin ja sittemmin moneen eri otteeseen ulkomaille, muun muassa Lontooseen ja Espanjaan. Ensimmäisessä osiossa kertoja havainnoi tapahtumia lapsen konkreettisesta ja selittävästä näkökulmasta.

Rakkaudenhirviö mahdollistaa kaltaisilleni 1980-ja 90-luvuilla Itä- tai Pohjois-Suomessa lapsuutensa eläneille jonkinlaisen lapsuusmuistobingon, niin monta aikakauden tunnelman rakentanutta asiaa ja tekemistä episodeihin on taltioitu. Ainakin vihreät kuulat, valkokiviset omakotitalot, kaupungin vuokra-asunnot, armeijan uimahalli, talvisota-elokuva, lada ja Nancy tulevat mainituiksi. Niiden ympärille kuvittelen metreittäin, korkeuksiin kohoavaa puupanelointia.  Kuulostaa hassulta, mutta Turusen luomassa kirjallisessa todellisuudessa  havahduin ensimmäisiä kertoja siihen, miten noiden kaikkien asioiden yhdessä muodostama todellisuus ei enää leiju epämääräisenä pölymuodostelmana Itä- ja Pohjois-Suomen yllä, eikä sitä sellaisenaan enää ole oikeastaan olemassa. Se tuntuu tietysti omituiselta, kun yhtä lailla kuten Rakkaudenhirviölle, myös itselle tuo todellisuus on ollut joskus ainoa mahdollinen, jonka on tiennyt. Siksi Rakkaudenhirviön kirjallinen simulaatio, jonne voi lukea itsensä sisään, ja jonka voi tarvittaessa näyttää myös jollekin toiselle, että se ymmärtäisi edes vähän, tuntuu niin tarpeelliselta ja jotenkin hyvin ajoitetulta. Kummallista, miten noista vuosikymmenistä, ja nimenomaisesti niissä eletystä lapsuudesta on tullut nyt jotain, jota voidaan pohtia reflektiivisesti osana itseä ja meitä, mutta johon ei voi enää ostaa bussilippua. 

Vaikka omaan makuuni lapsuus kestää Turusen romaanissa sivumääräisesti hieman liian pitkään, ajattelen, että ajankuvan ja pikkukylän tarkalla taltioinnilla Rakkaudenhirviössä selitetään sitä, miten oleellisia nuo kaikki asiat ovat olleet sen kannalta, miksi Rakkaudenhirviöstä tuli Rakkaudenhirviö. Lapsuutta käsittelevissä episodeissa Rakkaudenhirviössä kuvataankin jotain tiettyä aikakautta sitkaampaa: kulttuurista ideaalia ”tavallisuudesta”. Tavallisuuden ideaali on Rakkaudenhirviössä vähitellen löytyvä vastaus siihen, miksi kertoja tuntee itsensä niin rakkautta vaille jääneeksi. Koska tavallisuus on suorituksia, toisten katsominen tavanomaisuuden normatiivisesta näkökulmasta aiheuttaa sen, etteivät ihmiset tule rakastetuksi omana itsenään, tai näiden tarpeet eivät tule välttämättä huomioiduksi. Kipeimmin tämä tulee esille Rakkaudenhirviössä kertojan ja tämän äidin välisessä suhteessa.

”Tavallisuuden” sisältö  määrittyy jatkuvasti käytännöissä, joiden luetteleminen on käytännössä mahdotonta. Turusen romaanissa tavanomaisuudesta saa kuitenkin melko kattavan kuvan eri episodien kautta. Episodit ovat usein hauskoja ja aina erittäin tarkkanäköisiä. Turunen on hyvin taidokas havainnoimaan ihmisten toimintaa yhtäaikaisesti suoraan, mutta kuitenkin hieman sivusta, esimerkiksi lapsen näkökulmasta niin, että konventioiden ydin kyseenalaistuu.

 Rakkaudenhirviössä kirjoitetaan myös monin paikoin oivaltavasti auki, miten tavanomaisuuden vaade on sukupuolittunut.

  

”turhamainen nainen ei suostu menemään koulun discopäivään kansallispuvussa, vaan huutaa lattialla, kunnes kansallispuku puetaan väkisin hänen päällensä. Turhamainen nainen istuu metsässä kansallispuku yllään koko discopäivän ajan ja tarkkailee lintujen elämää. Pimeän tullen hän vaeltaa kotiin kansallispuvun tukkanauha tuulessa lepattaen.”

 

Turusen teksti resonoi vahvasti yhteiskunnallisen nykytilanteen kanssa. Vaikka tämä ei ole Rakkaudenhirviön kysymyksenasettelu, voidaan tulkita, että romaanissa tavanomaisuuden kulttuurinen vaade esitetään vastauksena vihapuheeseen ja -rikoksiin ja ylipäätään kulttuuriseen kykenemättömyyteen sietää erilaisuutta. Tavanomaisuuden vaade on paitsi muiden ja itsenhallinnan väline, mutta myös eräänlainen turvariepu.

Rakkaudenhirviössä kertojaäänten murros on vahva päähenkilön päästessä korkeakouluopintoihin. Minusta Turunen on kirjoittanut toiseen kertojaääneen taidokkaasti sen, ettei päähenkilö itse aivan tiedä, mistä jonkinlainen tylppä pinta hänessä johtuu, tai miten hän ei saa siitä kiinni.

 

”Kuuntelen hiljaa. Kuuliko kukaan? Se olisi kamalan noloa. Tavallinen nainen ei elä näin. Vain mielisairas nainen makaa sängyllä keskellä päivää ja oksentaa lavuaariin. Tavallisuutta ei ole, tavallisuus on paradoksi, minän sanon itselleni, ja silti haluaisin olla tavallinen. Se olisi niin paljon helpompaa kuin tämä.”

 

Rakkaudenhirviön episodimainen rakenne mahdollistaa sen, että romaanissa yleistä tavanomaisuuden teemaa ja pohjaa vasten käsitellään useita eri asioita, kuten syömistä ja sen hankaluutta, homoseksuaalisuutta ja riippuvuutta muista. Moni episodeista liittyy jollain tavalla häpeän eri kokemuksiin. Itselleni yksi tärkeimmiksi teemoista oli oman ”armolahjan” etsiminen.

Rakkaudenhirviössä päähenkilö hakeutuu toistuvasti kirjoittamisen pariin, mutta etääntyy siitä kuitenkin aina uudelleen, ja aina etääntyessään vaikuttaa voivan pahoin.  Olisin kovin toivonut, että Rakkaudenhirviö olisi päättynyt jonkinlaiseen katharsikseen, jossa päähenkilö olisi vielä selkeämmin sekä ymmärtänyt kirjoittamisen tapanaan olla maailmassa, että tullut rakastetuksi kirjoittamisensa kautta. Rakkaudenhirviö ei kuitenkaan pääty näin. Siinä mielessä se on ihanaa, että näin romaani pysyy uskollisena juurevalle maailmankuvalleen. Ylipäätään pidin kovasti siitä, miten Rakkaudenhirviössä huomioidaan todellisuuden niin monin eri tavoin kerrostuva epätasa-arvoisuus. 

Rakkaudenhirviö on aikalaiskuvaus ja kasvukertomus, mutta myös melko tarkka tutkielma siitä, millaista väkivaltaa kulttuuriset normit voivat tehdä. Rakkaudenhirviössä osoitetaan hienosti, miten normeista vapautuminen tai  oman itsen hahmottaminen ei ole heureka-hetkiä, vaan hidasta, usein yksinäistä kulkua sisällä liukastelevan, painavan saippuapalan kanssa. Turunen on taitava kirjoittaja ja havainnoija, joka ei pelkää laittaa itseään alttiiksi, ja joka sai näin auki lukijana myös minut. Rakkaudenhirviötä lukiessa huomasin saman aukeaman aikana ensin nauravani kyyneleet silmissä, ja sitten samojen kyynelten valuvan heti kohta jostain kipukohdasta Turusen kirjoittaessa sekä siitä, miltä asiat näyttävät, että miltä ne tuntuvat. Näin äkkivääränä Turusen rytmi on kovin nautinnollinen ja vie mukanaan.

Kulttuuri Kirjat