MARKET on avattu!
MARKET on avattu!
Papun, R/H:n ja Frantsilan yhteinen multi-brand-konseptimyymälä sijaitsee Pohjoisesplanadin ja Unioninkadun kulmassa, ja sen upeaa sijaintia ja huikeaa julkisivua pitää vain ihmetellä ihastellen. Harvoin pienillä suomalaisilla yrityksillä on nimittäin tällaisia mahdollisuuksia liikepaikasta. Täytyy muistaa, että Papulle ja Frantsilalle oma kivijalkamyymälä on ensimmäinen laatuaan, joten kummallakaan ei ollut valmista myymäläkonseptia vielä ennen heinäkuuta.
Kun viime kuussa kerroin näiden vastuullisten yritysten yhteisestä myymälästä, lupasin palata raportoimaan myymälätoteutuksesta. Noin 100 neliöinen myymälätila on jaettu brändeille ja konseptit on sijoitettu erinomaisesti pinta-alaa hyödyntäen. Asiakkaan on siis helppo shoppailla myymälässä. Samanlaisella kalustuksella on luotu yhtenäinen ilme multi-brand-myymälään ja kalusteiden valinnassa piilee mielestäni yksi myymälän isoimmista onnistumisista. Ne ovat tyylikkäät, mutta persoonalliset, ja onnistuvat silti luomaan jokaiseen brändiin ominaisen tunnelman. Tuote-esittelymateriaaleissa on hyödynnetty luonnollisia raaka-aineita, puuta ja kiveä. Lisäksi luonnonkukkia ja -kasveja on hyödynnetty erityisesti Frantsilan konseptialueella. Tuote-esillepano noudatti brändien omaa konsepti- ja mallistojakoa, joka tekee tietysti ostamisen helpommaksi asiakkaalle. Itse pidän erityisesti siitä, että on myymälä, jossa voi ostaa itsellenikin jotain samalla, kun päivitän Fridan vaatekaappia. On nimittäin aivan liian yleistä, että ehdin kiertää vain ”Fridan kaupat”. Joukkovoimalla on siis positiivinen vaikutus liikepaikan ja yritysten hyötyjen lisäksi kuluttajalle.
Sesongin vaihtuminen näkyy myymälässä tällä hetkellä alennusmyyntinä ja pienempänä varastona syksyn uusia mallistoja odotellessa, mutta uskon, että myymälä pidetään jatkossakin butiikkimaisena ja lisäkoot varastossa. Fasadi ja näyteikkunat on toteutettu upeilla vinyyleillä ja tuote-esittelyillä. Tämä sai ehdottoman plussan minulta, sillä matalia kaari-ikkunoita ei oikeastaan voi muuhun hyödyntääkään. Jokaista ikkunaa ei toki tarvitse täyttää ja upeaa myymälää voi näyttää myös ikkunasta. Olin iloinen, ettei mallinukkeja ollut käytetty ikkunoissa tai myymälöissä lainkaan. Ilman oikeanlaista asentoa, kokoa ja stailausta, nuket eivät tuo tuotteille mitään lisäarvoa, eivätkä ole muutenkaan kovin ekologisia.
Frantsilan tuotteista tuttuja itselleni on oikeastaan vain yrttiuutteet ja salvat, joilla äitini hoiti lähes kaikki vaivat lapsuudessani, sekä Vauvanilo-yrttitee, jota ostin imetysaikana. Sen sijaan luonnonkosmetiikan brändinä Frantsila on ollut minulle vieraampi, vaikka olenkin tiennyt heidän Scent Labin öljyparfyymeistaan. Oman parfyymin luomisen lisäksi MARKETissa voi tutustua (ja kohta myös ostaa) Frantsilan uuteen The Garden Trilogy tuoteperheeseen. Yrttipuutarhan kauneus on koottu makuun, kosketukseen ja tuoksuun. The Garden Trilogyn tuotteet ovat suun kautta nautittava hoitosuihke, ilmansaasteilta suojaava kasvoseerumi (joka tuoksui ihanan lakritsiselta) sekä mieltä kohottava tuoksuöljy. Tämän hetkisellä stressitasolla saattoi olla tekemistä siihen, että ihastuin erityisesti De-Stress Tonic hoitosuihkeeseen. Suun kautta otettava, kuomukamomillaa, kauraa ja sitruunamelissaa sisältävä yrttivirkiste rauhoittaa ja vähentää hermoston kuormitusta. Suihkeen vaikutuksen huomasi välittömästi kehossa ja kuvailin oloani ystävälleni hieman hiprakkaiseksi. The Garden Trilogy on tällä hetkellä vielä ennakkotilattavissa ja tulee MARKETiinkin myyntiin vasta heinäkuun puolen välin jälkeen. Harmi, sillä työstressi viikkoa ennen lomaa hipoo pilviä.
MARKET on ehdottomasti paikka ostoksille ja inspiraatiolle. Pienten lasten kanssa vieraileville vinkiksi, että yksi sisäänkäynti tulee Robert’s Coffeen ovesta, joten lastenhoitotilat ja kahvittelupaikka löytyy ihan vierestä.