Mistä viimeksi sait laadukkaan ostokokemuksen?
Lastenvaatteet- ja tarvikkeet, sekä niitä myyvät verkkokaupat ja kivijalkamyymälät, ovat avartaneet minulle aivan uudenlaisia ostokokemuksia. Suosin suomalaisia tekijöitä ja hyvää designia. Käytän mielelläni aikaa, jotta löydän niin käytännöllisiä ja turvallisia, kuin myös visuaalisesti miellyttäviä tuotteita. Arvostan hyvää asiakaspalvelua siinä missä kuka tahansa. Suurin huomioni on, että laadukas ostokokemus ei ole enää ainoastaan pienien kivijalkamyymälöiden valttikortti.
Siinä missä moni toimija on siirtynyt verkkokauppaan, ovat he onnistuneet myös nostamaan alan vaatimustasoa. Sosiaalisen median ja sähköpostien avulla yhteydenpito on nopeaa, vastauksen saa yleensä minuuteissa. Minulle on vastattu jopa myöhään illalla, heti viestini lähettämisen jälkeen. Lempikauppoja seuraamalla saa näppärästi tiedon uutuuksista ja kampanjoista, mutta niistä saa myös visuaalista inspiraatiota. Yksikään kivijalkamyymälä ei pysty näyteikkunalla tarjoamaan samaa. Vaikka asiakas ja nettikauppa eivät konkreettisesti kohtaa, kaupankäynnistä on mahdollista tehdä yksilöllistä pienillä jutuilla. Pidän tätä isona asiana. Mietityt yksityiskohdat, kauniit paketit ja huolitellut logot, sekä henkilökohtaiset terveiset kertovat laadusta.
Weecosista tilatut Papun paketit ovat aina ihania ja henkilökohtaisia!
Pieniä kivijalkamyymälöitä on toki Helsingissä melko runsaasti, ja yleisesti niistä saa myös todella hyvää palvelua ja valikoima erityisesti lastenvaatteissa on runsas. Joskus jopa niin runsas, että esillepanot voivat laskea ostokokemusta. Haaste on osittain sama, jos verkkokaupoissa on epäselvät sivut. Vaikea edetä ja löytää etsimäänsä, tai toisaalta inspiroitua ostamaan jotain uutta. Parasta on tietysti se, että tuotteet saa käyttöön heti ja ne näkee oikeasti. On kiva päästä hipeltämään ja tutkimaan. Tuotteita ja etenkin kokoja on helppo verrata keskenään. Sosiaalinen kanssakäyminen voi myös johtaa vinkkeihin ja vertaistukeen. Kotoa lähteminen on toisinaan myös etu.
Kävin miettimään lastenvaatteita ja -tarvikkeita myyvien toimijoiden ostokokemusta ja asiakaspalvelua saadessani eräässä kivijalkamyymälässä todella huonoa asiakaspalvelua. Fridan kastanjetit olivat irronneet toisistaan, ja menin kysymään mitä niille voisi tehdä. Olisin halunnut nähdä, miten kuminauhan kuuluisi mennä kappaleiden välissä. Kyse oli vain muutaman euron puulelusta, mutta myyjä kieltäytyi näyttämästä edes pakettia, jossa kastanjetit olivat ja ehdotti minun ottavan yhteyttä maahantuojaan. Hän kertoi lähtevänsä tupakalle ja jouduin lähtemään myymälästä. Kotona, hetken aikaa kastanjetteja pyöritellessään Allu sai kuminauhan sidottua. Ilmeisesti Frida oli vain saanut avattua solmun suullaan. Jos myyjä olisi nikotiinin himoissaan malttanut pysähtyä hetkeksi ratkaisemaan asiaa olisi heillä tulevaisuudessakin yksi asiakas enemmän.
Kuvissa näkyvän Weecos nettikaupan lisäksi olen saanut laadukkaan ostokokemuksen ainakin For Minis and Mommies, Pomppu Omppu, Baby Wallaby, PikkuOtus ja By Pinja -verkkokaupoissa. Miniones.fi valikoima on ihana, ja seuraan heitä instagramissa sekä shoppailin Lasten Messuilla, mutta en ole vielä tilannut mitään. Uskoisin verkkokaupan kuuluvan silti myös laadukkaan ostokokemuksen piiriin. Seuraan myös esimerkiksi herkullista Tuutilulla -nettikauppaa.
Kivijalkamyymälöistä suosikkipaikkani ovat Harakanpesä Shop (Shopilla myös nettikauppa) ja lelukauppa Tingeling. Ipanaiselta (myös nettikauppa) löytää tarvikkeita, joiden olemassaolosta ei ole tiennyt, mutta niitä on kaivannut arkeensa.
Kenet unohdin tai kenestä en ole vielä kuullut? Vinkkaa kommentteihin, mistä olet saanut parhaimman ostokokemuksen!