Ylinopeussakkoja pyöräilijöille, kiitos!
Kirjoitin männä viikolla tavoittelemisen arvoisesta pyöräilyasenteestani, ja heti se joutui koetukselle.
Poljin eilen kotiin tuttua reittiä, Lauttasaarentietä Espooseen. Näin kaukana edessä suojatien, jota vanhempi ja lapsi ylittivät. Heidän päästyään tien toiselle puolelle, matka katkesi. Yksikään ohi ajaneista, lähemmäs kymmenestä pyöräilijästä ei edes hidastanut vauhtiaan, saatika antanut tietä jalankulkijoille. Parivaljakko kuikuili ajoradan ja pyörätien välisellä kapealla alueella vuoroaan odottaen. Päätin antaa heille tietä ja hidastin vauhtiani. Se meinasikin koitua kohtalokkaaksi. Kun sain pyöräni pysähtymään, ohitseni kiisi pikkiriikkisillä sortseilla ja vähäisellä aivokapasiteetilla varustautunut henkilö, joka pui nyrkkiä mennessään. Valitettavasti hän ei jäänyt juttusille, vaan jatkoi kaahaten matkaansa. Olisin mielelläni palauttanut hänen mieleensä pari valittua palaa liikennesäännöistä, jotka häntäkin koskevat:
– Jos moottoriajoneuvo tai moottoriton ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen, sinunkin tulee pysähtyä.
– Jos vauhtisi on liian kova pysähtymiseen, ajat todennäköisesti ylinopeutta ja/tai turvavälisi on liian pieni.
– Kyllä, myös polkupyörällä voi ajaa ylinopeutta. Polkupyöräwiki kertoo seuraavaa: ”Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. — On kuitenkin syytä huomioida, että Tiehallinnon kevyen liikenteen suunnitteluoppaan mukaan pyöräteiden geometria on suunniteltu enimmillään (suorat osuudet) nopeuden 30 km/h mukaan.”
– Etkö tiedä mikä on turvaväli? Lukaise osviittaa täältä. Jos et osaa lukea, olet todennäköisesti alle kouluikäinen, ja voit kaikin mokomin ajaa jalkakäytävällä pienellä pyörälläsi.
– Jos oman nopeuden hahmottaminen on sinulle ylivoimaisen vaikeaa, hanki sovellus, joka tekee sen puolestasi.
– Ota pää pois omasta perseestäsi, ja koita käsittää, että liikenteessä on muitakin kuin sinä ja kapeat renkaasi*
Tilannenopeuden skaalaaminen tuntuu olevan mahdoton tehtävä valitettavan suurelle osalle pyöräilijöistä. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että pyörällä saa polkea ihan niin kovaa kuin siitä lähtee. Entä jos sama pätisi autoihin? Nopeusrajoituksena olisi vain oman kaasujalan paino?
Toivon poliisin sakottavan reilulla kädellä ylinopeutta ajavia, kulkuneuvosta riippumatta!
<3: Mertta
*Disclaimer 1: Haluaisin itsekin entistä kapeammat renkaat! :) Tässäkin asiassa vähä-älyinen vähemmistö (=kapeilla renkailla kaahaajat) pilaa fiksun enemmistön maineen.
Disclaimer 2: Kyllä, pyöräteiden ja ajoväylien suunnittelussa on valtavasti petrattavaa, mutta se ei oikeuta ajamaan muista piittaamatta.