Isä jolla oli uskoa
Joh. 4:46-54
Tekstissä Jeesus parantaa virkamiehen pojan. Kappaleen lopussa sanotaan ”tämä oli Jeesuksen toinen tunnusteko”. Aiemmin hän oli jo muuttanut Kaanaan häissä veden viiniksi. Ilmeisesti saastaisen hengen ulosajaminen, josta viimeksi luettiin, ei kuulunut tunnustekoihin. On enteitä ja ennusmerkkejä, ja hengellistä voimaa joka vaikuttaa ihmeiden taustalla. Tunnusteot korostavat Jeesusta Herran lähettämänä ja valtuttamana persoonana.
Laskujeni mukaan kuninkaan virkamiehen parantui n. klo 12 -13 välillä. Näin täsmällisistä rukousvastauksista kuulee välillä nykyäänkin puhuttavan. Kuitenkin ihmeet merkitsevät tunnustekoja vain sellaisille ihmisille, jotka ottavat uskossa vastaan evankeliumin. Epäilijät eivät kykene myöntämään ihmeitä todeksi, niin että ne vaikuttaisivat heissä uskoa.
Rovasti Olavi Peltola sanoo: Ne eivät olleet ihmeitä ihmeiden vuoksi, vaan siksi että ne osoittivat jotain siitä kuka ja millainen on Jeesus Kristus.
1. tunnusteko – veden muuttaminen viiniksi
Tämä ensimmäinen tunnusteko osoitti jotain Jeesuksen kirkkaudesta (kreik. doksa) ja vahvisti opetuslasten uskoa häneen Jumalan lähettämänä. Jeesus varoittaa perustamasta uskoa häneen merkkeihin ja ihmeisiin. Siis että vaikka joku tekee ihmeitä ja merkkejä ne eivät saa olla uskomme peruste.
Tulkitsen näin:
Jo ennen kuin meille tapahtuu yhtään tunnustekoa & ihmettä, meillä tulisi olla usko Jeesukseen. Ja vaikka meille ei tapahtusi ihmeitä ja merkkejä meidän tulisi usko. Ja jos meille tapahtuu ihmeitä niissä näemme Jeesuksen kirkkauden. Ihmeet ja merkit seuraavat niitä jotka uskovat. Jos et siis näe ja koe ihmeitä elämässäsi, tarkkaa tätä!
Jeesus ei paranna huvittaakseen ihmisiä tai herättääkseen hämmästystä. Hän ei ole maagikko tai taikuri. Hän parantaa koska hän on tullut pelastamaan ihmiskunnan ja tämä kaikki on esimakua tulevasta voitosta.
Jeesus ei kiirehtinyt kuninkaan virkamiehen käskystä vaan hän kaukoparansi pojan. Karttakuvasta voit nähdä että (9.)Kaanaan ja (7.)Kapernaumin välillä on noin 30 km etäisyys. Siksi virkamies saattoi vasta seuraavana päivänä todeta, että Jeesus todella paransi hänen poikansa samalla hetkellä kun he puhuivat.
Virkamiehet ovat tottuneet käskemään – he voivat koettaa käskeä vaikka Jumalan poikaa. Jeesus osoitti tälle miehelle, että hän kyllä parantaa mutta tavalla jos toisellakin. Tärkeintä ei ole tapa vaan hänen hyvä tahtonsa. Hänellä ei ole kiire koska hän on ajan Herra (kts. 1.Moos.1:14). Hänelle riittää että me luotamme hänen toimivan parhaaksemme. Jeesus ei nähnyt auttavansa ensi sijaisesti kuninkaan virkamiestä vaan hän kohtasi lapsestaan huolestuneen isän jolla oli uskoa.
Karttakuva:
http://scriptures.lds.org/fi/biblemaps/11
Kronologinen Raamattu: 20. Jeesus parantaa virkamiehen pojan (Joh. 4:46-54)
Todella mielenkiintoista, raamatun alkukieli taitaa olla hyvin rikasta! Palataan todella aiheeseen 🙂
Hei kirjoitin sinulle pitkän postauksen – joka katosi! 😀 Mutta tämän vielä kirjoitan uudestaan:
Jorin Kronologisen Raamatun selitykset-kirjassa tuodaan esille, miten alkukielessä UT käyttää 3 sanaa ihmeestä:
tunnusteko=semeion, ihme=teras ja ihme/voima=dynamis. Teras korostaa ihmettä enteenä ja ennusmerkkinä, dynamis sen voimaa ja hengellistä voimalatausta, semeoin taas korostaa ihmeen taustalla vaikuttavaa voimaa ja teon merkitystä, ei niinkään tekoa.
..ja kaikkia näitä 3 sanaa voidaan käyttää Jeesuksen ihmeistä. Sana, mitä kirjoittaja on valinnut ihmeestä käyttää, korostaa hänen valitsemaansa painotusta ihmeelle.
Varmasti jatkan tästä rikkaasta aiheesta tulevissa postauksissa lisää!