Pyykkipäivä

1135231480155.jpeg

Johanneksen saarna oli voimakasta, vai oletteko tottuneet kuulemaan kirkoissa ja seurakunnissa seuraavaa?

”Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: ’Olemmehan me Abrahamin lapsia.’

Monet Johanneksen kuulijoista ajattelivat olevansa Jumalalle kelvollisia syntyperänsä perusteella. Näin ei ole vaan Jumalalle on tärkeämpää millainen sydämemme on.

Abrahamin jälkipolvelle oli kyllä luvattu siunaus, mutta asia oli kääntynyt heitä vastaan kun he olivat eläneet jumalatonta elämää.

Samoin voi käydä meillekin, jos ajattelemme että olemme kunnollisia ja niin myös meidän tekomme. Tämä puhe on ihmisen ylpeydelle kova juttu! Kun on yrittänyt parhaansa, eikö olekin loukkaavaa kuulla, ettei se ihan riitä?

black_heart_hole_by_sasquashvince.jpg

Kaikki me olimme kuin saastaiset, ja niinkuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä niinkuin tuuli. -Jes. 64:6

Johannes julisti kääntymyksen kastetta rohkeasti aikansa hyville ihmisille. Se oli parannuksen kaste syntien anteeksisaamiseksi. Fariseukset torjuivat sanoman, koska he eivät tahtoneet kääntyä ja luopua omahyväisyydestään. Juutalaisuudessa oli tavallista kastautua itse ilman kastajaa ja useasti elämässä.

Johannes vaati niin sisäistä ja ulkoista muutosta. Ihmisen on elämässä tehtävä hyvää, kannettava hedelmää. Aikaisemmin profeettojen julistus ja tuomio oli koskenut koko Israelin kansaa mutta Johannes suuntasi sen ihmisryhmille – veronkerääjille, sotilaille, lainopettajille, korkeimman papiston edustajille. Heidän oli käännyttävä, otettava kaste ja tehdä sitten tekoja joissa parannus näkyi. Siksi publikaaneille jotka keräsivät veroja ja tullimaksuja hän sanoi ”Älkää vaatiko enempää kuin on säädetty.” Huijaaminen ei voinut jatkua loputtomiin.

Oltiin tulossa uuteen vaiheeseen, jossa parannusta julistettiin yksilöille. Asia onkin nyt näin, että on lakattava omasta yrittämisestä. Evankeliumi on loukkaus vain niille jotka eivät tahdo ottaa sitä vastaan vaan haluavat pärjätä omillaan. Kääntymys merkitsee mielenmuutosta. Se merkitsee sitä että ei tee kompromissia totuuden kanssa!

Joten anna pois jo likaiset vaatteet – on aika pukea ylle valkeuden vaatteet. Me saamme ne lahjaksi Jumalalta!

 

Kronologinen Raamattu: 11. Johannes Kastajan toiminta ja julistus; Luukas 3:1-18; Matt. 3:1-12

clean3.jpg

 

Kronologinen Raamattu: 11. Johannes Kastajan toiminta ja julistus; Luukas 3:1-18; Matt. 3:1-12

Kuvat: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pyykkikuva+valittiin+50-luvun+parhaaksi/1135231484452 ja http://www.mybeautybunny.com/new-clean-perfume-scents/

Kaemo: Tie

 

Kauneus Meikki Syvällistä

Sanansaattaja

paallystakit-polo-coat-by-jos.-a.-bank.jpg

Tämä mies on pukeutunut kamelinkarvoihin mutta onko hän  Johannes?

 

Profeetta Jesajan kirjassa sanotaan: — Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien. Ääni huutaa autiomaassa: ”Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut!”

Tienraivaajien osa ei ole helppoa. Ensin on oltava se joku, joka lähtee soihtu kädessä pimeään ja raivaa tiensä yli esteiden. Sitten tulevat muut. Syntyy liike. Johannes Kastaja oli raivaaja – Jumalan valitsema.

Johanneksella oli yllään kamelinkarvavaate ja vyötäisillään nahkavyö, ja hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja.

grasshoppers.jpg

Tienraivaajan tunnistaa usein siitä, että he ovat poikkeuksellisia hahmoja. He tekevät jotain erilaista kuin valtaväestö. He ajattelevat asiat uudella tavalla. Aivan kuin he olisivat pelottomampia kuin muut. Johannes eli askeettisesti joten häntä on verrattu erämaan asujiin mm. Qumranin yhteisöön. Saattaa olla niinkin, että messiaanodottajat olivat tutkineet kirjoituksia ja odottivat hänen nousevan siihenaikaan autiomaasta. Johanneksen pukeutuminen viittaa paimentolaisiin, jotka pukeutuivat samaan tapaan.

220px-qumran_caves.jpg

Qumran

Hän julisti: ”Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes kumartumaan ja avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä.”

Johannes oli nöyrä. Hän ei korottanut itseään. Rabbiinisessa juutalaisuudessa (Mishna 200-l. jKr.) kenkien remmien irroittaminen oli orjien tehtävä. Näin Johannes kertoi, ettei hän sopisi edes orjaksi tälle Jumalan lähettämälle hahmolle.

 

Kronologinen Raamattu: 10. Johannes Kastajan julkinen toiminta Mark. 1:1-8

 

Karen Davis: King of Kings

Sisältää Jesaja 40:3 – VT:n profetian Johannes Kastajasta.

 

Kuva: http://www.keikari.com/blogi/polo-coat/ ja http://www.thaimaaopas.fi/249/nain-syot-heinasirkkoja/

Kuva: http://fi.wikipedia.org/wiki/Qumran

Muoti Hyvä olo Syvällistä Päivän tyyli