W.A.R.

axl-rose.jpg

(Kuva Rolling Stone)

Maailman kovin rocklaulaja/keulahahmo, herkkä taiteilijasielu, viimeinen todellinen rockin supertähti vai egomaanikko, lapsellinen kiukuttelija ja neuroottinen erakko? William Bruce Rose Jr, tuttavallisemmin Axl Rose, jakaa mielipiteet kenties jyrkemmin kuin kukaan muu populaarimusiikin esiintyjä viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen. On kiistämätön tosiasia että hetken aikaa hän oli maailman suurimman rockbändin valovoimaisin tähti, mutta samaan hengenvetoon on myönnettävä, että hänen kontribuutionsa musiikin saralla on ollut edelliset kaksi vuosikymmentä melko ohuilla kantimilla.

Laulajan alkutaival oli rankka, sillä Indianan Lafayettessa syntynyt poika joutui biologisen isänsä seksuaalisesti hyväksikäyttämäksi ja hylkäämäksi jo kaksivuotiaana. Ankaran isäpuolensa ja teini-ikäisen äitinsä kasvattama Axl olikin jo nuorena ujoa ja syrjäänvetäytyvää tyyppiä – ominaisuuksia, joista varsinkin jälkimmäinen tulisi suurelle yleisölle tutuksi miehen myöhemmissä edesottamuksissa. Teininä nuorisorikollisen ja muusikon uran välillä häilyvä Axl muutti ystävänsä Izzy Stradlinin perässä Los Angelesiin ja perusti siellä Hollywood Rose -nimisen yhtyeen. Pian uusi bändi yhdisti voimansa L.A Gunsin kanssa ja Duff McKagainin liityttyä remmiin, poppoo muutti lopulliseksi nimekseen Guns N’ Roses.

Do you know where you are?

Tracii Gunsin ja Rob Gardnerin tehtyä jo heti yhtyeen alkumetreillä tilaa Saul ”Slash” Hudsonille ja Steven Adlerille, oli Gunnareitten legendaarisin kokoonpano valmis valloittamaan maailman. Rämällä pakettiautolla toteutettu ensimmäinen kiertue (kuvaavasti nimetty Hell Tour) ei ollut vielä mikään taloudellinen kultakaivos, mutta yhtyeen energinen esiintyminen herätti nopeasti klubikansan ja Geffen Recordsin mielenkiinnon. Orkesterin solmittua levydiilin Geffenin kanssa, label puski nopeasti ulos Live ?!*@ Like a Suicide -nimeä kantaneen EP:n poppoon orastavaa suosiota hyödyntääkseen.

Bändin jäsenet, etunenässä Slash ja Duff ovat jälkeenpäin useasti puhuneet siitä, kuinka orgaanisesti, nopeasti ja helposti ”alkuperäinen” viisikko sai aikaan kappaleita, joista moni päätyi tulevalle debyyttialbumille. Karuissa olosuhteissa yhteennivoutunut yhtye toimi ennen kaikkea yksikkönä ja toi esiin jokaisen jäsenen parhaat puolet paitsi biisinkirjoittajina, myös muusikkoina ylipäätään. Tätä samaa magiaa Axl Rose tulisi vielä kaipaamaan vuosia ja vuosikymmeniä myöhemmin.

Sweet Child of Mine

On helppo unohtaa, että Appetite for Destruction ei ollut varsinainen ”yhdessä yössä menestykseen” -tarina. Vasta miltei vuosi alkuperäisen julkaisunsa jälkeen albumilta irrotettu single Sweet Child of Mine nosti levyn massojen tietoisuuteen ja loppu, kuten tunnettua, olikin sitten historiaa. Käteen jäi eräs kaikkien aikojen menestyneimmistä debyyttialbumeista ja vauhdikkaimmista nousukiidoista pop-musiikin eturiviin tekijöidensä toimesta. Guns N’ Rosesin aseman rockin uusina kuninkaina sinetöi GN’R Lies -albumi, joka koostui Live ?!*@ Like a Suicidesta ja neljästä uudesta akustisesta kappaleesta. Parhaimmillaan molemmat orkesterin tuotokset komeilivat samaan aikaan Yhdysvaltain albumilistan viiden parhaan joukossa. Samalla alkoi myös kohujen loppumaton sarja Axl Rosen saagassa, kun kappale One in Million joutui ankaran arvostelun kohteeksi rasismia, homofobiaa ja muukalaisvihaa sisältäväksi koettujen sanoitustensa johdosta.

Valtaisan menestyksen myötä yhtye ei ollut enää se sama räkäisissä hökkelöissä treenannut ja rocktähtiunelmissa marinoitunut ”yöjuna”. Kosketinsoittaja Dizzy Reed liittyi miehistöön, samoin huumeongelmiensa takia poispotkitun Steven Adlerin korvaaja Matt Sorum. Vaikutusvaltaa saanut Rose alkoi ajamaan omia taiteellisia visioitaan aiempaa päättäväisemmin, aiheuttaen harmaita hiuksia muun muassa levy-yhtiö Geffenille. Labelilla oli täysi työ saada seuraava albumi kasattua sen kappalemateriaalin runsauden – jonka Rose halusi ehdottomasti ihmisten ilmoille kertarysäyksellä – takia. Miehen mielessä siinteli parhaimmillaan jopa neljä samanaikaisesti julkaistavaa levyä, mutta kaikkia tyydyttävään kompromissiin päästiin vuoden 1991 loppupuolella.

https://www.youtube.com/embed/1w7OgIMMRc4″ width=”420″>

Nothing lasts forever

Use Your Illusion I ja II julkaistiin lopulta samana päivänä ja levyjen vallattua niin Billboardin ykkös- kuin kakkossijankin ei kenellekään jäänyt epäselväksi mikä oli rockin suurin ja kaunein yhtye. Albumeita seurannut kiertue oli massiivinen paitsi mittakaavaltaan, myös selkkauksiltaan. Axl Rose piti palopuheita, myöhästeli keikoilta jopa tunteja kerrallaan, tappeli yleisön kanssa ja jätti konsertteja kesken mitä moninaisimmista syistä. Samalla hän alkoi vieraantua yhä etenevissä määrin yhtyeestään, ei kenties vähiten muiden jatkuvasti pahenevien huumeongelmien takia. Laulajansa aiheuttamiin hälyihin ja kasvaviin paineisiin kyllästynyt Izzy Stradlin päätyi yllättäen eroamaan bändistä ja häntä paikkaamaan hankittiin nopeasti Candy-yhtyeessäkin vaikuttanut Gilby Clarke. Axl on myöhemmin todennut pitäneensä yhtyeen uusia kasvoja lähinnä palkattuna työvoimana bändin tasavertaisten jäsenien sijaan. Raporttien mukaan hän alkoi myös käyttäytyä orkesterin sisällä yhä enemmän itsevaltiaan tavoin mitä pidemmälle 90-luvulla päästiin.

Lähes yhtä paljon aikaa oikeussaleissa kuin levytysstudiossa tässä vaiheessa elämäänsä viettänyt Rose aloitti myös kaiken häslingin keskellä korkean profiilin suhteen malli Stephanie Seymourin kanssa. Myrskyisä yhteiselo johti paitsi jälleen uusiin oikeustaisteluihin molemminpuolisten perheväkivaltasyytösten johdosta, myös moniin myöhempiin vaikeuksiin Rosen uralla. Läheisten puheiden mukaan mies oli näet täysin Victoria’s Secret -mallin lumoissa ja ero oli todella kova pala laulajan purtavaksi.

Vuonna 1993 julkaistu, epätasainen The Spaghetti Incident? -coverlevy jäikin Slashin, Duffin, Clarken ja Mattin viimeiseksi yhtyeen riveissä. Slashin mukaan hänen kirjoittamansa seuraavalle Guns N’ Roses albumille tarkoitetut biisit eivät kelvanneet kunnianhimoisempien sävellysten perään haikailleelle Roselle, kun taas jälkimmäisen mielestä hänen haluttiin vain laulavan kappaleet ja olemaan puuttumatta itse musiikkiin. Yhtye yritti vielä kerran paikata tulehtuneet välinsä levyttämällä Rolling Stones -coverin Sympathy for the Devil Veren Vangit -elokuvan soundtrackille. Valitettavasti Axlin muita konsultoimatta suorittama kitaristiystävänsä, Paul Hugen, palkkaus sessioita varten ei sopinut sen enempää Slashin kuin Duffinkaan pirtaan. Lopulta kaksikko poistui bändin riveistä vähin äänin vuosien 1996 ja 1997 aikana. Vuosikymmen, joka alkoi Guns N’ Rosesin komennossa, oli päättymässä kun Appetite for Destructionin aikaisesta yhtyeestä oli jäljellä enää vain yksi mies, W. Axl Rose.

Out Ta Get Me

Rosen uraa on määrittänyt Gun N’ Rosesin loistonpäivien jälkeen ennen kaikkea yksi albumi: Chinese Democracy. Käytännössä vuodesta 1994 alkaen työstetty levy onkin niin liki miehen sooloalbumia kuin vain mahdollista. Hän halusi siirtyä ”pelkästä” rockista kokeellisempaan ja kunnianhimoisempaan ilmaisuun, joka taas ei sopinut perinteisen rockin nimeen vannovalle Slahille, punkkari-Duffille tai pienimuotoisempaa toimintaa kaikissa suhteissa suosivalle Izzylle. Chinese Democracya tehtiin lopulta seitsemäntoista vuotta ja se tuli maksamaan arviolta 13-15 miljoonaa dollaria. Se oli käytännössä tuhoon tuomittu jo 1990-luvun lopulta alkaneiden julkaisuaikojen siirtojen ja niistä osaltaan aiheutuneiden kustannusten holtittoman kasvun myötä. Samalla sen luomisprosessi on täydellinen dokumentti ja henkilökuvaus mysteeristä nimeltä Axl Rose.

There Was a Time

Chinese Democracya voisikin luennehtia levyksi, jollainen syntyy kontrollifriikin perferktionistin saadessa aikaa ja rahaa toteuttaa lopullinen taiteellinen visionsa. Se on täynnä hyviä sävellyksiä, joiden potentiaali on hukutettu liialliseen hienosäätöön ja mahtipontiseen tuotantoon. Alunperin albumin piti ilmestyä jo 2000-luvun alussa muutamaksi vuodeksi valokeilasta kadonneen Rosen tehtyä kauan odotetun paluunsa julkisuuteen. Muun muassa eksentrisen kitaristi Bucketheadin, Robin Flinckin, Chris Pitmanin, Bryan Mantian, Dizzy Reedin ja Tommy Stinsonin tässä vaiheessa muodostama, tietyissä piireissä Nu-GN’R:sikin ristimä yhtye keikkaili minkä jatkuvien konserttiperuutusten väleissä vain kykeni.

Guns N’ Rosesin soittajien, tuottajien ja muun henkilöstön listaus 90-puolivälistä tähän päivään saisi tämän artikkelin muistuttamaan lähinnä puhelinluetteloa, joten tyydyn toteamaan keitoksella olleen monta maustajaa, mutta vain yksi vakituinen keittäjä. On ainoastaan sopivaa, kuinka ikuisuusprojektina tunnetun albumin vihdoin ilmestyttyä vuonna 2008, Axl Rose katosi julkisuudesta vain palatakseen takaisin kun se oli levyn promotoimisen kannalta jo auttamatta liian myöhäistä.

Ain’t it fun when you’ve broken up every band that you’ve ever begun

Chinese Democraryn kykynemättä vastaamaan siihen kohdistuneisiin valtaisiin odotuksiin, alkuperäiset suunnitelmat albumitrilogiasta laitettiin jäihin. Jatkoa Democracylle on odotettu jo seitsemän vuotta ja kaikesta päätellen odotus saa myös jatkua hamaan tulevaisuuteen. Tätä nykyä Guns N’ Roses on lepotilassa ja tulevaisuus kitaristi-Bumblefootin ja Slash-vertauksista eniten kärsineen DJ Ashban otettua loparit täysin avoin*. Axl Rose on puolestaan vetäytynyt todennäköisesti Malibun kartanoonsa, mahdollisimman kauaksi julkisuuden paineista ja ympärillään jatkuvasti vellovista huhuista.

Puhuttaessa veteraanitason pop-starboista on hyvä pitää mielessä, että rock-yhtyeiden elinkaari on lopulta aina melko rajallinen. Nykynuorten voi olla hankala saada otetta viisikymppisten miesten tekemisistä ja limusiineilla sekä yksityiskoneilla matkansa taittavista monimiljonääreistä ei oikein vaarakaan enää tuoksu. On mahdotonta sanoa, saiko Appetiten tai edes Illusionit levyttänyt poppoo itsestään ulos jo kaiken mahdollisen vai jäikö vielä jotakin sanomatta tai tekemättä. 1990-luvun lopulla ilmestynyt Chinese Democracy Slashin, Duffin, kenties jopa Izzynkin kera olisi kuitenkin voinut olla mielenkiintoista kuultavaa.

I can’t feel all the pressure and I like it this way

Henkilökohtaisesti en näe Axl Rosea puhtaasti egonsa ajamana diivailijana. Toki kun pienen kylän poika repäistään rakettimaisella vauhdilla miljoonien ihailemaksi rock-jumalaksi, jättää se väistämättä jälkensä keneen tahansa. Silti uskon Rosen olevan ennen kaikkea herkkä, taiteestaan epävarma mies, joka muistaa vääriksi kokemansa sanat ja kohtelun poikkeuksellisen pitkään. Hänet ymmärretään helposti väärin ja tuskinpa diagnosoidun bipoläärisen mielialahäiriönkään vaikutusta voi täysin sivuuttaa hänen käytöstään analysoitaessa.

Rose ei tietenkään ole täysin viaton. Perheväkivaltasyytökset, konserttiyleisön mellakointiin yllyttämiset ja maksavien fanien pettämiset, Charles Manson -fiksaatioista puhumattakaan eivät oikein istu moitteettoman herrasmiehen henkilöhistoriaan. Toisaalta Rose on julkisessa loanheitossa auttamatta aina altavastaajan asemassa maineensa johdosta. Siinä missä Slashista on muodostunut koko kansan hurmaava kitarasankari ja virallinen rock-maskotti, Axl yksityisyydestään tarkkana ja kommentoinnista pidättäytyvänä persoonana katsotaan aina herkästi syypääksi sana vastaan sana -väittelyissä. Toisaalta miehen rikkoessa hiljaisuutensa kutsumalla entistä ystäväänsä ja liittolaistaan syöväksi, ei hän juurikaan onnistu herättämään sympatioita kuin lähinnä kaikkein omistauneimpien ihailijoidensa keskuudessa.

Kaikesta huolimatta Axl Rose on kuitenkin äärimmäisen lahjakas laulaja, säveltäjä ja nokkamies, joka tarvitsee avukseen luotettavan toimijan kaitsemaan liiallista täydellisyyden tavoitteluaan ja tuomaan hänestä laulunkirjoittajana parhaan terän esiin. Hänellä on visio ja suuret tavoitteet sekä suunnitelmat musiikkinsa suhteen, mutta ei aina kykyä hallita kaikkea muuta levybisnekseen liittyvää oheistoimintaa ympärillään. Lienee myös turvallista todeta, että miehen sosiaalisissa taidoissa on, tai ainakin oli jonkin verran parantamisen varaa.

On ainoastaan valitettavaa, että Rose on onnistunut julkaisemaan vain yhden ainokaisen albumin viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. 2000-luvun lapsille hän näyttäytyy toisaalta eräänlaisena musiikkimaailman Howard Hughesina ja toisaalta entisellä maineellaan ratsastavana ahneena laiskurina, jonka kustannuksella on helppo naureskella. Se onkin kenties suurin yksittäinen vahinko Axl Rosena tunnetun arvoituksen tarinassa.

*Axlin ja Slashin ollessa ilmeisesti jälleen jonkinasteisissa puheväleissä, huhut reunionin ympärillä pyörivät tällä hetkellä voimakkaimmillaan kenties vuosikausiin. Se mitä tuleman pitää jää nähtäväksi, mutta hengityksen pidättäminen Guns N’ Rosesin comebackia odotellessa on vaatinut vuosien varrella jo liikaakin uhreja. Älä ole yksi heistä.

kulttuuri musiikki

1987

1987.jpg

Vuosi 1987 oli hard rockin kulminaatiopiste. Vuosi, jona genre tuotti muutaman suurimmista – osin kaupallisista, osin taiteellisista  menestystarinoistaan, mutta jonka jälkeen alkoi luisu seksuaalisten ajanvietteiden ylistyksestä ja yleisestä hauskanpidosta kohti paskaisia flanellipaitoja ja epävireisiä akustisia kitaroita. Vain kolmisen vuotta myöhemmin spandex vaihtui löysiin farkkuihin, kokkeli heroiiniin ja hiuslakka katkaistuihin haulikoihin. Rock ei ollut enää hauskaa, vaan pikemminkin kanava purkaa junnuna patterin taakse jumiutuneiden pikkuautojen aiheuttamaa tuskaa kaupallisilla radioaalloilla.

Miekasta ja magiasta makuukammarin perukoille

Vuosi alkoi miehekkäästi Manowarin lyödessä tiskiin Fighting the World -kiekkonsa. Vaikka yhtyeen jäsenet viettivätkin vapaa-aikansa ennemmin mystisten metsien siimeksissä karhujen kanssa paljain käsin painien kuin Hollywoodissa mimmejä pokaillen, ei näitä velikultia voinut myöskään ns. suoralla naamalla niputtaa ”vakavampien” metalliaktien kanssa samaan joukkoon.

Heti huhtikuussa Whitesnake julkaisi kaupallisen täysosumansa nimikkolevyllään (tunnetaan myös nimellä 1987) ja nokkamies David Coverdale sai jälleen ostettua lisää kuivamuonaa vinttikoirilleen sekä täytettä seuralaistensa spesiaaleihin paikkoihin. Popin ja rockin lähes täydellinen ristisiitos poiki tukun hittejä, eikä vähiten Still of the Night -nimeä kantaneen köyrimisanthemin muodossa. Tunnetuin kappale lienee silti Here I Go Again, jonka nimensä perusteella voisi äkkiä luulla kertovan Coverdalen tavallisesta tiistaiaamusta kolmen mallikaunottaren herätellessä tätä hellästi edellisyön uusintaotteluun.

https://www.youtube.com/embed/swPt9HBRXuE” width=”480″>

Miehistönvaihdosten ja laulajan sivuontelotulehduksen hankaloittama levytysprosessi oli pitkä ja vaativa, mutta lopputuloksen messevä menestys (Billboardin toinen sija ja 8 miljoonaa myytyä albumia pelkästään Yhdysvalloissa) oli varmasti balsamia vanhan irstailijan haavoille.

Te tulette kaikki kuolemaan!

Vuoden päästessä kunnolla vauhtiin Guns N’ Roses julkaisi erään kaikkien aikojen debyyteistä Appetite for Destructionillaan ja sekoitti onnistuneesti Sunset Stripin säihkeeseen aimo annoksen katujen rappioromantiikkaa. Axl Rosen mielipiteitä jakava, mutta ehdottoman persoonallinen lauluääni, Slashin bluesiin nojaava melodinen sensibiliteetti sekä Izzy Stradlinin, Duff McKaganin ja Steve Adlerin komppiryhmän toimivuus loivat pohjan sille tärkeimmälle – ryhmän kollektiiviselle kyvylle luoda tarttuvaa, puhuttelevaa rockmusiikkia. Albumi ei ollut välitön menestys, mutta kun vajaa vuosi sen julkaisun jälkeen Sweet Child of Mine alkoi ottaa toden teolla tuulta alleen, oli jälki murhaavaa.

Kymmeniä miljoonia myytyjä kopioita, maailman suurimman bändin titteli ja massiiviset maailmankiertueet osoittautuivat liian suureksi rastiksi jäsenten paisuville egoille ja loppu, kuten tunnettua, on historiaa. Silti mikään ei voi himmentää Appetiten loistoa eräänä kaikkien aikojen rock-albumeista.

Erinäisten vaaleiden eläimien teemalla jatkaaksemme myös amerikkalainen Great White julkaisi Once Bitten… -pitkäsoittonsa, joka sisälsi muun muassa tunnelmallisesti rokkaavan läpimurtoraita Rock Men. White Lion täydensi trion omalla, Pride -nimeä kantaneella kokopitkällään, jonka vetonaulana toimi Vito Brattan ilmiömäinen kitarointi kuningas Edwardin hengessä. Hollannin kaikkien aikojen merkittävintä vientituotetta sivuttaessa on syytä mainita myös Van Halenin uuden nokkamiehen, Sammy Hagarin, täyttäneen velvollisuuksiaan levy-yhtiötään kohtaan omalla I Never Said Goodbye -sooloalbumillaan.

Veteraaneista Kiss julkaisi ylenkatsotun ja epätasaisen Crazy Nightsin, joka sisälsi kuitenkin kokopitkän nimeä kantavan vastuttamattoman yleisönlaulattajan, siinä missä Aerosmith läväytti pöytään bändin uutta nousua valmistelleen Permanent Vacationin. Vahvasti bändin ulkopuolisten biisinikkareiden apuun nojannut levytys käänsi rockin historian toiseksi tunnetuimman kumihuulen kipparoiman paatin kurssin marginaalin karikoista, kohti yhtyeen toisen kultakauden tyynten laineiden syleilyä. Raise Your Fist and Yellin julkaissut Alice Cooper saisi puolestaan odotella omaa renessanssiaan vielä parisen vuotta.

Kaada vähän sokeria päälleni

Siinä missä Whitesnake käväisi lähellä täydellistä popin ja rockin fuusiota omalla albumillaan, Def Leppard räjäytti pankin Pyromanian seuraajalla. Hysteria on alusta loppuun maukkaiden riffien, mehukkaiden soolojen, tarttuvien koukkujen ja rasvaisten sanoitusten ilosanomaa. Vielä vaikuttavammaksi lopputuloksen laadun tekee se, että albumin tekoprosessi oli harvinaisen vaikea muun muassa rumpali Rick Allenin menetettyä toisen kätensä kesken sessioiden. Mielenkiintoisena triviana albumin massiivisiin kitararaitoihin ei käytetty lainkaan Marshall-stäkkejä vaan pieniä Rockman-matkavahvistimia ja hillittömästi päällekkäisäänityksiä.

Hysteria on niitä harvinaisia levyjä, joilta voi poimia summamutikalla minkä tahansa kappaleen ja seurauksena on aina auraalinen orgasmi sekä pakottava tarve ilmakitraointiin, -rummuttamiseen ja -laulamiseen. Useimmiten samanaikaisesti. Levytys jäi valitettavasti kitaristinero Steve Clarken viimeiseksi, eikä yhtye yltänyt enää samankaltaiseen sukseeseen vaikkakin Hysterian seuraaja, Adrenalize, lasketaankin usein tukkahevin viimeiseksi todelliseksi myyntimenestykseksi.

Myös Mötley Crüe, eräs Los Angelesin glam-skenen pioneereista, oli aktiivinen tuuttaamalla ulos Girls, Girls, Girls -kokopitkänsä. Vaikka levyltä löytyy vakavampaakin asiaa esimerkiksi Nikki Sixxin huumeongelmien ruotimisen muodossa, pohjimmiltaan platan aihepiirit voidaan kuitenkin kiteyttää Jyri Häkämiestä mukaillen tyttöihin, tyttöihin ja tyttöihin. Kovien paineiden alaisina, viskin kyllästäminä ja lähes kaiken valveillaoloaikansa strippiklubien pimeissä nurkissa pyörien nämä dekadenssin uljaat sanansaattajat saivat kuin saivatkin loihdittua Theatre of Painille arvoisensa seuraajan. Tämä huolimatta siitä, että sen äänitysten aikana erinäisiin päänsekoittajiin törsätyllä rahalla olisikin voinut pyörittää saman ajan pientä keski-afrikkalaista valtiota.

Don Dokken ja George Lynch, eräs 80-luvun suurimmista kitarasankareista, kajauttivat puolestaan yhtyeensä Dokkenin kera ilmoille hieman vähemmän hedonismin ilosanomaa käsittelevän Back for the Attackin. Sen merkittävimpiin kappaleisiin lukeutui Mr. Scary –nimellä kulkeva kitarailotulitus, jota nuoret kitaristinalut tapailevat vaihteluna Eruptioniin ja Stairway to Heaveniin vielä tänäkin päivänä.

Muita hienoja julkaisuja löytyi muun muassa Ace Frehleyltä, Triumphilta, The Cultilta, Night Rangerilta ja Heartilta. Suomalaisittain mielenkiintoisesti myös Kirka kantoi kortensa raskaamman rockin kekoon The Spell -pitkäsoitollaan, joka toimi aallonmurtajana miehen uralla hänen siirtyessään jo heti seuraavana vuonna Suomessa paremmin myyvän iskelmän pariin. Länsinaapurimme puolelta Tukholmalainen Treat julkaisi kolmannen, Dreamhunter -nimeä totelleen kiekkonsa, joka poiki muun muassa keikan seuraavan vuoden Monsters of Rock -kiertueelta.

Tiukinkaan elastaani ei veny loputtomiin

Vuonna 1987 hard rock oli siis kaikesta päätellen voimissaan. Edellisvuoden jäljiltä Bon Jovi, Europe ja aiemmin mainittu Van Halen olivat kaikkien huulilla ja vaikka monet tyylisuunnan yhtyeet saivat osakseen glooriaa vielä 90-luvun taitteen jälkeenkin, oli aika ajamassa auttamattomasti tupeerattujen starojen ohi. Siinä missä punk oli yrittänyt syöstä hard rockin populaarimusiikin aallonharjalta omaan mahdottomuuteensa tukehtuen, reilu kymmenen vuotta myöhemmin grunge onnistui tässä vallankaappauksessa tehden elämää suuremmista kitarasankareista yhdessä yössä reliikkejä menneiltä ajoilta.

Molemmat, sekä punk että grunge, olivat tietyllä tapaa vastaiskuja hard rockin vahvaan visuaalisuuteen, stadionestetiikkaan ja rockjumala-myytteihin, mutta samalle ne imivät valtavirran rockmusiikista lähes kaiken ilon seuraavaksi vuosikymmeneksi. Tämä ilo siirtyi osaltaan konemusiikin puolelle ja jätti särökitarat pahimmillaan pelkäksi eksistentiaalisen vaikeroinnin taustahälyksi.

Vaikka tukkahevin uutta nousua ennustellaankin tasaisin väliajoin, palatakseen takaisin samaan asemaan jolla se paistatteli vielä 1980-luvun lopulla, on massojen musiikkitottumuksissa tapahduttava merkittäviä muutoksia. Ehkä niitä tapahtuu, ehkäpä ei, mutta mikään ei vie meiltä koskaan pois maagista vuotta 1987, jolloin oli ok laulaa naisista alla olevaan malliin häpeilemättä ja vailla ironian häivääkään.

kulttuuri musiikki