Mitä lehden kanteen? – osa n

Arvaa kuka!

egoboost_2.jpg

Tämä Blondinbellan lehti on kuulemma menestynyt hyvin ja aiotaan lanseerata ensi vuonna myös muissa Pohjoismaissa, ensimmäisenä Suomessa. Se on hämmästyttävää, ja mielenkiintoista. Kun  Suomessa ei kovin moni kuitenkaan edes tunnista tätä vakiokansikuvahenkilöä. (Paitsi varmaan Rönsyn lukijat jo.)

Laitetaan nyt vielä toinen pähkinä tähän helteen kunniaksi. Viiden pisteen vihjeet näihin täältä ja täältä. Sori kun mulla ei nyt ole tähän hätään mitään palkintoja oikein arvanneille.

styleby_2.jpg

Kommentit (15)
  1. Anna: New Look ei ole bloggaajien tekemä lehti… 🙂 Bloggaajat kirjoittavat juttuja siihen, mutta sitä pyörittää, taittaaja ja kokoaa kyllä ihan ammattitoimittajista koostuva, erillinen toimitus/tekijätiimi.

  2. Vihdoinkin kotona.

    Nimpsu on varmasti oikeassa, olen vanha enkä tajua. Teemu, ”tällaisella ilmiöllä” en tarkoittanut, ettei blogin pidolla saisi menestyä (aika pitkälle tulkitsit yhtä lausetta kun aloit puhua äitiydestä ja konttoriurista). Tarkoittamani ilmiö oli aikakauslehtien (tai varmaan monen muunkin tuotteen) henkilöbrändäys, joka musta vaan yksinkertaisesti on vastenmielistä narsismia ja toisaalta lapsellista henkilöpalvontaa. (Blogi on tässä lähtökohtaisesti aivan täysin eri asia kuin lehti, mutta tietenkin blogejakin on laidasta laitaan.) Ja vaikka se minusta, vanhasta kalkkiksesta, on vastenmielistä, se ei tietenkään tarkoita, etteikö se voisi olla hyvä bisnes tietyissä tapauksissa, maissa ja kohderyhmissä.

    Miksi taas en kuitenkaan usko että se Suomessa toimisi, on nämä Suomen ja Ruotsin erot, joista tässä yhteydessä tarkoitin seuraavia: 1) Ruotsin markkina on erilainen. Ruotsin ”riskinottokyky” on parempi jo siitä syystä, että siellä on aina ollut paljon, paljon enemmän löysää rahaa ja siellä on tälläkin hetkellä paremmat taloudelliset näkymät kuin meillä. Tunnen omaa alaani sen verran että tiedän, kuinka tolkuttoman vaikeaa täällä on tehdä kaupallisesti kannattavaa aikakauslehteä, kun kohderyhmät ovat niin pieniä. Ja kuinka vähän on tahoja, jotka uskaltavat tai edes pystyvät satsaamaan uskottavasti ja kärsivällisesti uusiin lehtituotteisiin. 2) Tämä tuli jo tavallaan esiin tuossa sun kommentissasi, ruotsalaiset ovat huomattavasti positiivisempia ihmisiä kuin suomalaiset, suorastaan äärikilttejä ja -kannustavia. Kenellekään ei siellä sanota pahasti (ei silloinkaan kun todella olisi syytä). Kun taas Suomessa kaikille sanotaan pahasti, heh. Lyödään lyttyyn, jos joku jotain yrittää. Tämä oli nyt vähän kärjistys, mutta kuitenkin, siinä on suuri ero, ja sen takia uskon, että jos joku Suomessa laittaisi naamansa lehden vakiokanneksi ja nimensä sen päälle, niin ei olisi yksi eikä kaksi suomalaista, jotka joko mielessään tai ihan ääneen tuhahtaisivat, että kuka tuokin luulee olevansa. (Tämä ei tietenkään ole hyvä piirre meissä suomalaisissa, mutta itse toivoisin että tähän löytyisi jonkinlainen kultainen keskitie näiden kahden äärilaidan väliltä, terve kriittisyys.)

    Shoegal, ihan totta, juuri noin mäkin olen tuosta BB:sta ajatellut. Ja Anna, joo, New Look on tosiaan hyvä esimerkki siitä, että bloggaus ja lehden tekeminen ovat eri asioita.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *