Villatakin napit

Rönsy

Katselin eilen Zarassa villatakkeja. Ihanan pehmeitä, kashmir-villaisia. Maksoivat satasen, melko paljon Zaralle, mutta se varmaan johtuu tästä materiaalista, ajattelin. Varmaan laatutuote ja lämmin. Vertailin kokoja ja arvoin harmaan ja mustan välillä. Sitten huomasin että sekä harmaasta että mustasta puuttui ylin nappi. Ensin luulin että se oli tyyliseikka, mutta ei, toisessa takissa oli selvät kiinnitysjäljet. Vieressäni oli juuri sopivasti myyjä.

”Anteeksi, tästä puuttuu nappi.”

”Joo, meillä on noita nappeja tuolla kassalla.”

”Tässä on useampikin, ainakin näistä kahdesta puuttuu.”

”Ne irtoavat aika helposti.”

”Okei. No, ajattelin vain kertoa.”

”Joo, kiitos.”

Myyjä häipyi ja jätti napittomat villatakit esille.

Muutama kysymys heräsi: Kuka ostaa villatakin, josta puuttuu nappi? Vaikka saisikin varanapin kassalta mukaansa. Entä kuka ostaa villatakin, vaikka siinä olisivatkin napit tallella, jos huomaa, että aika monesta samanlaisesta ne ovat irronneet? Entä ovatko napittomat villatakit myyntipöydällä todella myynnin ja imagon kannalta niin merkityksetön seikka, ettei niitä nappeja kannata ommella paikoilleen? 

Kommentit

nansk

Mahtaako noissa olla sekin, että kun ne myydään napittomina niin niistä saa jonkun 10% alennuksen ja niitä ei voi sen jälkeen palauttaa, vaikka muutkin napit sanoisivat boink... Ostin just seppälästä kauluspaidan, ainoa omaa kokoa jäljellä ja tarvittiin ihan välttämättä seuraavalle päivälle, ja siinä kävi juurikin näin.

Emilia M

Ei saa Zarasta alennusta. Löysin juuri viime viikolla sieltä kivan mekon, jossa oli reikä. Pyysin alennusta, en saanut, myyjä laittoi mekon tiskin alle. Kysyin, että minne se nyt menee, myyjä ei tiennyt. Ei myöskään ollut kiinnostunut selvittämään, vaikka yritin kysellä asiasta.

nansk

No whot. Toivottavasti ei ollut ainoa kokoaan, että sait toisen tilalle?

Emilia M

Juu sain onneksi :) Jälkeenpäin tuli kyllä pieni morkkis jälleen yhden halpisviskoosikoltun ostamisesta, mutta nätti se on, tänään pääsee päälle teatteriin.

tiia_

Aargh - koneellisesti ommellut napit ovat niiiiiin rasittavia! Varsinkin villakangastakkien napit irtoavat aina. Joissain kaupoissa jopa neuvotaan kassalla ompelemaan napit käsin kiinni ennen takin käyttöönottoa. Ja joissain kenkäkaupoissa neuvotaan vaihdattamaan kenkien korkolaput, ennen kuin niillä on kävellyt metriäkään. Ööh... että eikö niitä vaatteita voisi valmistaan kerralla hyvin, ettei asiakkaan tarvitse itse korjailla tuotetta ennen kuin sitä edes käyttää..? Ärrinmurrin.

Tiinanen (Ei varmistettu)

Tuo korkolappuasia jaksaa kiehuttaa sappea. Muistan joskus lukeneeni jonkun kenkävalmistajan kommentoineet noista korkolapuista, että laadukkaat korkolaput maksavat niin paljon, että se olisi kuulemma huima korotus kenkien hintoihin, että on katsottu että sen vaihdattamisen voi jättää kuluttajille (siis wtf??). Hän siis antoi ymmärtää että kuluttajat haluavat halpoja kenkiä ja tämä sitten näkyy huonommissa korkolapuissa.

Tästä saisi taas pitkän keskustelun siitä, että paljonko kengät saavat maksaa ja kun me kuluttajat olemme tottuneet halpoihin vaatteisiin ja kenkiin. Mutta kun tuo kenkävalmistajan kommentti pätee kaiken hintaisiin kenkiin.
Olen vienyt omalle suutarilleni useamman satasen maksaneita kenkiä pohjien suojaamiseen, ettei nahkapohja mene pilalle ja kaikkiin hän on suositellut vaihdattamaan myös korkolaput. Hän kertoi, ettei kenkien hinnalla ole väliä, kaikkiin laitetaan haperot laput. Ymmärrän sen kyllä, että parin kympin kenkiin niitä kestävämpiä korkolappuja ei valmistajan kannata laittaa, jos se kerran kenkien hintaa nostaa. Mutta jos kenkä maksaa useamman satasen, niin kyllähän sellaisten ostaja maksaa takuulla vielä sen ylimääräisen, jotta varmasti saa hyvät kengät ja niitä lappuja ei tarvitse vaihtaa ennenku niillä on edes kävelty.
En vain ymmärrä, miksi asioita ei tehdä kunnolla....

Joanna Palmén
Rönsy

Niin. Mä en näissä tapauksissa oikeastaan ole niinkään pöyristynyt liikkeiden toiminnasta kuin siitä, että ostajille kelpaa näköjään ihan mikä tahansa. 

MJ (Ei varmistettu) http://blue-cassette.blogspot.fi

Haha, olen aina ihmetellyt samaa juuri Zaran takkien kohdalla! Kahdesta sieltä ostamastani takista ovat napit pudonneet ensimmäisen käyttöviikon aikana. Itse en ainakaan ostaisi takkia, josta napin saa mukaan tiskin alta... Mutta todella paljon kummastuttaa tuo käytäntö, että edes reikäisestä vaatteesta ei saa alennusta...

What else is there?

Zara on niin huijausta koko liike nykyään. Ottanut vaan sellaisen bisnesimagon ittelleen ja laittanut laaduttomien rättien hinnat pilviin ja ihmiset luulee että siitä kannattaa maksaa :D

Joanna Palmén
Rönsy

No ehkä näin, mutta kuinka hitossa ihmiset on niin tyhmiä, että se menee läpi ja kannattaa?

polar coding

No kyllähän moni tajuaa ja vittuuntuu tästä touhusta, mutta parempia vaihtoehtoja ei kauheasti ole tarjolla. Kuten sanottu, vaikka olisi valmis maksamaankin enemmän. Tästäkin aiheesta pitäisi järjestää joku kansanliike, ei yksittäinen kuluttaja voi asialle oikein mitään.

(Huomaa passiivi-ilmaisu. :) Ei mulla ainakaan ole aikaa tai energiaa alkaa kampanjoimaan parempien vaatteiden puolesta.. Ja ehkä tän pitäis ollakin vaate- ja muotialan, muotibloggaajien kenties, nakki.)

Tuulis (Ei varmistettu)

Kirsi Niinimäki on muuten tutkinut juuri muotia ja vaatteita ja kuluttajien toivomuksia http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/14/laatutakuu-vahentaisi-vaatteiden...
Olin hänen luennollaan ja järkytyin mm. siitä, kuinka paljon tässä maailmassa tuotetaan vaatteita, jotka päätyvät suoraan roskiin (eivät siis edes kaupan hyllyyn asti, sillä maailmassa on vaatteiden ylituotanto-ongelma). Niinimäen mukaan vaatteet ovat niin halpoja, että esimerkiksi briteissä on ihmisiä, jotka eivät edes pese kuteitaan, vaan ostavat kaupasta uusia. Tuotteiden siis hyväksytään olevan kertakäyttöisiä eikä laadulla siis ole mitään väliä, niin surullista kuin se onkin.

Kommentoi