Ajatuksia korkeakoulujen valintauudistuksesta

Omalta osaltani oli mennyt täysin ohi tämä korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus. Hölötimme ystäväni kanssa kaikkea jonninjoutavaa hyvistä alushousumalleista Disney-leffoihin, kun yhtäkkiä hän tokaisi ”oon muuten tajunnut et pakko ens vuonna päästä kouluun, kun sit se ei oo enää mahdollista näillä papereilla”. Olin ihan puulla päähän lyöty ja luulin hänen liioittelevan, kunnes aloin tutkia asiaa. Ja toden totta, opiskelijavalinnat uudistetaan vuonna 2020. Tähän asti korkeakouluihin on päästy yleisimmin hyvällä pääsykoetuloksella, kun nyt suuntaa aiotaan muuttaa rajusti. Suurin painoarvo on jatkossa ylioppilaskirjoitusten tuloksilla. Syy tähän uudistukseen on välivuosien minimointi ja opiskelujen aikaistaminen.

IMG_20180707_183209-02-01.jpeg

Kuvituksena otteita omien turhien välivuosieni tapahtumista
KUVA 1: ulkomailla

Olen järkyttynyt ja vahvasti eri mieltä, mutta koitan ensin paneutua siihen keitä tämä uudistus hyödyttää. On nuoria, jotka ovat koko lukioaikansa tienneet mitä haluavat tehdä ja haluavat päästä yhteen tiettyyn kouluun. Perheessä kaikki saattavat olla samalla alalla ja ala kuulostaa turvalliselta vaihtoehdolta. Tälläinen nuori osaa valikoida jo 16-vuotiaana lukiosta ne aineet, joita tarvitsee tässä koulupaikassa ja tulevaisuuden ammatissaan. Hän opiskelee näiden aineiden kurssit hyvin, kirjoittaa ne ylioppilaskirjoituksissa hyvin tuloksin ja pääsee tällä todistuksella haluamaansa kouluun. Hän säästyy rankoilta pääsykokeilta, ”turhilta” välivuosilta ja kalliilta valmennuskursseilta. Mutta kuinka moni samaistuu tähän nuoreen? Kuinka moni 16-vuotias tietää, mitä haluaa tehdä ammatikseen ja on vielä 25-vuotiaana tyytyväinen valintaansa?

IMG_20171201_181038.jpg

KUVA 2: työharjoittelussa pr-toimistossa 

Rosa - BW - valmis (1 of 1)-3 (1).jpg

KUVA 3: perustin oman podcast-kanavan

 

Korkeakouluopintoja muutettiin muutama vuosi takaperin ottamalla ensikertalaiskiintiöt käyttöön. Myös tähän oli syynä välivuosien minimointi ja syrjäytymisriskin pienentäminen. Tämä loi ainakin itselleni painetta siitä, uskallanko lähteä heti lukiosta opiskelemaan. Koko teini-ikäni minulle hoettiin ”Voi sinä ehdit opiskelemaan vielä monta eri ammattia, jos ensimmäinen ei tunnukaan hyvältä”. Niin ehtisin, mutta ottaako kukaan enää vastaan toisella tai kolmannella kierroksella olevaa opiskelijaa? Vai onko ok, että syrjäydyn ja masennun teininä valitussa ammatissani? 
Olin itse 15-vuotiaana juuri tuo aiemmin kuvailevani nuori, joka tiesi tasan tarkkaan mihin kouluun halusi ja mitä halusin tehdä työkseni. Halusin päästä Haaga-Heliaan opiskelemaan toimittajaksi ja saada työpaikan Sanomatalosta. Valitsin aineeni tulevaisuuden haaveideni mukaan ja tein kaikki kouluaikaiset projektit tavoitettani tukien. Lukion jälkeen jäinkin ensimmäiselle varasijalle unelmieni koulussa ja karvaan pettymyksen sijaan se tuntuikin pirun hyvältä. Ensimmäistä kertaa elämässäni pääsin irti yhteiskunnan asettamasta putkesta ja sain tehdä juuri sitä mitä itse halusin. Tästä tilanteesta on nyt kaksi vuotta aikaa ja olen tässä vaiheessa ehtinyt työskennellä kolmessa eri alan yritykessä, saanut itselleni opistotason tutkinnon ja ollut työharjoittelussa pr-toimistossa. Näillä kokemuksilla olen saanut luotua itselleni portfolion ja kotisivut, verkostoitunut ja hahmottanut minkälaiset työt minua kiinnostavat ja minkälaista niitä on tehdä käytännössä. Lisäksi olen matkustanut näiden kahden vuoden aikana 13 eri maahan. En siis sanoisi, että nämä ”välivuodet” olisivat täyttä ajanhukkaa elämässäni – vaikka nyt tavoitteet uralleni ovatkin yllättävän lähellä teiniaikojeni tavoitteita. Jos en suorilta käsin työllistyisi unelmieni alalle, voisin harkitakin seuraavaksi opiskelua. Tuntuu vaan kerrassaan typerältä, että siksi etten 16-vuotiaana opiskellut oikeita aineita tarpeeksi tehokkaasti, en voi 25-vuotiaana päästä enää kouluun. Vai pitääkö minun sitten alkaa kirjoittaa ylppäreitä uusiksi?

rosamariavuori-helsinki-visualist (2).jpg
KUVA 4: valmistuin visualistiksi vuoden opistotason koulutusohjelmasta

Ja fakta on se, että vaikka kuinka ylioppilaskokeiden tärkeyttä painotettaisiin, kaikki eivät menesty niissä. Kaikki eivät edes käy lukiota, mutta se ei poissulje sitä, etteivätkö he voisi kiinnostua akateemisesta alasta myöhemmin. Eikö korkeakouluopiskelun kannaltakin olisi parempi, että kouluun hakisi motivoituneita, alasta kiinnostuneita ihmisiä. Ihmisiä, jotka ovat ehkä oman työnsä ansioista halunneet lähteä opiskelemaan alaa. Aito kiinnostus välittyy myös motivaationa itse opiskelussa. Ylppäreissä pärjääminen vaatii kuitenkin kirjakaupalla nippelitietoa ja päähän ahdettua faktaa kappale kappaleelta. Pahimmassa tapauksessa hyvin ulkomuistista muistettu lause saattaa ropsauttaa täydet pisteet, vaikka itse aiheesta muistikuvat olisivat vajavaisia. Talousbloggaaja Samu Wilhelmsson kirjoitti viikko sitten blogissaan siitä, miten tuntuu samalla kohtuuttomalta aiheuttaa nuorille näin suurta painetta. Käytännössä 18-vuotiaana tehty koe vaikuttaa koko omaan urakehitykseen ratkaisevasti.  Hyvinvointivaltiossa koulutusmahdollisuuksien täytyisi olla tasavertaisia kaikille. Olen tässä aivan samaa mieltä, enkä tarkoita tasa-arvoa vain lukiolaisten ja ammattikoululaisten välillä, vaan myös kaikkien työikäisten kesken. Opiskelu ei saisi olla vain 20-vuotiaan ylppäreissä menestyneen nuoren oikeus, vaan yhtälailla keski-ikäisen alanvaihtajan tai kolmikymppisen haahuilijan oikeus. Ymmärrän huolen väliinputoamisesta ja siitä, etteivät nuoret kouluttaudu vaan jäävät jumittamaan. Ei saa kuitenkaan unohtaa potentiaalisia opiskelijoita muissa ikäryhmissä ja samalla uudistuksen tuomaa syrjäytymisuhkaa esimerkiksi nuoriin työttömiin tai äitiyslomalta palaaviin. Tälläiset uudistuksethan palauttavat meille sen mallin, että jokainen opiskelee itselleen yhden ammatin, kun ammatinvaihdosta ja uudelleen kouluttautumisesta tehdään miltei mahdotonta. 

IMG_20180408_143735.jpg

KUVA 5: hahmotin kuka olen, mitä haluan tehdä ja minkälainen työ tekee minut onnelliseksi

Kuulisin mielelläni minkälaisia mielipiteitä uudistus teissä herätti? 

Puheenaiheet Opiskelu Työ Uutiset ja yhteiskunta

Mikä on sinun roolisi poikaporukassa?

Pauliina Pohjola_Photography_Visual Merchandising_Flow Festival 2018(6 of 7) (1).jpg

Puhuimme hiljattain ystäväni kanssa siitä, minkälainen rooli meillä oli porukassa ollessamme 3.-7.-luokalla. Ystäväni harrasti fudista ja pukeutui huppareihin ja t-paitoihin. Hänellä oli veli, hän luki fantasiakirjoja ja osasi pelata pleikkaa. Hänellä oli paljon enemmän poikakavereita ja lopulta vähäiset tyttökaveritkin alkoivat puhua hänestä pahaa. Syy siihen, miksi hän ei saanut kutsua syntymäpäiväjuhliin oli se, että muuten kaikki pojat olisivat hänen kanssaan juhlissa. Hänen on vielä tässä iässäkin vähän vaikea ymmärtää koko kuviota. Ei hän kokenut olevansa tyttö, jota kaikki pojat haluavat, vaan pikemminkin yksi pojista. Mutta minä ymmärrän koko kuvion. Minä olin yksi niistä tytöistä, joka oli kateellinen niille fudistytöille. Minä en ole tähän päivään mennessäkään katsonut LOTR – elokuvia, lukenut Harry Pottereita tai seurannut lätkää. Lempileffani tuossa iässä olivat Himoshoppaajan Salaiset Unelmat, Twilight ja Morsianten Sota. Yritin opetella pelaamaan pleikkaa 6-vuotta nuoremman pikkuveljeni Lego Batman -pelillä ja laitoin Facebookiin esiaikaisia selfieitä itsestäni lätkähuivi kaulassa. Kirjoittelimme bestikseni kanssa päiväkirjoihin ihastustemme tietoja silmien väristä horoskooppiin ja odotimme sitä päivää, että he kiinnostuisivat meistä. Valikoimme kuukausikaupalla vaatteita kevätjuhliin, mutta pojat eivät edes aina tulleet paikalle. Kevätjuhlat tai luokkasynttärit päätyivät usein siihen, että pojat ja ne toiset tytöt pelasivat fudista pihalla, ja me istuimme korkokenkävirityksissämme kädet puuskassa kentän laidalla. 

rosa-flow.jpeg

Vanhemmiten koko kuvio käy järkeen. Myöhemmin pojat alkoivat laittamaan tekstareita ja alaks olee post it -laput vaihtoivat pulpetteja. Seurustelusuhteet kestivät päivistä viikkoihin, kunnes molemmista alkoi tuntua vähän hölmöltä. Miten ne pojat olisivat osanneet olla tyttöjen kanssa, jotka elivät aivan eri maailmassa? Puhuivat häistä ja meikeistä ja odottivat unelmien kuutamotreffejä. Lukioiässä osasimme vähän rentoutua ja aloimme hengaamaan myös poikien kanssa. Kuitenkin yhdessäolo oli aivan erilaista kuin tyttöporukassa. Mietimme mitä kannattaisi sanoa ja kikatimme kaikille poikien jutuille. Karkeasti katsottuna pojat ihastuivat meihin, mutta hengasivat fudistyttöjen kanssa. Fudistytöt taas alkoivat ihastumaan poikiin, mutta pojat näkivät heidät taas pelkkinä hyvinä kavereina. Me olimme kateellisia heille ja he meille. 

Se miksi selostin teille tämän high school -tripin on se, että huomasin näiden roolien olevan osa meitä edelleen. Ne fudistytöt ystävystyvät edelleenkin nopeammin poikien kanssa ja muut tytöt pitävät heitä vähän uhkana. Samaan aikaan näille tytöille on jäänyt otsaan one of the guys -leima ainakin omasta mielestään. Nyt aikuisena he ehkä haluaisivat kokea itsensä naisellisemmaksi ja käyttää vaikka korkoja, mutta jotenkin se tuntuu typerältä. Vähän kuin pojat huomaisivatkin, että hei, sehän onkin nainen! Vaikka todennäköisesti se on vain oman pään sisälle istutettu ajatus, joka juontaa juurensa ala-asteajoista. Samoin minusta tuntuu välillä siltä, että olen edelleen se hölmö blondi, joka ei ymmärrä poikien juttuja. Minulla on kaveripoikia, mutta näen heitä useimmiten kahden kesken. Mutta jos tulen ainoana naisena keskelle poikaporukkaa, näen flashbackin ala-asteen fudiskentästä. Yhtäkkiä huomaankin miettiväni enemmän, mitä sanon ääneen ja mitkä asiani olisivat poikia kiinnostavia. Omat ajatukseni ja näkemykseni tuntuvatkin yhtäkkiä vähäpätöisemmiltä ja tunnen itseni jotenkin ylilaittautuneeksi. Nolottaa sanoa, että voidaanko kävellä tota kautta kun mulla on nämä korot tai oisko teillä viinilasia kun mulla on rose-pullo mukana, eikä bisseä. Ihan kuin himmailisin itseäni ja yrittäisin tehdä itsestäni maskuliinisemman, jotta olisin osa porukkaa. Maailman typerin ajatus. 

IMG-20180811-WA0044-01.jpeg
Lähtökohtaisestihan ajattelen tietenkin niin, että meidän täytyisi olla juuri sellaisia kuin olemme ja sanoa mielipiteemme rohkeasti ääneen. Jos joku mies tai nainen ei pidä ajatuksistani tai ulkonäöstäni, se on hänen asiansa. Minä en ala muuttamaan itseäni muiden mieltymysten mukaan. Mutta silti me teemme niin. Lapsena naisvaltaisessa perheessä tyttöporukka oli mukavuusalueeni ja poikaporukka epämukavuusalue. Ja myös tässä tilanteessa huomasin kehitykseni epämukavuusaluuella. Muutaman kerran vuoden sisällä olen sattunut tulemaan bileisiin tai illanistujaisiin, joissa olen ollut ainoa nainen. Fudiskenttä fläsäri tuli päähäni ja valtava ulkopuolisuuden pelko valtasi pääni sekunniksi. Sitten rohkaisin mieleni, kiipesin mekko päällä aidan yli (koska pojat olivat tietenkin valinneet mahdollisimman hankalan parkour-reitin) ja istuin alas ja avasin suuni. Koko illan sain aivan uusia näkökulmia asioihin, joista yleensä puhun vain naisystävilleni. Sain uusia todella hyviä miespuolisia ystäviä ja inspiraatiota omaan elämääni. Ja mikä hienointa, todistin itselleni, että olen kiinnostava ja älykäs ihminen vaikka olenkin nainen, joka pelkää palloa eikä seuraa lätkää. 

IMG_20180810_204008-01.jpeg

Ajatuksia tästä? Mikä oli sinun roolisi porukassa lapsena ja miten se näkyy nykypäivänä?

Lue myös: Miesten ulkonäköpaineet, Onko huoliteltu nainen tyhmä, uhka tai huono äiti?
Kuuntele: Podcast: Nainen armeijassa

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä