Joplin

joplin_routesign.jpg

St Louisista lähtiessä emme tienneet missä viettäisimme seuraavan yön. Jätimme hostellin varaamatta ja päätimme pysähtyä kun siltä tuntuu.

Ajoimme päivän seuraillen Route 66:ä ja illalla saavuimme Joplinin kaupunkiin. Saimme yöpaikan Budget Inn hostellista, jossa on ränsistynein huone tähän mennessä. Kun valot laittoi päälle niin huoneen lattialla olevat luteet kokosivat luunsa ja kömpivät sängyn alle piiloon. Hostelli on silti lähes täynnä ja paikalla yöpyy paljon rakennusmiehiä.

Kaupunki vaikuttaa erityisen uskonnolliselta paikalta. Joka puolella on kirkkoja ja päätien varrella on jaossa ilmaisia aamupaloja.

Hyppäsimme autoon ja lähdimme hakemaan juomavettä ja aamupalatarpeita paikallisesta Wallmart citymarketista. Samalla yritimme metsästää uutta välikappaletta eurooppalaisen ja amerikkalaisen sähköpistokkeen väliin. Edellinen meni rikki aamupäivällä kun joku ajoi hieman liian kovaa kurviin ja läppäri lensi mokkula päälle. Kuka muuten keksi että jokaisessa maassa pitää olla omanlaiset sähköpistokkeet?

Jostain syystä ihmiset tulevat usein juttelemaan meille. Sain taas juttuseuraa kaupassa kun hieman laitakulkijalta vaikuttava viisikymppinen mies tuli sikari suussa kysymään mistä päin olemme kotoisin. Mies oli kuitenkin ihan fiksu kaveri ja juteltamme tovin hän  kysyi olemmeko jo käyneet eteläisellä Main Avenuella?  En vielä ymmärtänyt mistä juttelimme, kun mies jatkoi että meidän täytyy ehdottomasti mennä kuvaamaan alueelle ja kertoa kotimaassamme Joplinin tragediasta. Hitaasti piuhat alkoivat yhdistyä ja tajusin että kyseessä on pyörremyrsky josta uutisoitiin vajaa pari kuukautta sitten. Joplinissa, aivan tästä nurkan takana oli tapahtunut 24. toukokuuta pahin pyöremyrskyturma 60 vuoteen. Yli 130 ihmistä kuoli muutamassa minuutissa ja noin 6000 taloa tuhoutui korjauskelvottomaksi. 

Asunnotomat ihmiset asuvat tällä hetkellä väliaikaisesti teltoissa ja kaupunkiin on saapunut vapaaehtoisia avustustyöntekijöitä ympäri Amerikkaa. Mies jonka kanssa juttelen on tullut rannikolta auttaakseen paikallisia korjaamaan talojen kattoja. Tänä aikana hän on ajanut yli 2000 mailia kuskatessaan tarvikkeita.

Vaikka ilta on jo pimentynyt niin lähdemme käymään tuhoalueella. Paikka on aavemainen ja täysin pimeä raunioiden alkaessa. Auton valot valaisevat tienvarsia ja näemme joka puolella tuhoutuneita autoja ja taloja. Tien varressa on viestejä jotka omaiset ovat käyneet jättämässä talojen eteen.  Palaamme hotellille ja päätämme palata paikalle aamun valjettua. Ilmassa on tuomiopäivän tunnelma sillä raju ukkonen lähestyy ja pian sataa kaatamalla.

joplin_yo.jpg

joplin_salama.jpg

Seuraavana aamuna palaamme tuhoalueelle. Edessä on tyrmistyttävä näky. Pyörremyrksy on pyyhältänyt keskeltä kaupunkia tuhoten kaiken tieltänsä usean neliökilometrin matkalta.

Paikalla on parhaillaan käynnissä mittavat raivaustyöt. Työmiehet kertovat että raunioiden purkutöiden kanssa on kiire ennen kuin rakenteet homehtuvat. Tällöin töitä ei voi enää tehdä ilman erityisiä suojavarusteita ja korjaus viivästyy.

joplin_landskape.jpg

joplin_puolitalo.jpg

joplin_metallinkeraus.jpg

Paikallinen perhe on tullut keräämään raunioiden seasta kierrätettävää metallirojua.

joplin_tuoli.jpg

Katastrofi yhdistää ihmisiä. Mies jonka kanssa juttelin ruokakaupassa kertoi että ei ole koskaan tuntenut samanlaista solidaarisuutta kuin täällä. 

 

joplin_koulu.jpg

Pyörremyrskyssä tuhoutui alueen sairaala ja koulu.

joplin_for_rent.jpg

joplin_car.jpg

Alueella on jäljellä enää muutama romuttunt auto. Suuri osa on siirretty kaupungin laitamalla sijaitsevalle romuttamolle.

joplin_sahkotolppa.jpg

Starttasimme auton moottorin ja jatkoimme matkaa kohti etelää.

Puheenaiheet Matkat Ajattelin tänään

Get Your Kicks On Route 66

get_route_sign.jpg

Puolitoista viikkoa olemme seilanneet Amerikkaa sinne tänne ja nyt se sitten tapahtui! Syötyämme hotellilla aamupalaa ja saatuamme loput pyykkimme pestyksi hyppäsimme autoon ja suuntasimme viereiseen Jolietin kylään ja edelleen Route 66:lle.

Alkuperäistä Route 66:n tietä ei ole jäljellä kuin osittain ja aina väillä pitää käyttää uudempia moottoriteitä. U.S. Highway Route 66 association on pystyttänyt teiden varsille ruskeita kylttejä jotka ohjaavat reitillä. Välillä tiet kulkevat nimellä Historic Route 66, välillä By Pass Route 66 ja suurimmat tiet Highway Route 66. Tieverkosto on elänyt ja muuttunut 1930-1960 luvuilla ja välillä voi itse valita minkä vuosikymmenen riettiä haluaa kulkea. Vanhimmat versiot ovat todella autenttisia hiekkateitä peltojen keskellä.

Auto ja vanha tie, tästä saa melkoisen vapauden tunteen. Välimatkat ovat yllättävän pitkiä ja bensatankkia on syytä tankata aina silloin tällöin:) Oli lähellä ettemme jääneet tienpäälle keskellä yötä matkalla Chicagoon, kun emme löytäneet mielestämme sopivan halpaa bensaa. Sovimme että tästä lähtien tankkaamme kun tankista on vielä puolet jäljellä.

Söimme Romeovillessä lounaan ja aloimme matkata kohti St Louisia. Pienten kylien ja kaupunkien läpi puikkelehtiva reitti on todella kaunis maisemiensa suhteen. Aluksi ympärillä on silmänkantamattomiin maissipeltoja ja siellä täällä näkyy maatiloja, kanoja, lehmiä ja farmareita. Ulkolämpötila on 97 fahrenhaittia eli noin 35c. Kuuma ilma väreilee asfaltin päällä ja tienpinnasta näkyy kangastuksia. Erityisen hienolta näyttää vastaantulevat autot jotka pitkällä suoralla näyttävät leijuvan tyhjän päällä ilmassa. Kivalta näyttävää myös värikkäät pikkukaupungit joiden läpi tie kulkee.

ajomatka_viljapelto.jpg

get_kangastus.jpg

Seuraavan parin tunnin ajan näimme vaikka mitä. Eksynyt kilpikonna käveli ainakin tuhatta valtatien yli ja saimme aivan viime hetkellä väistettyä sen. Kilpikonna, hei kuin siistiä!:) Myöhemmin käännyimme pienelle sivutielle jota ei käytä muut kuin route 66 kulkijat ja saimme heti iloisen tervehdyksen paikalliselta mieheltä joka oli leikkaamassa kotipihansa ruohikkoa.

get_rocket_launchpad.jpg

Wilmington Illinoississa pysähdyimme Rocket Launchpad –huoltoasemalle, joka on kuin suoraan 1950- luvulta. Sen edessä on kuusi metriä korkea patsas miehestä joka pitelee kädessään pientä avaruusrakettia ja siitä huoltoaseman nimi. Tämä on yksi viimeisistä vanhasta huoltoasemaketjun maamerkeistä joita on ollut 66 -reitin varrella vuosisadan puolivälissä. Aluksi kaikki patsaat olivat samanlaisia, mutta pian omistajat alkoivat tuunata niistä oman näköisiänsä ja tälle kaverille tuli haalari, kypärä ja raketti.

ajomatka_gopro.jpg

Kuvasimme matkan ensimmäiset videot GoPro –kameralla. Leikattu video löytyy netistä näinä päivinä, ehkä.

get_monumentti.jpg

Matka Chicagosta St Louisiin kestää noin viisi tuntia suuria valtaväyliä pitkin, mutta koska kuljemme maitokärrypolkua niin matkaan meni yli yhdeksän tuntia. Niko puutui jo ennen puoltaväliä. Olimme St Luisissa joskus kahdeksan jäkeen illalla. Hotelli on siisti kolmikerroksinen talo aivan keskustassa, kolmannella kadulla. Heti hotellin takana taivasta vasten näkyy kaupungin kaareva maamerkki, joka nousee kymmenien metrien korkeuteen korkeiden talojen takaa. Lämpötila on yli 30 astetta yöllä. Kävelimme vielä kaupungille ja käyvimme urheilupubissa syömässä iltapalaa ja juomassa yömyssyt.

Seuraavana päivänä on tuskakuuma, lämpötila hipoo 41 celsiusta. Yritämme epätoivoisesti käyskennellä St Louisin kaduilla mutta turhaan. Päädymmä Macy’sin ilmastoituun tavarataloon viilentymään.

Sitten leikimään kaupungin monumentille. Nämä taitavat kuulua samaan sarjaan kuin nojaaminen Pisan kaltevaan torniin.

get_monumentinkannattelu.jpg

get_monementtijalat.jpg

Pahoitteluni jo nyt että täällä on niin paljon asiaa ruoasta, jostain se ilo on revittävä. Illalla on tarpeeksi viileää ja suuntaamme Pappy’sin kuuluisaan pihviravintolaan kaupungin toisella laidalla. Tämä on paikallisten paratiisi, tarjolla on lihaa sen kaikissa muodoissa. Lihaa valmistetaan 14 tuntia ravintolan ulkopuolella olevissa uuneissa.  

get_pappys.jpg

Illalla vielä keskuspuistoon kuvaamaan JP:n matkassa –luontodokumenttia Folke Westin tyyliin. Tämä ei taida saada julkaisulupaa Suomessa:)

get_puisto.jpg

Jokainen Amerikassa matkaileva tarvitsee paikallisen kutsumanimen. Toby on tästä lähtien Thorne, Niko on Nick, Raido on Ralph ja JP on John. Ettäs tiedätte, nii!

Kulttuuri Matkat