Taiteilija Caroline Suinner

carolines1.jpg

Scrollaa vähän ylös. Vielä vähän. Hyvä. Katselet Ruskeiden Tyttöjen uutta ilmettä, jonka toteutti lahjakas taidekentän tulokas Caroline Suinner. Nyt hän kertoo, miten lopputulokseen päästiin.

 

”Mä oon seurannut sun konseptia kauan, ja mulla on henkilökohtainen kokemus niistä asioista mistä sä kirjoitat, aika samanlainenkin kokemus. Yleensä mä teen töitä, joista mä en tiedä hirveästi mitään ja joita mä joudun ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Tää tuntui tutulta.

 

Musta oli hauska, kun sä sanoit, että toi betoni kuvaa niitä jähmeitä, muuttumattomalta tuntuvia rakenteita joissa me eletään, mutta siellä on hentoisia säröjä nähtävissä. Visuaalinen viesti oli tullut perille. Mä halusin, että sun juttu on niin painava, että se pysyy paikoillaan.

 

Sun profiilikuvaasi oli tärkeää saada piirrosmainen kuva, missä näkyy kynänjälki, joka viittaa kirjoittamiseen. Sun kirjoittaminen on kuitenkin isosti luovaa kirjoittamista, ei pelkkää faktojen luettelemista.

 

Bannerin fontin referenssit taas liittyivät Lena Dunhamin kirjankanteen, Sofia Coppolaan, Rodarte-vaatemerkkiin, asioihin joihin sä samastut paljon voimakkaammin kuin vaikka sanoihin ”aktivisti” ja ”antirasisti”. Sä et taistele rasismia vastaan, sä oot vain olemassa näin. Sun kulttuurinen identiteetti ja esteettiset lähtökohdat on myös näissä asioissa, instagramissa ja Teen Voguessa. Niitä tytöt kuluttaa. 

 

Fontti on hyvällä tavalla feminiininen ja positiivinen ja minimalistinen fontti. Päällä olevat jäljet kuitenkin muistuttaa, että meistä ei ikinä tule mitään Sofia Coppolaa, koska se ei ole mahdollista sen takia, keitä me ollaan, mistä me tullaan, keitä meidän isät on. Siinä tiellä on aina jotain, mikä ei lähde pois, ja se on ihanaa. Se ansaitseekin päästä otsikkoon.

 

Mä käytän somessa hästägiä #newgenerationfinland, koska uuden sukupolven nuoret muuttaa meininkiä, sääntöjä ei enää hirveästi ole. Ei tarvitse olla jostain tietystä taiteilijaperheestä tai koulusta, jotta voi menestyä, ei tarvitse työskennellä tietyille tyypeille tai kuulua tiettyyn posseen, tai olla joku äijä jostain. On paljon enemmän sitä, että jengi puskee itse.

carolinespotr.jpg

 

Iso osa mun työstä tapahtuu somessa. Aika monella meidän sukupolven ihmisellä on nää some-jutut ja harrastukset ja nuoruuden lanit on alkaneet kantaa myös työn puolesta, ja se on tosi hienoa. Vanhemmat oli aikanaan huolissaan, että tuleeko meistä mitään, mutta kyllä me havaittiin joku signaali siinä. Nää on tällaisia kaveriporukkakollektiiveja, jotka kuitenkin hoidetaan tosi pro nykyään. Mehän tavattiin löyhästi ottaen Renaz Ebrahimin ja Roza Ahmadin omistaman talenttipankki Random Lifen kautta, jossa olen yhtenä tekijänä, ja ne tyypit taas on mun vanhoja tanssikavereita ja sulle töiden kautta tuttuja ihmisiä. Hommat hoidetaan kuitenkin ammattimaisesti, sekä tutut että tuntemattomat käy saman prosessin läpi. Silloin jää energiaa myös tehdä työt kunnolla ja tuntea työnsä merkitykselliseksi.

 

Mulla on oma Stained Creative -konsepti, joka on brändätty samalla idealla kuin mitä sä teit Ruskeiden Tyttöjen kanssa. Kyse ei ole mun omasta nimestä vaan siitä, mitä mä edustan. Mä teen monenlaisia juttuja sen alla. Mä opiskelin alun perin visualistiksi, ja tein ensin aika paljon kaupallisia tiloja, esimerkiksi näyteikkunoita. Mä yleensä maalasin itse seinät, ja se herätti ihmisten kiinnostuksen. Totesin, että graafinen puoli ja kuvataiteet kiinnostaa myös, ja opiskelin itse sen puolen töiden ohella.

 

Sukulaiset ja ystävät alkoivat tilata multa töitä. Ensin mä perustin facebook-sivun, ja siitä lähti tää mun oma yritys, josta on tullut vuoden sisään täysipäiväinen duuni. Nyt mä suunnittelen ensimmäistä näyttelyä Helsinkiin.

 

Mä teen kaikki jutut saman konseptin alla. Kaupallisetkin jutut toteutan aina sillä ajatuksella, että teen taideteoksen, jokaisessa mun työssä on joku idea, ja se idea ei ole tuotteen myyminen. Mä en tee mitään, mikä ei kiinnosta mua itseäni. Mä teen aina taidetta ja aina itselleni.

 

Mua inspiroi säät ja mielialat, kollektiivinen mother earth motion. Kun on valoisaa ja kirkasta, ihmiset on kirkkaampia ja syklit toimii paremmin. Perinteisemmistä tekijoistä mä ihailen paljon sellaisia taiteilijoita kuin Anders Zorn, Jens August Lindqvist, Peter Åström, Jean-Michel Basquiat, André de Jong ja Marisol Escobar. Mutta viime aikoina mä oon alkanut etsiä vähän vähemmän itsestäänselviä esikuvia, ja niitä ovat Tamara Natalie Madden, Mark Lovejoy ja Robert Baribeau.

 

 

Musta on kiva, kun sanot, että mun töistä tulee jollain selittämättömälla tavalla mieleen Rihanna tai Frank Ocean, rnb-musiikki. Mehän ei juuri tunneta, mutta sellainen mä oon, rnb- ja soultyttö. Me kuulutaan samaan sukupolveen, samaan kokemukseen, samaan viitekehykseen. Sen tunnistaa kyllä.”

muoti ostokset suosittelen suosittelen

Ruskea lapsi ei voi olla kiusattu

Ja jälleen media pistää parastaan. Nykytiedon valossa Munchenin ampuja oli 18-vuotias nuori, jota oli koulukiusattu vuosia, joka oli pakkomielteisen kiinnostunut YHDYSVALTAIN koulusurmista sekä UUSNATSI Breivikistä.

 

 

Miksi sitten sekä Yle että muun maailman mediat marssittavat tämän järkyttävän tapauksen – jonka uhrien omaisille haluan esittää syvimmät osanottoni – kommentaattoreiksi niin geopolitiikan asiantuntijoita, Irak-tutkijoita (pojan tausta on Iranissa, lol), poliisimestareita ja kaikenmaailman terrorismidosentteja, jotka muka-rauhoittelevat katsojia, että ei nyt vielä vedetä johtopäätöksiä, on vielä turhan aikaista puhua Isis-kytköksistä.

 

 

Kognitiivinen dissonanssi kuitenkin saa perusjuntissa aikaan sen, että hän kuulee ainoastaan sanan ”Isis”. Ja se on tarkoitushakuista, rasistista ja suurta tuhoa meissä aiheuttavaa.

 

 

Missä on lapsiasiavaltuutettu? Missä kaikenmaailman kivakouluekspertit? HÄH? Emmekö me ole lapsia siinä missä muutkin?

 

 

Antakaas kun kerron jotain: tästä maasta ja mistään pääasiassa valkoisesta maasta ei löydy ruskeaa, mustaa tai muuta rodullistettua lasta, joka ei tunnistaisi itsessään silmitöntä, syvälle sisään nieltyä vihaa ja raivoa, jonka kanssa on elettävä joka ikinen päivä.

 

 

Viha ja raivo tulevat siitä, että kun poikamme kulkevat kaduilla, heissä nähdään vain terroristi, vain siivooja, vain bussikuski, vain radikaali. Kun tyttömme kävelevät kaduilla, heissä nähdään vain alistettu, täysin itse ajattelemaan kykenemätön palvelijatar, vain siivooja, vain seksuaalinen objekti.

 

Antakaas kun kerron jotain: kun minä kävin kouluja, sain talvella lumipesuja, jotta ”likani lähtisi pois”. Olin n-huora, pakolaishuora, rättipäähuora, läskimutanaamahuora, ruma, värivammainen, matkamuisto, mitä lässytät rillipääarabi sun faijas puhuu hoono soomi. Melkein päivittäin. Ala-asteella, yläasteella. Lukiossa ja yliopistossa kuvio vaihtui eksotisoimiseen, seksuaalifantasioiden toteuttamiseen kehoni kustannuksella näiden huuteluiden päälle.

 

Kuinka monta kertaa kiusaamista perusteltiin kulttuurista tulevalla tavalla käsitellä konflikteja, tai vähintään temperamentilla, tulisella luonteella? Siis minun, ei kiusaajien.

 

 

Enkä todellakaan ole millään tavalla ainutlaatuinen tapaus. Minulla vain sattuu olemaan aseenani sanat ja kielet. Viha ja raivo ovat samat, ja taistelen niitä vastaan joka päivä, edelleen, lähes keski-ikäisenä. Se on valtava määrä kulutettua energiaa, jonka voisin käyttää muutenkin. Kumpi on vaikuttanut minuun enemmän: se, että olen alunperin kotoisin samasta maasta kuin Osama Bin Laden vai se, että olen kasvanut Petri Gertin aikana Myyrmannin liepeillä? Kumman he näkevät ensin?

 

 

Antakaa meidän olla lapsia. Puolustakaa meitä. Auttakaa meitä niin kuin auttaisitte omianne. Ennen kuin on liian myöhäistä.

 

 

puheenaiheet uutiset-ja-yhteiskunta