Miksi työergonomialla on väliä?

Työergonomia kuulostaa vaikeasti lähestyttävältä ja tylsältä. Käsi ylös, kuinka monen työpaikalla on odotettu fysioterapeuttia kuin kuuta nousevaa, mutta hyvät ohjeet ja asennot unohtuvat jo viikon kuluttua fyssarin käynnistä? Sähköpöydät jäävät tilaamatta ja uusi satulatuoli aiheuttaa pahimman luokan peräpukaman. Been there, done that.

Työskennellessäni sairaalassa, luennoin ahkerasti nivelvaivoista kärsiville potilaille työergonomian tärkeydestä. Kun toistin sanatarkasti samaa palopuhettani päivästä toiseen, sisäistin sen vihdoin itsekin. Sairaalassa ei tosiaankaan voinut kehuskella työergonomialla, mutta yritin aina uudelle pisteelle tultuani säätää pelit ja vehkeet mahdollisimman ergonomisiin asentoihin.

Tässä tuleekin tämän postauksen tärkein oivallus: ergonomia ei ole mikään kyllä tai ei -juttu, vaan sitä voi rakentaa sekä oman asentonsa tiedostaen että parhaansa tekemällä siinä ympäristössä, mihin työnantaja sinut lykkää. Toki erityispisteet kaikille työnantajille, jotka tajuavat panostaa tähän kunnolla ja tilaavat työntekijöille sopivat välineet ennen jumiutuneiden niskojen ja tulehtuneiden olkapäiden aiheuttamia sairaslomakierteitä.

ergonomia.png

Ota siis huomenna tämä blogipostaus esille ja käytä kaksi minuuttia oman työergonomiasi säätämiseen. Kynäniskasi kiittää ja työn tekeminen tuntuu hivenen helpommalta kesäloman jälkeen. Päivittäisellä pilateksella ei ole mitään väliä, jos istut 8h huonossa asennossa joka päivä.

Muistilista työergonomiaan

  • Tue käsivarret pöydälle! Työnnä näppäimistöä reilusti eteenpäin pöydällä ja säädä tuoli (ja pöytä) sellaiseen korkeuteen, etteivät niskasi kannattele jatkuvasti käsiäsi.
  • Työnnä näyttö käsivarren mitan päähän itsestäsi. Sulje silmäsi ja avaa ne – näetkö näytön yläreunan? Jos et, laske näyttöä alaspäin ja nosta sitä vaikka kirjallisuuden klassikoita hyödyntäen.
  • Tue jalat tukevasti maahan. Muistuta itseäsi tästä jatkuvasti, sillä jalat hakeutuvat mielellään risti-istuntaan tai vaikka mihin solmuun.
  • Onko sinulla käytössäsi vain läppäri? Hanki mahdollisimman pian erillinen näyttö ja hiiri!
  • Liiku! Nouse ainakin tunnin välein jaloittelemaan. Ole se toimiston nolo keski-ikäinen, joka tekee muutaman keppijumppaliikkeen Jane Fonda -hengessä.

Huomaathan, että tämä muistilista ei ole mikään täydellinen ergonomiaopas! Ahdistele siis työnatantajaasi ja pyydä ihmeessä se työfyssari käymään mahdollisimman pian. Muista vaatia hyvää tuolia, pöytää ja näyttöä. Huonolla työergonomialla saat pahimmassa tapauksessa jumiin sekä kropan että mielen.

hyvinvointi terveys hyva-olo tyo
Kommentit (1)
  1. Tämä on niiiin tärkeää! Nimimerkillä tulin eilen sairauslomalta peukalon jännetupin tulehduksen kanssa (plus rannakanavaoireyhtymä) ja tarvitsisin tätä oikeaa kättä vielä ainakin 40 vuotta…

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *