Luonnonkosmetiikan Mekka – Jolie
Olettekos jo kuulleet Joliesta? Luultavasti kyllä, mutta nyt kuulette lisää, koska mulla on siihen niin kova business-crush. Otin yhteyttä Jolien perustajiin pienen haastattelun toivossa, koska tahdoin tietää enemmän tyypeistä ja tarinasta kauniin brändin takana. Varoitan muuten jo tähän alkuun, että sana hyvinvointi tulee värittämään tätä juttua yhtä pahasti kuin sanat ”tota” ja ”niinku” nuorien aikuisten kielenkäyttöä 😉
Jolie on kuvassa esiintyvien tehonaisten Katja Kokon (vas.) ja Jutta Ruonansuun perustama, toistaiseksi lähinnä luonnonkosmetiikan myyntiin ja tiedotukseen keskittyvä yritys. Konsepti on jakautunut Uudenmaankadulla ilostuttavaksi kivijalkaputiikiksi, sekä omasta mielestäni oman alansa laadukkaimmaksi suomenkieliseksi verkkokaupaksi.
Kauppatoiminta on kuitenkin vain pieni osa Jolien alati kasvavaa hyvinvoinnin verkkomediaa, josta löytyy tälläkin hetkellä useita blogeja, sekä artikkelimaista ja hyvin editoitua sisältöä kauneudesta, lifestylestä, ravinnosta ja kehon sekä mielen huoltamisesta – tietysti luonnonmukaisesta kulmasta kirjoitettuna.
Kaikki tämä on saatu aikaan kahden naisen ja useiden avuliaiden ihmisten toimesta, pääosin viime vuoden aikana. Oulusta Jolien takia etelään muuttanut Jutta ja alansa ammattimeikkaajasta tradenomiksi muuttanut Katja ovat rakentaneet itselleen unelmien työpaikan.
Uudenmaankatu 26 oli ennen koti hämmentävälle Salainen Agentti -liikkeelle, ja itselläni kesti pelottavan pitkään huomata sen tilalle muuttanut kosmetiikan herkkupuoti. Raikas sisustus ja hyvää oloa hohkaavat omistajat eivät ole ilmestyneet tyhjästä, vaan Jolien tarinan taustalta löytyy henkilökohtaisia kamppailuja ja rohkeita päätöksiä.
Jolie sai alkunsa iltana, jolloin Jutta ja Katja päättivät: ”pistää kummankin elämät järjestykseen”. Kuten kaikki hyvät tarinat, tämäkin alkoi viinipullosta, ja tuon illan päätteeksi naisilla oli mieletön liikeidea ja innostus ryhtyä yhdessä hommiin heti! Jutta oli valmis muuttamaan Helsinkiin silmänräpäyksessä, eikä Oulusta tavoitetulla miehelläkään ollut mitään ajatusta vastaan. Rohkeus ja halu lähes tyhjän päälle hyppäämiseen oli peruja molempien omilla poluillaan tekemistä elämänmuutoksista, ja paremman arjen kaipuusta.
Katja löysi puhtaan ruoan ja henkilökohtaisen hyvinvointinsa perustan oireilevaa kehoa ja burnoutia hoivatessa. Paremman ravinnon vaikutus oli nopea ja niin suuri, että Katja vertaa sitä jonkinlaiseen uudelleensyntymiseen. Aluksi hän myös vannoi, että mihinkään luonnonkosmetiikkaan hän ei hurahda! Vaan kuinkas kävi?
Ammattituotteiden kanssa vuosia työskennellyt nainen löysi luonnonmukaisemmasta valikoimasta melkein kaiken, mitä ikinä kaipasi. Vain synteettinen ripsiväri odottaa voittajaa. Katjan ilmoille heittämä ajatus luonnonkosmetiikan lähestymisestä on selkeä:
”Jos ei syö einespitsoja, joissa on ylimääräisiä ja prosessoituja ainesosia, miksi laittaisi iholleen jotain ylimääräistä, mitä se ei tarvitse?”
Vuonna 2010 hän perusti blogin jakaakseen kokemuksiaan, ja sattumalta Jutta otti häneen yhteyttä kysellen blenderivinkkejä.
Jutta on taustaltaan Oululainen yliopiston kasvatti, ja ihanan vahva Oulun murre tekee hänen puheestaan entistä ilostuttavampaa. Yliopistossa hän opiskeli mm. arkkitehtuuria, kirjallisuutta, mediatutkimusta ja naistutkimusta. Valmistumisen jälkeen oli selkeää, että kirjoittaminen on hänen ominaisin tapansa vaikuttaa. Jutta toimikin ylioppilaslehden päätoimittajana neljä vuotta, ennen yrittäjäksi ryhtymistä.
Yhtäaikainen opiskelu ja täyspäiväinen työnteko polttivat myös Jutan loppuun, ja hän koki pitkällä sairaslomalla samankaltaisen hyvinvointiherätyksen, kuin Katja. Fitnessurheilutaustan takia Jutta oli aluksi sitä mieltä, että kaikkea on kokeiltu ja ravintotietämystä löytyy, mutta niin vain puhdas ravinto ja raakaruoka veivät hänetkin lähes kertaheitolla mennessään.
Päivätyön, opiskelun ja pienyrittäjyyden yhdistäminen ajoi siis molemmat naiset kyseenalaistamaan omia arvojaan, ja tästä päästäänkin takaisin uusien ystävien löytämiseen ja Jolien perustamiseen.
Päätöksen tehtyään naiset kiikuttivat tarvittavat paperit PRH:lle ja alkoivat etsiä rahoitusta, joka osoittautui projektin hankalimmaksi askeleeksi. Onneksi kaikki selvisi, ja odottamattomat ystävät tekivät unelmasta mahdollisen!
Ensimmäisen aukiolovuoden jälkeen naiset ovat saaneet realistisen kuvan siitä, mitä tällaisen yrityksen pyörittäminen vaatii.
Molemmat halusivat haukata ison palan, ei pelkkää nappikauppaa, ja sen he myös saivat. Yrityksestä löytyisi tällä hetkellä töitä tuplasti tai triplasti suuremmalle tiimille ja vakituisena apuvoimana on tällä hetkellä vain yksi verkkokaupan toiminnassa auttava harjoittelija. Tähänkin on kaavailtu muutosta, joka vapauttaisi perustajat visioimaan ja kehittämään toimintaa entisestään.
Ensimmäisten kehityskohteiden joukossa on Jolien verkkomedia, joka on vielä tällä hetkellä lapsenkengissä, verrattuna tulevaisuuden suunnitelmiin. Haaveissa on se, että Joliesta tulee suomalaisille se paikka, josta löytää ilon kautta tuotettua, ammattimaista ja helposti lähestyttävää tietoa ja vinkkejä luonnonkosmetiikasta.
Ei saarnausta, vaan positiivista ja toimivaa opastusta!
Jolien liiketila on vain kivenheiton päässä ydinkeskustasta, ja se pääsee ehdottomasti omalle suosituslistalleni, kun ulkopaikkakuntalaiset kysyvät kesällä: ”Missä sitä nyt kannattaa käydä?”
Kauniin miljöön lisäksi kannattaa tsekata liikkeen osaava ja valloittava henkilökunta. Myyjinä nimittäin toimivat edelleen Jutta ja Katja, jotka ovat opetelleet myös jättämään työt työpaikalle ja lähtemään hyvillä mielin viettämään vapaa-aikaa. Vaikka Jolie onkin molemmille äärimmäisen rakas, ei se ole, eikä saa olla koko elämä.
Molemmat mainitsevat yhdeksi tärkeimmäksi opetukseksi sen, että tekemättömiä asioita ja keskeneräisiä töitä on yrittäjällä jonossa aina. Jos ei opi ottamaan omaa aikaansa ja lepäämään, inspiraatio ja luovuus katoavat nopeasti.
Tällä hetkellä Jolie tekee tuotteiden osalta vain jälleenmyyntiä, mutta mahdollisuus uusien sarjojen etsimisestä, omasta maahantuonnista ja palvelun laajentamisesta on jo käsinkosketeltavan lähellä. Kun intoa ja tietynlaista nälkää alan laajentamiseen löytyy, miksi ei ottaa siitä kaikkea hyötyä irti?
Maailmalla on niin uskomaton määrä ihania sarjoja, joista me emme täällä pohjolassa ole koskaan kuulleet, etten malta odottaa mitä kaikkea Jolien jengi matkoiltaan löytää!
Jos luonnonkosmetiikka ei vielä ole kovin tuttua, löytyy Joliesta erittäin laaja ja laadukas valikoima, mitä kannattaa lähteä tutkimaan.
Katjan ja Jutan lempituotteisiin ja Jolien myymiin sarjoihin tutustutaan tarkemmin omissa jutuissaan, mutta tällä hetkellä valikoimissa ovat:
- ALORÉE
- ACORELLE
- ALPADERM
- COULEUR CARAMEL
- DOFT
- DUROY
- ESTELLE & THILD
- HONORÉ DES PRÉS
- KURE BAZAAR
- L’ATELIER DES DÉLICES
- LOVEA
- MÁDARA
- MELVITA
- MIA HÖYTÖ COSMETICS
- PATYKA
- PUR ALOÉ
- SANTE HENNAVÄRIT
- TERRE D’OC
- TROPICAI
- WELEDA
- ZUII
Aikamoinen lista! Näistä muutama on poistumassa, ja toisia entistä parempia tulossa tilalle.
Loppuun lisään vielä liikkeestä napsimiani snapshoteja. Yritän pitää näppini kurissa ja säästän tekstit ja pitkät tuoteihastelut toiseen kertaan, ettei postauksesta tule aivan mahdottoman pitkä!
Itselleni houkuttelevimmat uudet brändit ovat Patyka ja L’Atelier des Délices, joista sain mukaani myös testituotteita. Patyka on muutenkin tällä hetkellä hurjassa hypessä, enkä mä lyhyen testaukseni jälkeen ihmettele sitä yhtään.
Kure Bazaarin ihanat kesävärit.. Tuo minttu!!
L’Atelier des Délicesen pakkaukset menivät itseltäni ensivilkaisulla ihan ohi, koska: ”liikaa kaikkea”. Lähempi tarkastelu kuitenkin sulatti mun sydämeni täysin. Jokaisessa paketissa on nimensä mukaisesti jonkun herkun kuva, joka kuvaa myös kyseisen tuotteen tuoksumaailmaa. Hyllyt on koristeltu saman teeman mukaisesti ja saatoin joutua estämään itseäni varastamasta leivoksia….
Ihana Jolie ja ihanat Jutta ja Katja! Menkää ensi tilassa käymään ja tutkimaan tuotteita, joko verkkokaupassa tai ihan paikan päällä. Liikkeen ilmapiiri on niin onnellinen, että pieni pala siitä tarttuu ihan varmasti jokaiseen siellä vierailevaan asiakkaaseen.
Liikkeessä on tarjolla myös erikseen varattavia ihoanalyysejä (80€) ja meikkiopastuksia tai meikkejä (90€), joiden hinnalla saat lopuksi valita vapaasti tuotteita Jolien valikoimista.
Jolien myymälä löytyy Helsingistä osoitteesta Uudenmaankatu 26, ja se on auki arkisin klo 11-19 ja lauantaisin klo 11-17.
p.s. Hauskinta ja typerintä on se, että sovittuani haastattelu- ja kuvauspäivän, löysin kirjanpitoa ja papereita selatessani kutsun Jolien avajaisiin aivan ihanan saatekirjeen kera….. Anteeksi J & K! En ole tahallani ollut töykeä ja vastaamaton bloggaaja. Parempi kuitenkin tulla paikalle vuoden verran myöhässä, kuin ei milloinkaan.
p.p.s. Molemmat naiset mainitsivat tärkeäksi vaikutteeksi Noora Shinglerin Kemikaalicoctail-blogin! Se on kieltämättä tsekkaamisen arvoinen, jos olet onnistunut sen jotenkin tähän asti välttämään :)