Miniloman ehdoton kohokohta – Gilda by Belgious

gilda1.jpg

Kaupunkilomalla yhteistyössä Tjäreborgin kanssa

Koko päivän ajan ympäri Barcelonaa yhteensä lähes 20km kävelleenä en halunnut lähteä illallisen perässä merta edemmäksi kalaan – ja hyvä niin. Hotellikatuni varrelta, vain kivenheiton päästä löytyi pieni, sopivan hämyisä ja tunnelmaltaan täydellinen ravintola – Gilda.

Ensimmäinen mielleyhtymä Gildasta on monelle OZin hyvä noita (hahaha, tai siis kaikille jotka muistavat yhtä väärin kuin minä! Noidan nimi oli tietysti Gilda!!! Jopa Google petti mut parin viinilasin jälkeen, mutta näillä mennään :’D), mutta tselleni se on tästä eteenpäin muisto yhdestä elämäni parhaista ravintolaelämyksistä, ja vähintäänkin tämän kesän paras ateria.

 

gilda4.jpg

Belgialaisia vaikutteita välimerelliseen ja katalaanikeittiöön sekoittava paikka on ilmeisen suosittu, mutta yksinäisen matkaajan tuurilla sain pöydän saman tien. Istuin baarin vieressä, jossa sain taas vahdata muiden tekemisiä paraatipaikalta fantastista soittolistaa kuunnellen.

Ravintolan omistaja, belgialainen Michel de Bièvre, hääräili niin salin puolella kuin tiskin takanakin ja loi omalta osaltaan rentoa ja samalla äärettömän coolia ilmapiiriä.

Huh, en voi uskoa sitä itsekään, mutta käytin juuri sanaa cool ilman ironian häivää!

 

gilda8.jpg

Harmittaa, että lähden kotiin jo huomenna – olisin tullut ravintolaan uudestaan ja syönyt tapaksia pitkän kaavan mukaan. Nyt jouduin skippaamaan mm. tuorehernekeiton katkarapujäätelöllä, sekä kinkkuun käärityt, bechamelilla ja emmentaljuustolla kuorrutetut endiivit.. Kuulostaa aika pahalta 😉 

En tosin tiedä, olisiko mikään voinut olla yhtä suussasulavaa, kuin tämä belgialainen lihacarpaccio rucolan, kevyen sitrusmehun ja parmesanin kera tarjoiltuna! Itkettää vähän, kun muistelen viimeistä suupalaa.

 

gilda7.jpg

Pääruokienkin joukossa oli vähintään 4 annosta, joiden välillä tasapainoilin vaikka kuinka pitkään! Viimeisen tikin tähän päätökseen kuitenkin tekivät belgialaiset ranskanperunat – heikko kohtani. Annos oli periaatteessa mitä simppelein, mutta todellinen taidonnäyte on tehdä yksinkertaisesta vastustamatonta. Se onnistui.

En kyllä epäile hetkeäkään, etteikö pitkään mehukkaaksi kypsytetty kana inkiväärijäätelön kera olisi vienyt kieltäni samalla tavalla mennessään. Ensi kerralla sitten..

 

gilda5.jpg

Jälkkäreiden joukosta Crema Catalana huuteli mun nimeäni jälleen kerran, mutta kun on kyse belgialaisesta ruoasta, suklaa vie voiton! Mousse on valmistettu Sao Tomésta kerätyistä kaakaopavuista tehdystä suklaasta, enkä ehkä aio enää koskaan syödä muunlaista.. Suklaa on aina suklaata, mutta tämä oli.. Suklaata.

Pakko laittaa vielä toinen kuva jälkkäristä koska: suklaa.

 

gilda6.jpg

Jututin aterian jälkeen pitkän tovin omistajaa, joka on ymmärrettävän ylpeä aikaansaannoksestaan. Ennen Gildaa mies on avannut lähinnä belgialaisittain toteutettuun herkutteluun keskittyvän Belgious -ketjun, jolla on jo useampi toimipiste mm. Madridissa ja Puerta de la Cruzissa Kanarialla.

 

gilda3.jpg

Mies kertoi, että halusi insinöörimiehenä koota parhaista paloista toimivan kokonaisuuden. Kuka tosin olisi arvannut, että täydelliseen sekoitukseen tarvitaan hyvien raaka-aineiden lisäksi yksi belgialainen visionääri sekä meksikolainen, argentiinalainen, venezuelalainen ja eteläafrikkalainen työntekijä? Meininki on sanalla sanoen kansainvälistä, ja työilmapiiri ilmeisen miellyttävä.

Koko porukka poseerasi lähtiessäni kuin perhepotretissa konsanaan! Onneksi ravintola on niin pieni, ettei muutaman minuutin kuvaustauko pilannut työtahtia.

Illalliseni hinnaksi tuli viinien ja tippien kera n. 45€, ja se oli jokaisen sentin arvoinen. Tulen Barcelonaan takaisin pelkästään tämän kokemuksen perusteella. En osaa päättää, pidinkö ravintolasta niin paljon että suosittelisin sitä lisättäväksi Tjäreborgin Barcelona-sivun suosituksiin, vaiko niin paljon, että pidän ”salaisuuden” vain omana (ja teidän) tietonani 😉

Eivaan, hyvä täytyy pistää kiertämään, ja kerrankin löysin jotain omine nokkineni!! Menkää siis Barcelonaan eksyessänne Gildaan, vaikka mikä olisi. Se löytyy Barri Goticista rannan läheltä, osoitteesta:

Calle Ample 34, Barcelona

www.GildabyBelgious.com

gilda9.jpg

gilda12.jpg

gilda2.jpg

gilda10.jpg

Kurkistus keittiöön lasin takaa: Not a Conventional Place

Kauneus Ruoka ja juoma Meikki

Barcelonan polttava yö ja etanaraukat

b12.jpg

Kaupunkilomalla yteistyössä Tjäreborgin kanssa

Mä saavuin alkuillasta ensimmäistä kertaa elämäni aikana Barcelonaan. Fiksuna tyttönä pakkasin pikavisiittiä varten vain käsimatkatavarat, ja olin keskellä kaupungin hulinaa vain 30min lentoni laskeutumisen jälkeen!

Norwegianin lento oli muuten älyttömän mukava, kiitos Wi-Fi -yhteyden – ei niinkään neljän minua ympäröineen huutavan vauvan/vaippaikäisen…. Jännästi sain pienten ihmisten äänet blokattua ja työnteon lisäksi otin jopa pikku tirsat.

Olin varautunut viileään iltaan nahkatakilla, mutta vielä mitä! Astuessani lentokentältä kasvoja vasten löi kuuma ja kostea ilma. Taksin ilmastointi oli huojentava apu, kunnes pääsin hotellille vaihtamaan kevyempää päälle. Hotellini sijaitsee Barri Gòticin alueella, lähellä La Ramblasia, ja tästä pääsee muutamassa minuutissa jalkapatikalla ihmisten ilmoille ja tarvittaessa metrolle. 

Kiitos ystävällisen lukijainfon osasin varautua siihen, että lähes kaikki kaupat ovat huomenna kiinni Katalonian kansallispäivän johdosta. Juoksinkin heti tavarat hotellille jätettyäni kohti muutamaa aiemmin haaveilemaani ostospaikkaa.

Olin kotona ladannut kamerani akun täyteen, mutta se typerys oli lentokoneessa kääntynyt vahingossa ON-asentoon, ja virransäästöasetuksista huolimatta akku oli tyhjentynyt täysin!! Syvä ärsytys iski minuun, kun tajusin että joudun juoksemaan pikashoppailukierrokselleni ilman luotettua ystävääni.. Napsin muutaman kuvan iPhonella, mutta katsotaan päätyvätkö ne ikinä blogiin asti.

 

b.jpg

Tässä ostokset! Ai, olisiko kiinnostanut mitä pussien sisältä löytyy?? Siitä kirjoitan ihan oman juttunsa, koska tuo Sephoran säkki on melkein piripintaan täynnä 😉

Palautettuani ostokset kämpille, lähdin väsyneenä ja nälkäisenä etsimään illallispaikkaa. Ajatuksissani oli ensin majottautua johonkin tapaspaikkaan, mutta sellaisen sijasta päädyinkin aiemmin silmälle pistämääni El Gran Cafe -ravintolaan, joka oli ensiohituksella tupaten täynnä. Yksinäinen matkaaja kuitenkin mahtuu helposti ravintolaan kuin ravintolaan, ja sain ihanan nurkkapöydän josta tutkailin muiden ruokailijoiden iltoja.

 

b13.jpg

Ravintola sijaitsee osoitteessa Avinyó 9, ja kadun varrella on hurja määrä mukavan näköisiä pikkuliikkeitä, joiden ohi jouduin itse kiitämään tulipalovauhtia.

Lista oli täynnä perinteisiä annoksia – juuri sitä mitä kunnon ravintolasta halusinkin. Päädyin lopulta syömään tässä tunnelmallisessa ja vanhassa ravintolassa ihan pitkän kaavan mukaan.

 

b7.jpg

Alkuruoaksi tilasin valkosipulietanoita ja annoksen saapuessa silmäni meinasivat pullahtaa päästä… Nämä etanat olivat jotain aivan muuta, kuin mihin olin tottunut, ja niitä oli ihan älytön määrä.

 

b6.jpg

Tunnistin onneksi etanapihdit, jollaiset meillä on jostain syystä myös mökillä?! Siitä sitten etananpaloja kaivelemaan ja natustelemaan.

 

b5.jpg

Kaiken rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että saatuani ensimmäisen etanan kuorestaan ja suuhuni, olisin voinut jättää herkuttelun sikseen 😀 Maku oli hyvin samanlainen kuin aiemminkin, mutta kuoristaan revityt etanaparat näyttivät pienine tuntosarvineen liian paljon kaikilta sadesään aikana pelastamiltani kotiloilta….

Yritin tsempata itseäni ja mietin a) että on hyvä että nilviäisiä syödään näinkin paljon ja b) että mitä enemmän etanoita syön, sitä oikeutetumpi niiden kuolema on ollut :F

Kokemuksena etanat olivat loistava, mutten kyllä tiedä koskisinko niihin uudestaan.

 

b4.jpg

Pääruoaksi tarjoiltu merikrotti onneksi karkotti kaikki pahat ajatukseni! Kala tarjoiltiin jollain ihanalla kastike & pestopedillä, sen päälle oli raastettu jotain fenkolin kaltaista vihannesta ja koko komeus oli gratinoitu kevyesti. Niin hyvää.

En ole pitkään aikaan syönyt näin hyvää kalaa, vaikka Sintran rantaravintolat antoivatkin erittäin hyvän vertailupohjan! 

 

b3.jpg

Jäljelle jäi vain rusto. Ruma kala, hyvä maku!

 

b2.jpg

Jälkkäriksi mitäpä muutakaan, kuin Crema Catalanaa 😉 Yksi lempijälkkäreistäni on Creme Brulée, ja tämä ei ole siitä kovin kaukana.

 

b8.jpg

Viimeistä viinilasia siemaillessani totesin, että pitäisi matkustaa yksinään useamminkin. Jo muutamassa tunnissa olin päässyt pohdinnoissani paljon tavallista syvempiin vesiin, ja ympäröivien ihmisten seurailu oli älyttömän hauskaa. 

Kaiken muun hyvän lisäksi ravintolassa soi livepianomusiikki, ja voisin vaikka vannoa, että pianisti kävi läpi koko Moulin Rouge -elokuvan soundtrackin 😀

b9.jpg

 

b11.jpg

Kadut olivat näin tiistai-iltana todella rauhallisia. Kerran vähän jännitti, kun päätin tapani mukaisesti ”seikkailla” ja oikaisin muutaman pimeän kujan poikki 😉 

Päästyäni hotellille, ulkona alkoi aivan tajuton rankkasade, ja jäänkin jännityksellä odottamaan, saanko kulkea koko huomisen sadeviitta niskassa! Onneksi arkkitehtuuri ei ole tehty sokerista, joten Gaudi-kierrokseni toteutukoot oli sää mikä hyvänsä.

Ihanaa olla täällä ja ihanaa ottaa vähän omaa aikaa! Alustavat kiitokset jo Tjäreborgille, tämä erakkomatkaaja kömpii nyt etanan tavoin peiton alle odottamaan huomista ja säätuomiota – jaiks!

Barcelonaan voi tutustua matkakohteena tätä postausta syvemmin tämän linkin kautta.

Kauneus Meikki Matkat