Testissä Garnier Olia -hiusväri

Mulla on pyörinyt nurkissa jo kuukausia pari testipurkkia Garnierin uutta Olia-väriä, mutta testipää on puuttunut. Tänään ystäväni Ida kera toisen Idan saapui hiusklinikalle ja mä näin tilaisuuteni tulleen! Ida (en kerro kumpi) kasvattaa omaa väriään takaisin, mutta hiusten latvassa oli vielä selkeästi punertavampaa väriä vanhan punaruskean ja vaalennuspesun jäljiltä.
Testipurkkien sävyt olivat täydelliset tähän hiusten neutralisointioperaatioon.
Olia on siis uudentyyppinen kotiväri, joka käyttää värin toimitusmekanismina öljyä. Skeptikko kampaaja minussa toteaa, että jotain hiussuomuja avaavia myrkkyjä mukana on aina oltava, mutta kivaa, että väriin on oikeasti lisätty useita eri kasvi- ja siemenöljyjä! Ne eivät ainakaan tee yhtään lisää vahinkoa, korkeintaan tekevät hiuksesta miellyttävämmän käsitellä 🙂

Purkista löytyy siis tuubimainen hapete ja hiusväri. Plussaa siitä, että molemmat tuotteet ovat tuubeissa ja ne voi helposti ja tarkasti puristaa sekoituspulloon, jonka muoto tosin on hieman epäkäytännöllinen liukkain hansikkain käytettäväksi..
Itse en pulloja käytä, vaan levitin värin tuttuun tapaan värikipon ja -sudin avulla.

Myös paketin mukana toimitettavat hanskat jäivät käyttämättä, sillä silikoniset ja joustavat hanskat ovat älyttömästi miellyttävämmät. Suosittelen kaikkia kotivärjääjiä ostamaan esim. ohuita siivouskäsineitä näiden tilalle!


Värimassa oli syötävän suloisen väristä ja sekoittui koostumukseltaan lämpimän aurinkovoiteen kaltaiseksi! Sekoitus oli helppoa ja massasta tuli nopeasti tasaista. Suurin yllätys oli silti haju.

Nuuskin oikein hartaudella mutta ei, yhtäkään ikävää tai ärsyttävää hajua en nokkaani saanut. Hento, kukkaisa aromi oli ainoa muistutus tuotteen olemassaolosta.

Hiuksiin väri levittyi todella miellyttävästi. Väri on riittoisampaa, kuin useat muut kotivärjäykseen tarkoitetut tuotteet, mutta sitä kannattaa silti ostaa pidempään hiukseen kaksi paketillista. Jos värimassaa ei ole hiuksissa tarpeeksi, voi värjäystuloksesta tulla epätasainen.
Itse sekoitin sävyn 7.13 sekaan noin 10g sävyä 6.0, jolloin lopullisesta väristä tuli aavistuksen syvempi.
Väri levittyi osion paksuudesta riippumatta todella tasaisesti, mutta kampasin kaikki hiukset lopuksi läpi harvapiikkisellä kammalla. Väri ei vaikutuksen aikana ilmeisestikään kirvellyt tai kutittanut asiakkaan päänahkaa.
Olia on saanut hieman risuja huonosta huuhtoutuvuudestaan, mutta itse en huomannut tässä mitään ongelmaa. Itse tosin vaahdotan hiukset värimassan huuhtelemisen jälkeen shampoolla, jotta kaikki väri irtoaa hiuksista 100% varmuudella.
Entäs lopputulos?

Vasemmalla hiukset ennen käsittelyä, oikealla värin jälkeen.
Todella luonnollinen, kuten pitikin! Idan hiuksista tahdottiin tosiaan taittaa pois tuota punertavuutta ja lopputulos olikin todella lähellä oman tyven väriä. Luonnonvalo paljastaa väristä edelleen kevyen punaisuuden, mutta ero on silti kuin yö ja päivä.
Tämän testin perusteella en siis uskalla suositella radikaaleja sävynvaihdoksia, joskin väri toimii varmasti aivan samalla tavalla, kuin muutkin kotivärit. Vinkkejä kotivärjäykseen ja sävyjen valintaan voit katsoa tästä postauksesta.
Mun omana nyrkkisääntönä on, että muutaman asteen tummemmaksi värjäykset, tyvivärien värjäykset (paitsi radikaalit vaaleat), kevyet sävytykset ja luonnonhiuksen yhdellä sävyllä vaaleammaksi värjäykset voi melko turvallisesti tehdä kotona, jos kampaajaan ei ole varaa.
Monivärit, vaalennukset, pastellisävyt, radikaalit muutokset vaaleaan tai tummaan sekä raidoitukset kannattaa taas jättää ammattilaisille!


All in all: I like it!
Hiusten värjäys kemiallisilla aineilla ei koskaan ole täysin turvallista, myrkytöntä tai hiuksia hoitavaa, mutta värjäyskokemus oli Oliaa käyttäessä nautinnollinen sekä asiakkaalle, että minulle. Hiuksista ei tullut mitenkään radikaalisti kiiltävämmät, mutta idan hius on melko huokoista ja kevyesti luonnonkiharaista, eli kunnon kiiltoa siihen saisi vasta muotoilurautaa käyttämällä.
Suurimmat plussat Olia saa koostumuksesta ja tuoksusta, josta kiittävät myös kaikki ne nuoret, jotka värjäävät hiuksiaan salaa kylpyhuoneen lukkojen takana 😉





