Brasilia purjehti Eurooppaan

jp1.png

Cildo Meireles, “Abajur”, 2010, installaatio. Taiteilijan omistuksessa.

Alkanut syksy toi Eurooppaan brasilialaisen nykytaiteen. Lähimmäs meitä, Osloon, rantautui näyttely ”Imagine Brazil”. Sen konsepti on mielenkiintoinen: kaikki 14 mukaan kutsuttua nuoremman polven taiteilijaa sai valita seurakseen itseään vanhemman brasilialaistaiteilijan. Näihin mentoreihin valikoitui myös pari tunnettua muusikkoa, kuten Caetano Veloso. Mukana on varhaisteoksillaan myös Cildo Meireles, Kiasman kokoelmissa olevan Babel-radiotornin tekijä. Hänen laaja retrospektiivinen yksityisnäyttely on paraikaa Etelä-Euroopan kiertueella (Madrid, Porto, Milano). Esillä on teoksia vuodesta 1969 alkaen aivan uusimpiin.

Brasilia oli tämän vuoden Frankfurtin kirjamessujen kunniavieraana. Sen vanavedessä kaupungissa nähdään myös kaksi brasilialaisen taiteen kokoonpanoa.  Schirnin taidehallin ”Brasiliana” koostuu kahdeksasta tilateoksesta, 1960-luvulta tähän päivään. Mukana ovat tunnetuimmat brasilialaisnimet: Lygia Clark, Maria Nepomuceno,  Hélio Oiticica & Neville D’Almeida ja Tunga sekä Kiasmassakin vuosien varrella nähdyt  Dias & Riedweg, Cildo Meireles ja Ernesto Neto.

Nuoremman polven kuvanveistäjän Henrique Oliveiran (s. 1973) teokset vaikuttavat erityisesti. Hänen materiaalinaan on São Paulon faveloissa paljon käytetty ohut vanerilevy ”tapumes”. Niistä hän rakentaa valtavia luolamaisia tiloja, joiden pehmeiden muotojen sisään voi astua. Vuonna 2009 toteutetun Oliveiran reliefiteoksen rakentamista voi seurata täällä.

jp2.png

Henrique Oliveira, “Parada dos Quasólitos”, 2013, installaatio. © Schirn Kunsthalle Frankfurt, 2013. Foto: Norbert Miguletz.

Samaan aikaan Frankfurtin modernin taiteen museossa on esillä Hélio Oiticican (1937–1980) retrospektiivinen näyttely. Kolme näyttelyn teosta on lisäksi esillä ulkotiloissa, Frankfurtin Palmengartenissa 27.10. saakka. Niiden ympärille on Goethe yliopiston kuraattorikoulutusohjelman oppilaat koonneet elokuvista, konserteista ja performansseista koostuvan ohjelman.

Brasilialaiselle modernismille ja sen nykyisille perillisille on pidetty yhtenä tunnusomaisena piirteenä halua päästää katsoja sisäänsä, antaa koskettaa, ottaa syleilyynsä – kaikin aistein. Toinen suuntaus ja perinne, joka vaikuttaa näkyvästi brasilialaisessa nykytaiteessa, on niukempaa ja täsmällisempää, mutta usein myös poliittisempaa ilmaisua hyödyntävä käsitetaide. Latinalaisen Amerikan modernismille on ollut ainutlaatuista myös naispuolisten taiteilijoiden merkittävä ja tunnustettu rooli.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

“Imagine Brazil”, Astrup Fearnley Museet, Oslo (-2.3.2014)
“Brasiliana – Installations from 1960 to the Present”, Schirn Kunsthalle, Frankfurt (-5.1.204).
“Hélio Oiticica: The Great Labyrinth”, MMK Museum für Moderne Kunst, Frankfurt (-12.1.2014).
Cildo Meirelesin näyttely siirtyy Madridista Portoon (Fundação Serralves) 14.11.2013-26.1.2014 ja sen jälkeen Milanoon (HangarBicocca, 6.3.-1.6.2014).

Kulttuuri Suosittelen

Kiasma-monsteri kävi täällä

hits2409-0117.jpg

Asuuko teillä nokkelia, hoksaavaisia ja uteliaita aikuisia? Tai onko sinulla sellainen mummi, kummi, eno tai aikuinen ystävä? Jos vastasit kyllä, hurauta Kiasmaan ja tuo aikuinen mukanasi minun jäljilleni. Kiasma Hits -näyttelyssä ovat esillä minun aikaansaannosteni lisäksi myös museokokoelman vanhat tutut suosikit ja uudet ihastukset.

Ihmisten lisäksi myös minä olen kiertänyt näyttelysaleissa maalaamassa. Me Kiasma-monsterit olemme tunnettuja kiltteydestämme, mutta mitenkään erityisen siistejä me emme ole. Kun yritin päättää, mihin saliin maalaisin omat teokseni, moniväripensselini tiplutti lattiaan värejä koko kierroksen matkalle. Hih, en sitten maalannutkaan seiniä, vaan tuhat tippaa lattiaan.

hits2409-0105.jpg

Värijälkiä seuraamalla löydät viisi jännittävää teosta, joiden kautta nykytaide asettuu niin lasten kuin aikuistenkin katsottavaksi, kosketettavaksi, kuultavaksi ja koettavaksi. Aiempaa tietoa nykytaiteesta et tarvitse: taidehistoriaa tärkeämpää on oma näkemyksesi.

Tällä kierroksella oppaana toimivat lapset, eikä sinun sitä varten tarvitse vielä edes osata lukea. Mutta tarkkana täytyy olla, sillä väritipat ovat niin pikkuruisia, että aikuiset eivät niitä aina edes näe, ja saattavat siksi helposti eksyä näyttelyyn, jos heillä ei ole omaa opasta mukana.

Aikuisia saattaa myös huolestuttaa, etteivät he aina ymmärrä nykytaidetta. Tällaisessa tilanteessa voit sanoa aikuiselle, että ei mitään hätää, ei ole mitään ymmärrettävää, koska jokainen kokee teokset omalla tavallaan.

Jos aikuinen epäilee, ettei teoksiin saa koskea, hän voi olla oikeassa, mutta poikkeuksiakin löytyy. Kiasma-monsterin kierrokseen kuuluu myös sellaisia teoksia joihin pitää koskea. Jos aikuinen puhuu näyttelyssä kuiskaten, voit rohkaista häntä puhumaan tavallisella äänellä, sillä vaikka museo on erityinen paikka, siellä saa olla ihan rennosti oma itsensä.

Nappaa siis mukaasi mukava aikuinen ja tule katsomaan itse. Saatat tuntea silitystä, kuulla valaan mörinää tai muuttua näkymättömäksi – mutta vain hetkeksi, sekin huolestuneille aikuisille tiedoksi. Tervetuloa!

T. Kiasma-monsteri

kiasmamonsteri.jpg

Kulttuuri Suosittelen Höpsöä