Raita-aika

hits2409-0048.jpg

Raidat lähtivät liikkumaan yleisön kuljettamina Kiasmassa lauantaina 28.9. Jacob Dahlgrenin performanssissa. Muihin Dahlgrenin raitateemateoksiin voi tutustua Kiasman tuoreessa kokoelmanäyttelyssä Kiasma Hits.

Muodin klassikkokuosi ja kuvataiteen moderni merkki on nyt muutenkin ajankohtainen: Tukholman Nordiska museetissa raidoille on omistettu kokonainen kulttuurihistoriallinen näyttely: Ränder, rytm, riktning. Se on avoinna ensi vuoden elokuulle saakka.

Tunnetuin taideraidan hyödyntäjä on ranskalainen Daniel Buren, joka vuonna 1965 otti tunnusmerkikseen 87 millimetrin levyisen raidan. Helsingissä vihreävalkoiset burenraidat liehuivat lipuissa Rautatientorilla vuonna 1991. ”Näkemisen välineeksi” nimeämä raita kiinnosti Burenia, koska siinä ei ole mitään erityistä nähtävää eikä sillä ole mitään erityistä sanottavaa – eikä kenelläkään ole siihen omistusoikeutta, ei edes hänellä itsellään.

1960-luvun tasa-arvoa ajaneesta ajan hengestä sai alkunsa myös Annikki Rimalan Marimekolle vuonna 1968 suunnittelema tasaraitapaita. Viime aikoina raita on ilmaantunut taas radikaalimmassa muodossaan, nyt sateenkaarenväreihin puettuna, milloin ministerin stadionilla heiluttamassa lipussa, kansanedustajan solmion kuosissa tai jalkapalloilijan kengännauhoissa.

//www.youtube.com/embed/gzpm_FQqHio” frameborder=”0″ height=”315″ width=”560″>

Burenin alkuraidan radikaalisuus on haalistunut. Tänä vuonna hän sovelsi raitamaailmaansa Vuittonin muotitalon raita- ja ruututeemaisen malliston esittelyn visualisoinnissa. ”Paikkasidonnaiseksi installaatioksi” kutsuttu näytösrakennelma nousi Louvren eteen ja lisäksi Buren suunnitteli malliston näyteikkunasomistukset eri puolilla maailmaa.  Hänestä on luontevaa olla jatkamassa kuvataiteen ja muodin pitkää perinnettä toinen toisensa innoittajana – mutta pitkän uran tehneenä taiteilijana hän myös myöntää, että yksikään museonäyttely ei pysty tarjoamaan yhtä suurta näkyvyyttä ja miljoonayleisöä kuin globaalit muotimarkkinoinnin kanavat.

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään

Pinkkiä!

Karnevaalitunnelma ja Kiasman pinkkinä tunnettu väri valtasivat nykytaiteen museon kesän korvalla 2008, kun Kiasma juhli 10-vuotista taivaltaan. Olin paikalla talkootyöntekijänä ja Taideteollisen korkeakoulun opiskelijana toteuttamassa juhlaviikonlopun tempauksia ja mukana loihtimassa tunnelman arvoisia juhla-asuja. Ohjelmaa oli tarjolla monipuolisesti, ja sen villeimmät rönsyt jalkautuivat myös museon seinien ulkopuolelle.

elina_gylden_kuva_kiasma_10_v.jpg

Karnevaaliviikonlopun viimeisen päälle pinkkiin puetut talkootyöntekijät valmiina toimeen.

Juhlaviikonlopun häikäisevän garderobin suunnittelimme ja toteutimme varta vasten muotiluomuksia varten organisoidussa työpajassa. Kuten ryhmäkuvasta voi havaita, juhlavaatetuksemme kaavoituksen kantavana ideana oli ”more is more” tai kenties jotakin vieläkin runsaampaa…

Asujemme ja asusteidemme pääasiallinen materiaali oli pinkki muovi, jota kätevästi laskostimme, saumasimme ja edelleen stailasimme ompelukoneella ja käsin. Oman juhla-asuni erityisin piirre oli muhkea, vaaleanpunainen, jättiläismäistä vaahtokarkkia muistuttanut hattu – liki kokonaan muovia sekin – joka osoittautui aurinkoisen mutta tuulisen juhlaviikonlopun vaativissa kenttäoloissa varsin lentoon lähteväksi asusteeksi. On tunnustettava, etten ole hennonnut luopua päähineestäni vieläkään, vaikka tuo mitä epäkäytännöllisin kapistus on lojunut eteisen yläkaapissani vailla käyttöä jo yli viisi vuotta!

Eilen lauantaina, kun Kiasma juhli 15-vuotispäiväänsä, juhlan pukukoodina oli raitapaita. Piti pohtia, maalaisinko pitkään unohduksissa olleeseen hattuuni muutaman iloisen värisen tasaraidan ottaakseni sen jälleen käyttöön juhlan kunniaksi.

Elina Gyldén
Kirjoittaja on Kiasman opas ja työpajaopas, joka muistelee lämmöllä Kiasman 10-vuotisbileiden juhlamuotia.

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään