Varmasti keskeneräinen

Torstaina eteisen lattialta löytyi kirjekuori. Kuoressa oli pahvikansio, jonka sisällä makoili tyytyväisenä todistus. Minusta oli tullut filosofian maisteri. Paperilla täydellisen pätevä opettamaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta.

Tuntui ironiselta saada kirje juuri sellaisena päivänä, jolloin laahustin huoneesta toiseen yöpaidassa ja hiukset likaisina, katselin hidastettuna valuvaa, katkeraa räntäsadetta ikkunasta ja tunsin kerralla koko maailmankaikkeuden epävarmuuden ja keskeneräisyyden. Yhtäkkiä kädessäni oli paperi, jonka mukaan olin valmis. Hymähdin. Voi universumi, miten huumorintajuinen osaatkin välillä olla.

Mietin – ja tunnen – usein keskeneräisyyttä. Luonto näyttää meille päivästä, kuukaudesta ja vuodenajasta toiseen näkyviä ja näkymättömiä näytöksiä muutoksen välttämättömyydestä ja pysyvyydestä. Toukat kokoavat koteloita ja heräävät sieltä perhosina. Kevätlumesta kohoaa järjenvastaisia krookuksia. Kokonaiset mantereet liikkuvat ja nousevat meristä.Valmis ei ole kuin kuollut, ja samalla ei sekään. 

 

krookukset.jpg

 

Silti pienen ihmisen hauraalle hermostolle epävarmuus on usein liikaa, kuten se tuona yöpaitatorstaina oli. Ajatus epävarmuuden ja keskeneräisyyden lähtökohtaisuudesta on kaunis, mutta sen nitkauttaminen käyttövoimaksi vaatii välillä raakaa lihastyötä.

Epätoivoisesti haalimme ympärillemme ja itseemme jotakin pysyvältä tuntuvaa. Pidämme kiinni tutusta ja pelkäämme luopumista. Etsimme papereita, jotka todistaisivat valmiutemme. Kehitämme mieltämme, kehoamme ja elämäntyyliämme, vaikka ajoittain hätkähtäen heräämme aamukolmelta muistaen, ettei mikään saavutuksemme riitä pysäyttämään kaiken läpäisevää muutosvoimaa.

Draamakasvatuksen opinnoissa istuimme lattialla piirissä ja keskustelimme tuntikausia keskeneräisyydestä. Keskeneräisyyden arvostaminen liittyi taiteen tekemiseen ja luovuuteen, mutta myös ihmisyyteen yleensä. Puhuimme siitä, miten lähtökohtaista keskeneräisyys on, mutta miten helppoa sitä on pelätä. Turhautua, kun yrityksistä huolimatta mistään ei tulekaan valmista, pysyvää ja täydellistä. Vaan kun keskeneräisyyden ymmärtää edellytyksenä uteliaisuudelle, avoimuudelle, leikkimielisyydelle, armollisuudelle ja hyväksymiselle – ja lopulta (hyvän) elämän perusperiaatteille – siitä saa kokonaisen elämänkatsomuksen.

Puhuimme keskeneräisyyden lomaan syntyvistä ohimenevistä, eheistä hetkistä, jotka saavutettuaan täyden täydellisyytensä katoavat. Ehkä niitä voisi kutsua myös säkenöiviksi hetkiksi.

Olen maalannut eteiseni seinälle – sen saman, jonka lattialle todistus valmistumisestani kolahti – taulun, jossa Tuutikin sanat muistuttavat minua jokaisena aamuna: ”Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig”.

Paljoa en lopulta tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että olen varmasti keskeneräinen.

puheenaiheet syvallista ajattelin-tanaan

Mitä jos

Tunnustan: olen haaveilija. Ylpeä sellainen.

Mikäpä olisikaan suloisempaa kuin antaa haituvaisten unelmalaivojen lipua hiljakseen halki mahdollisten tulevaisuuksien autereisen järvenselän, yksi toisensa perään. Sulkea silmät ja palata tutuiksi ja turvallisiksi hioutuneisiin haavekuviin.
 

SophieLens_2013_08_30_18_53_42.jpg

 

Olen kuitenkin huomannut, että unelmointi saattaa myös jämähtää tutuille raiteille. Silloin haaveilulevy soittaa samaa raitaa päivästä ja vuodesta toiseen, vaikkei se enää olisikaan tämänhetkisen minän haave. Ei ole aina helppoa hahmottaa, mihin itse loppuu ja mistä muut alkavat. Siksi myös unelmia omaksuu helposti, joskus pureksimatta, muilta: lähipiiristä, mediasta, kulttuurista, kaikesta. Joskus aidosti vapauttavan haaveilun esteenä voi olla myös oman mielikuvituksen jähmettyminen ja tylsistyminen.

Siksi olen kehittänyt reseptin: hullunkuriset haaveet. Tätä voidaan kutsua myös mitä jos -ajatteluksi. 

Mitä jos -ajattelussa laitetaan omien unelmien kanssa ranttaliksi. Heittäydytään hulvattomiksi. Suhtaudutaan haaveiluun leikkinä. Käännellään haavekuvia ylösalaisin, heitetään ne niin kauas kuin jaksetaan, juostaan ne uudestaan kiinni ja revitään kappaleiksi. Kootaan uudennäköisiksi. Haaveillaan kuin sokerihumalainen taapero kuralätäkössä.

Hullunkurisessa haaveilussa voidaan myös hyödyntää kyseenalaistamisen metodia. Liikkeelle voidaan lähteä pienistä asioista. Yksinkertainen, mutta oikean elämän esimerkkitapaus: minä en ole koskaan ajatellut olevani koiraihminen. Hymähtelin hölmöjen hurttien säntäilylle ja kehräsin ylpeänä kovempaa. Kunnes eräänä päivänä oivalsin, että minähän rakastan koiria(kin). Oikeastaan voisin jopa haluta sellaisen. 

Kyseenalaistamisen metodia voidaan keittiöpsykologisoida niin, että joskus ”minä en ainakaan” ja ”minä en ole koskaan” -alkuiset väitelauseet voivat lopulta olla tukahdutettuja haaveenpoikasia.

Kenties hullunkurisilla haaveilla leikittely voi auttaa oivaltamaan jotakin olennaista. Se ei kuitenkaan ole itsetarkoitus: tärkeintä on kysyä mitä jos, ja kiherrellä kuvitelluille mahdollisuuksille. Lopulta haaveilu kun on mielikuvittelua.

Tuorein hullunkurinen haaveeni on laulaa cover-yhtyeessä, joka soittaisi vain ihan kamalan huonoja (ja siksi oikeastaan hyviä) suomalaisia käännösiskelmiä. Soittaisimme nuhjuisissa kuppiloissa, ja esiintymisvaatteeni olisivat aina tilanteeseen nähden liian paljettiset. Olisin matalaääninen, kohtalokas, sensuelli ja pelottava. Keikkamme osoittautuisivat vähintään puolen yleisön elämän käännekohdiksi.

Tätä (hämmentävän) tarkkaa mielikuvaa ei olisi syntynyt ilman haaveiden kuralätäkköön hyppäämistä.

Ainakin yhtyeemme settilistaan kuuluisi Juna Turkuun. Kuka tulee mukaan?

 

puheenaiheet hopsoa ajattelin-tanaan