Norwegian -viisi tähteä *****

Teksti ei ole tarkoitettu vastaiskuksi taannoin blogeissa velloneelle matkustelukeskustelulle, vaan haluan vilpittömästä jakaa tämän tiedon niille, joita se ei ole vielä tavoittanut; Norwegianin luottokortti on vähänkin matkustavalle aivan ylivertainen kortti.

Norwegian luottokortti

  1. Norwegian luottokortti on vuosimaksuton. Vertailun vuoksi; Dinersin Classic 50€/vuosi, Amex Gold 180€/vuosi. Oman pankin kautta otettujen korttien hinnat vaihtelevat käsittääkseni melkoisesti, riippuen asiakkuustasosta. Toki täytyy muistaa, että sekä Dinersiin että Amexiin kuuluvat loungeoptiot (sekä heidän omat bonariohjelmat), joten jos reissaa yhtään enempää, kannattaa tuon lounge-edun takia jompaa kumpaa pitää. Perusmalleissa lougen sisäänpääsystä joutuu toki vähän maksamaan (19-25 €), mutta lentokenttien hintatasolla kortti on silti varsin kustannustehokas.Norwegianin kortissa on matkavakuutus, kuten liki kaikissa korteissa taitaa nykyään olla. Ja samoille ehdoilla kuin yleensä; reissu tulee olla maksettu ko. kortilla, jotta vakuutus on voimassa.
     
  2. Norwegian on Visa, joten se käy maailmalla ja Suomessakin huomattavan sutjakammin, kuin esimerkiksi nuo yllä mainitut Diners ja Amex. Itse olen ainakin kokenut, jotta Visa ja MasterCard ovat samanvertaiset tässä suhteessa. Käyvät käytännössä joka paikassa.
     
  3. Erinomainen nettisivusto ja appsi käytön seurantaan. Asia, jonka luulisi olevan nykypäivänä itsestään selvyys, mutta eipä vaan ole. Dinersin sivusto on niin kryptinen, ettei edes heidän oma asiakaspalvelunsa pysty sitä selittämään, lisäksi tapahtumat päivittyvät sinne todella hitaasti. Enkä nyt varsinaisesti viittä tähteä pysty Nordeallekaan asiasta antamaan.
     
  4. Ilmaiset automaattinostot ulkomailla. Tällä on oikeasti merkitystä, kun olet reissussa maassa, jossa pelataan pelkällä käteisellä. Esimerkkinä voin mainita Kuuban, jossa olimme tuossa alkutalvesta; Stockmannin Mastercardilla 150 CUC:n (eli noin 150 taalaa) nostosta veloitettiin 5 taalaa. Norwegianilla sama nosto oli veloitukseton. Eli ei ihan merkityksetön, jos yhtään pidempään olet matkoilla.

    fullsizeoutput_1132_0.jpeg

  5. CashPoint pisteitä kaikista ostoista. Ei siis vain lennoista, vaan ihan kaikesta. Pisteitä kertyy 1% kaikista korttiostoista, 5% halvimmista lentolipuista, 20% kalliimman luokan lipuista. Lisäksi on joitakin yhteistyökumppaneita, joiden palveluista pisteitä myönnetään. Meillä noista käytössä on ollut lähinnä Flypark.Rewardsit esitetään tilillä pisteinä ja yksi piste = 1 NOK (ja NOK = 0,11€ noin suunnilleen). Lähinnähän tuohon valuuttakonversion tarpeeseen törmää lentoja ostaessa,  kuukausittaista hyötyä laskiessa pärjää melko yksinkertaisella prosenttilaskulla.
     
  6. Norwegian maksaa talletustilille tällä hetkellä 1,75% korkoa. Luottokorttiin kuuluu yksi talletustili. Tilillä ei ole nostorajoituksia, eli sinne voi tallettaa ja sieltä voi nostaa rahoja ilman kuluja vaikka joka päivä. Tili on kuitenkin tarkoitettu nimenomaan talletustiliksi, joten sieltä ei voi esim. maksaa laskuja. Lisäksi tililtä nostaminen tapahtuu aina samalle, erikseen ilmoitetulle vastatilille. Mutta tämä nyt ei ole mitenkään monimutkaista, kun ei alunpitäenkään ajattele tiliä käyttelytilinä. Itse olen siirtänyt Norwegianista takaisin päin Nordean tilille ja siirto on näkynyt poikkeuksetta seuraavana arkipäivänä.
     
  7. Lopuksi mainittakoon vielä kortin korko, vaikken nyt mitenkään velvollinen ole sitä korostamaan, koska tämä postaus nyt perustuu ihan vaan omaan kokemukseen  ja mielipiteeseen (sekä julkisilta sivuilta löytyvään informaatioon). Kortin todellinen vuosikorko on melko suolainen; 21,92%. Korko alkaa juoksemaan, mikäli koko luottokorttilaskua ei maksa eräpäivään mennessä. Jos maksaa, korkoa ei tule. Itse käytämme korttia nimenomaan jälkimmäisellä tavalla eli kuittaamme laskut kokonaisuudessaan pois eräpäivään mennessä.

Annan vahvan suosituksen.

Työ ja raha Matkat Raha

Kuuba libre part 1

Kuuba on keikkunut matkailun pucket listallamme jo pidemmän aikaa, joskin hieman uinuvana ja aina muiden tieltä väistyvänä kohteena.Nyt kuitenkin pamahti loppusyksystä 2017 Facebookin Lentodiilit -sivustolle tarjous johon tartuimme; menopaluu Air Canadan lennoilla Helsinki-Havanna 514 €/hlö. Siirtymät olivat tosin kahdella vaihdolla ja matka-aikakin kasvoi yli 20 tuntiin molempiin suuntiin, mutta säästö oli kuitenkin sitä luokkaa Finskiin verrattuna, että jaksoimme istua Amexin piikkiin loungessa muutaman tunnin.

fullsizeoutput_10d5

 
Ennen matkaa

Kuubaan tarvitaan ns. Matkustuskortti, joka on ikään kuin viisumi, mutta ei ihan. Mikäli lentoyhtiö/matkatoimisto ei sitä tarjoa, saa sen kipaisemalla paikan päälle Kuuban lähetystöön Fredalle. Lähetystön aukioloajat ovat vähintäänkin mielenkiintoiset ja homma toimii niin, että ensin viedään hakemus, saadaan maksulappu ja sitten viikon parin päästä haetaan itse asiakirja. Homma kustantaa 22 €/hlö (tammikuu 2018). Kannattaa jättää vähän puskuria ennen matkaa, koska voi olla ruuhkaa tai sitten ei. Sellainen asia, mikä kannattaa myös huomioida on, että Kanadaan vaaditaan nykyään kind of viisumi eli ETA (vrt. ESTA). Ja se on oltava, vaikka vain vaihtaisit Kanadassa. Hintaa tällä taisi olla 7$. ETA:n saa tilattua interwebistä luottokortilla.

Kuubassa pärjää ihan normaaleilla reissaajan rokotuksilla, miltään Malarialta tai muilta trooppisten maiden vitsauksilta ei tarvitse erikseen suojautua. Hepatiittirokotteet on tietenkin hyvä olla, mutta ne nyt on hyvä olla jo Kalliossa käydessä.

Tipsi no 1. Liity Suomi-Kuuba Facebook-ryhmään. Aivan helmitietoutta siellä. No 2. Hanki Lonely Planet. Ehdottomasti.

 
Valuutta, Raha eli CUC

Valuutta on helppo; sitä saa vasta paikan päällä (ja ulos ei saa viedä). Euroja kannattaa ottaa mukaan jonkun verran, jotta saa vaihdettua paikallista valuuttaa heti kentällä, varsin jännittävillä valuutanvaihtokoneella, mutta muuten suosittelen kyllä nostamaan paikan päällä käteistä automaateista. Itse käytimme sekä Mastercardia että Bank Norwegianiaa ja molemmat toimivat oikein hyvin. Jälkimmäisellä nostot olivat ilmaisia, ensimmäinen veloitti reilun 5 €/ 150 CUC. Aina ei automaatissa välttämättä rahaa ollut, mutta sitten vaan seuraavaa kokeilemaan. Kortilla ei voi maksaa käytännössä missään.

Kuubassa on kaksi valuuttaa, turistit pelaa tuolla CUC:lla, jonka kurssi noudattelee ymmärtääkseni taalaa (tämä on myös mielestäni hyvin outoa, ottaen huomioon yleisen asenteen pohjoista naapuria kohtaan) ja paikalliset pelaa omilla pesoillaan. 1 CUC= 24 pesoa. Ainakin Havannassa ja Trinidadissa missä oleilimme, on kaikki hinnat esitetty ensisijaisesti CUCeina. Pesoina hintoja näki ainoastaan paikallisten kaupoissa ja joissakin pienissä ruokakioskeissa. Eli tästä ei tarvitse olla huolissaan. Itse meinasin alkuun vähän nimittäin olla.

 
Saapuminen

Havannan kenttä on pieni ja alkeellinen. Vessoissa ei ole paperia, ei saippuaa eikä ovissa lukkoja. Laukuille taitaa olla yksi hihna, joten jos on saapuminen primetime -aikaan, voi olla ruuhkaista. Meillä ei ollut, koska tultiin puolen yön maissa. Muuten maahantulo toimi ihan ok, ilman mitään sen kummempia niuhotuksia.

Rahaa pitää tosiaan vaihtaa heti kun on päässyt tullista. Rahanvaihtopisteitä ei tuloaulassa ole kovin montaa, joten niihin muodostuu tietty jonoa. Mutta varsinkin näillä, jo aikaisemmin mainituilla vaihtokoneilla homma toimii melko sutkjakasti, joten jono etenee. Kone on ikäänkuin käteisellä toimiva pankkiautomaatti (ja näyttääkin ihan siltä) eli lykkäät eurot sisään luukusta, kone kertoo paljonko annoit ja palauttaa vastaavan määrä CUCeja. Ja ainakin meille pullahti aivan uunituoreita yksilöitä, liki lämpimiä.

Sitten vaan taksiin ja kohti Havannaa. Viralliset taksit on keltaisia ja kyyti tällaisella Havannaan maksaa 25 CUC. Ymmärtääkseni tästä ei pysty tinkimään, vaikka virallisten taksien hinnoista muuten pystyikin neuvottelemaan. Paikalla on myös muita palveluntarjoajia ja näiden hinnat riippunee omista tinkimistaidoista. Kaiken kaikkiaan taksit (kaiken väriset siis) ovat Kuubassa melko luotettavia ja itse ajoimme reissun aikana näiden virallisten lisäksi myös vanhoilla jenkeillä, Mosseilla ja munan kuorta muistuttavalla riksalla. Elämyksiä kaikki. Meni Ladas in Cuba, they said.

fullsizeoutput_10d7 Paikallinen Tuk Tuk.

 

Majoittuminen

Olimme reissussa kaksi viikkoa ja kaikki majoituksemme olivat Casa Particular -tyyppisiä eli asuimme ihmisten kotona. Varasin liki kaikki majoitukset jo Suomessa Aibnb:n kautta, tämä oikeastaan siksi, että majoitukset sai maksettua luottokortilla ja toisekseen Airbnb arvostelusysteemi on aika luotettava. Kotimajoitukset ovat pääsääntöisesti todella hyvälaatuisia ja edullisia; 25 eurolla yö saa jo ihan kelpo majapaikan omalla kylpyhuoneella. Yövyimme itse neljässä eri kohteessa ja kaikki olivat todella siistejä. Kaikissa oli oma kylpyhuonone, jääkaappi, yhdessä jopa koko keittiö. Yhtä lukuunottamatta kaikista sai ostaa emännän tekemän aamiaisen, joka maksoi 5 CUC/hlö.

CSlmR2BoQG6BuV+iJWE4qA Parvekenäkymä Havannan majoituksestamme Ady’s House

Sellainen mikä kannattaa ottaa huomioon, jos majoituksia ei ole etukäteen ja ajattelee ne interwebistä paikan päällä hoitavansa; Airbnb:stä ei voi varata majoituksia Kuuban internetin kautta, se on estetty. En tiedä tarkalleen miksi. Itseni pelasti F-Securen Freedome VPN, mutta ilman sitä varauksien tekeminen ei olisi onnistunut.

Suosittelen lämpimästi Casa Particular -majoitusvaihtoehtoa, koska näkymä Kuubalaiseen elämäntapaan on ihan erilainen, kuin hotellimajoituksessa asuen.

fullsizeoutput_10d8 Tällainen figuuri ovenpielessä kertoo, jotta kyseinen residenssi tarjoaa majoitusta (kyltin yhteydessä ei siis välttämättä ole tekstiä). Ja näitä on paljon. Majoituksen saa siis helposti myös lennosta.

 

Internet

Intrenet toimii (tai ei toimi) hotspotien kautta. Näihin ostetaan paikalliselta teleoperaattorilta credittejä. Isoimmilla hoteilleilla on myös omia verkkoja ja näiden kortteja saa ostaa hotelleista.

Raaputettavia prepaid -kortteja saa siis (ja vain) ETECSA -nimisestä liikkeestä (näihin on aina jono). Raaputtamisen kanssa kannattaa olla hellä, ainakin minä sain raaputettua osan numeroistakin irti. Tunnin kortti (joka on ainoa vaihtoehto) maksoi 1,5 CUC. Hotspotteja on tietyissä puistoissa ja nämä paikat kyllä erottaa näyttöjä näpläävistä ihmisistä. Verkko toimii kohtalaisesti tai ei ollenkaan, joten ihan hyvää vieroitushoitoa reissu tarjosi somesta ja jatkuvasta uutisvirrasta.

fullsizeoutput_e16

 
Liikkuminen

Taksit on Kuubassa melko kohtuuhintaisia, ei nyt varsinaisesti ilmaisia, mutta edullisempia kuin Suomessa. Hinta kannattaa tietenkin sopia aina etukäteen, koska mittareita ei ole. Tinkavaraa on yleensä noin 30%. Poikkeuksena Havanna-lentokenttä väli, joka tuntui olevan kiinteästi hinnoiteltu.

Pidemmät välit taittuu bussilla tai kimppataksilla (taxi collectivo). Jälkimmäisestä meillä ei ole kokemuksia, mutta ensimmäisestä kyllä. Matkasimme Havannasta Trinidadiin Viazul -busseilla. Liput kannattaa ostaa hyvissä ajoin etukäteen, jopa viikkoja, bussit on nimittäin käytännössä aina täynnä. Liput voi ostaa netistä luottokortilla, mutta varsinainen matkustukseen oikeuttava littera pitää lunastaa tuntia ennen bussin lähtöä terminaalista. Ja nimenomaan tuntia ennen, ei esimerkiksi tuntia ja varttia tai puoltatoista ennen, vaan tuntia ennen.

Bussit on ilmastoituja ja ihan mukavia matkustaa. Matkantekoon tosin menee aikaa; Havanna-Trinidad väli on noin 360 km ja matka kestää rapiat 7 tuntia. Bussi toki poimii matkalta mukaan porukkaa, mutta suurin syy hitauteen on luonnollisesti teiden kunto. Bussi pysähtyy yhden pidemmän (30 min.) stopin tuolla välillä ja siinä on mahdollisuus ruokailuun. Muuten kannattaan ottaa evästä mukaan.

fullsizeoutput_10d9 Bussia odotellessa voi sipaista vaikka kahvin.

Kulttuuri Matkat