Noin viikon safkat – eli kuinka paljon saa ruokaa satasella

Ruokakauppailu ei ole kovin korkealla meikäläisen feivoritsihommissa, mutta koska se nyt on kuitenkin hoidettava (Lidl ei valitettavasti vielä tarjoa kauppakassipalvelua), pyrin keskittämään homman kerta viikkoon -tyyppisesti. Päiväksi on valikoitunut perjantai. Ei välttämättä paras mahdollinen, koska moni muukin, mutta sopii omiin aikatauluihin sen verran hyvin, että kerään itseni ja koitan selvitä mahdollisimman vähin vaurioin ulos.

Kuten jo aiemmin kerroin, ostoskorimme on melko vakioitunut ja vaihtelu tulee lähinnä siitä, mitä Lidl keksii laittaa tarjoukseen tai onko jonkin tyyppiset teemaviikot meneillään. No tällä viikollahan oli sitten kolme DeLuxe -tuotetta kahden hinnalla, joten tämä houkutin vähän vääristää ostoksia. Mutta loppu aika normi.

No mitä ostin?

fullsizeoutput_10ed

Satasella saa todistetusti noin yhden korin ja kaksi kassia artikkeleja. Heti päällimmäisenä köllöttää DeLuxe -houkutus; kengurupihvit (3 pakettia, koska tarjous) ja vähän pohjemmalla on piilossa kolme purkkia siianmätiä. Nämä sortumiset kustansivat alennuksien jälkeen noin 30€ eli melko ison osan viikon ruokalaskusta. Mutta jos ei takerruta siihen, vaan katsastetaan loppumateriaali;

fullsizeoutput_10eb

Kas siinä. Tuota se yleensä hyvin pitkälle on. Kahvia, kasviksia, vähän leipää, maitoa, raejuustoa, tonnikalaa jne. Tuolla satsilla me pärjätään viikko. Kananmunia ja lihaa ei tuossa ole, koska ne me haetaan Vaahteranmäeltä (ja riista minun vanhempien pakastimesta). Eli niiden kustannukset tulee tietty viikko-ostosten päälle. Lisäksi meillä on tällä hetkellä vähän kertymään pastimessa, joten siitä syystä tuosta uupuu jotain perussettiä, kuten seitiä ja kalapuikkoja. Broiskua me syödään nykyään todella vähän, koska eettisesti tuotettuna se on aivan järjettömän kallista. Eikä sitä kyllä Lidlistä saakaan, ei sen puoleen.

Tunnustettakoon, että olin edellisenä päivänä hieman ennakoinut eräiden tuotteiden riittävyttä ja kipaissut pakastimeen jokusen hummerin ja ankantissin (nämä yhteensä 64€). Samalla tarjoushaukkamoodissa sain napattua kolme pakettia -30% Nyhtökauraa, joten lasku taisi olla yhteensä noin 70€. Joten ihan oikeasti tällä viikolla on uponnut ruokaan 170€ (mutta DeLuxe -oikaisulla sen satkun).

fullsizeoutput_10ee

Maaliskuun olen tosiaan päättänyt säästää kuitit, jotta näen mitä kaikkea tulee oikeasti ostettua. Lisäksi jos vaan suinkin muistan, koitan napsaista ensi perjantainakin kuvan todisteeksi. DeLuxe -tarjous loppuu onneksi sunnuntaina, joten niiden osalta pitäisi olla turvassa.

Työ ja raha Ruoka ja juoma Sisustus Raha

Kuinka paljon menee kuukaudessa ruokaan?

Näinä aikoina, kun kaikenlainen säästäminen ja oman kulutuksen tiedostaminen on uusi musta, olen minäkin, itse asiassa jo jonkin aikaa, seuraillut paljonko meillä menee ruokaan rahaa. Seuraaminen on sinällään helppoa, koska kaikki päivittäisostot maksetaan minun Norwegianin kortilla ja kortin kuukausiraportista on helppo shortata menot käyttöpaikoittain. Tämän helppouden takia en ole saanut aikaiseksi kerätä kuitteja talteen, joten ostoskorin tarkkaa sisältöä en pysty sanomaan. Mutta sen verran samat artikkelit jääkaapissa näkyy pyörivän, jotta arvaus osunee aika lähelle.

Kyseessä on siis kahden, työssäkäyvän aikuisen talous, jossa molemmat treenaa säännöllisesti. Lounaita ei syödä ulkona, vaan kuljetamme 99%:sti duuniin omat eväät. Ruokakauppana käytetään Lidliä.

All my money

Ohessa muutaman sellaisen kuukauden menot, jolloin olemme olleet liki koko kuukauden himassa. Nämä siis taloustarvikkeisiin (mukana kaikki pesuaineet yms.) käytettyjä euroja. Ulkopuolelle jää sitten Alko.

  • Syyskuu 2017 562 €
  • Marraskuu 2017 519 €
  • Tammikuu 2018 478 €
  • Helmikuu 2018 432

Tuon lisäksi tulee abt jokatoinen kuukausi n. 60 €:lla kananmunia ja jauhelihaa suoraan tuottajalta ostettuna.

Mistä kauppakassi koostuu?

Pyrimme siihen, että kaupassa käydään kerran viikossa. Ja aikataulusyistä tämä päivä on pääsääntöisesti perjantai. Sanoisin, että kärrystä löytyy osapuilleen alla olevia artikkeileita:

Maitoa, broilerin ohutta leikettä (siis leivän päälle), ruisleipää, tomaatteja, salaattia, sipulia, kahvia, chiliä, inkivääriä, Härkistä, Nyhtökauraa, linssejä, tomaattimurskaa, herkkusieniä, raejuustoa, puddingia, seitiä, kalapuikkoja, riisiä (basmati), pastaa, levitettä, oliiviöljyä, teriyakikastiketta, kookosmaitoa, papuja jne.

Eli ihan perushommeleita. Tämän vuoden alussa tehtiin päätös, jotta kotimaista kurkkua ei talviaikaan osteta, samoin kuin avokadot on nyt laitettu toistaiseksi holdiin. Molemmat ympäristövaikutuksien takia. Aikaisemmin söimme myös aika paljon (ehkä kerran viikossa) kasvatettua lohta, mutta sillekin on nyt laitettu stoppi eli ostetaan max. kerran kuukaudessa, jos on tarjouksessa.

Kun tuota listaa katsoo, niin en tavallaan ymmärrä, kuinka tuohon saa kulumaan satasia kuukaudessa. Toki Lidlin DeLuxe -viikot pompsauttaa laskua kohdille osuessaan ja lisäksi minulla on omituinen tapa hamstrata kuivatavaraa kaappeihin, kuin ydinsotaan valmistautuen. Paitsi tomaattimurska on aina loppu. Mutta joo, ilmeisesti ruoka vaan maksaa tuon verran.

receipt-1274307_1920.jpg

No voisiko tuosta vielä nipistää?

Varmastikin voisi, mutta en loppupeleissä usko, että mitenkään merkittävästi. Ruokaa kuitenkin kuluu ja sen oltava ravintoarvoiltaan sellaista, jotta jaksaa jumpata. Meillä varmastikin suurin säästö koituu siitä, että syömme omia eväitä emmekä käytä työpaikkalounaita. Jo pelkästään niihin menisi edukaassakin paikassa kahdelta hengeltä noin 320 €/ kk. Enkä usko, että kauppaan menevä raha pienenisi suhteessa saman verran. Maaliskuussa olisi tarkoitus kerätä kuitit talteen ja seurata vähän tarkemmin, että mitä sitä oikeasti on ostettu. Ehkä mä sitten olen viisaampi, miksi sitä menee noinkin paljon.

Työ ja raha Ruoka ja juoma Sisustus Raha