Ihan vain kotona

Koko kesä meni niin vauhdilla ja monenlaisissa touhuissa, että päätin pitää syyskuun ensimmäisen viikonlopun tyhjänä. Ajattelin, että työrytmin käynnistyminen kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen saattaa viedä energiaa ennen kuin rytmiin pääsee kiinni. Mieheni on formulakisoissa mekaanikkona Moskovassa kuluneen viikonlopun, joten olemme olleet ihan vain kahdestaan koiran kanssa. Perjantai-iltana oli mälsä fiilis. Oli yksinäistä ja ikävää ja perjantai ja kaiken lisäksi extempore keksitty teatterireissukin peruuntui aivan yhtä nopeasti kuin oli ilmaantunutkin.

Nappasin itseäni niskasta kiinni ja lähdin salille, sillä salikorttini oli kesätauon jälkeen taas voimassa syyskuun ensimmäisestä päivästä alkaen, mutta olin laahustanut joka ilta töistä kotiin sohvalle jämähtäen, joten nyt täytyi tsempata. Taas muistin, miksi pidinkään juuri LadyLinen liikuntakeskuksesta niin paljon. Tunnelma on välitön ja rauhallinen. Meitä oli pieni ryhmä korsettia treenaavalla ryhmäliikuntatunnilla ja huomasin, että vatsalihakset todella kaipasivat kunnon treeniä – ehkä oli ihan hyvä, että perjantain ohjelmaksi tulikin liikuntaa.

Eilen kävin erään kaverini luona kahvilla ja tänään hyvän ulkoilusään houkuttelemana pitkällä lenkillä koiran kanssa. Vauhdikkaan kesän jälkeen tyhjä ja alkuun vähän yksinäisenkin oloinen viikonloppu oli lopulta juuri sitä, mitä pää ja kroppa tarvitsivat. Yksinkertaisia ja kotoisia asioita, pitkiä yöunia ja hidasta tempoa. Näin on hyvä ladata akut kohti toista työviikkoa ja koko tätä syksyä, johon kyllä tekemistä riittää niin yllin kyllin, että jossain vaiheessa muistelen tätä syyskuun ensimmäistä viikonloppua kaiholla.

Suhteet Oma elämä

Ihastuin saareen

Viime sunnuntaina vierailin saarella, jossa olin halunnut käydä jo kauan. Teimme retken Kotkan saaristossa Itäisen Suomenlahden kansallispuiston liepeillä sijaitsevaan Haapasaareen. Haapasaareen kulkee Kotkasta yhteysalus ympäri vuoden, sillä saarella on vakituista asutusta, mutta me pääsimme sinne erillisellä venekyydillä. Yhteysalus on kuitenkin enemmän kuin hyvä juttu, sillä haluan käydä Haapasaaressa toistekin. Saari oli nimittäin kauniimpi kuin olin kuvitellut ja jos minun pitäisi luetella Suomen kauneimpien paikkojen top 5, olisi Haapasaari varmasti noiden viiden joukossa. Jos kuvittelet, millaisessa paikassa Astrid Lindgrenin Saariston lapset viettivät kesää, voisi nähdä Pampulan kulkevan Laivuri-koiransa kanssa pitkin Haapasaaren teitä. (Oikeastihan Saariston lapset seikkailevat Saltkråkanilla Tukholman saaristossa.)

Kesäisin Haapasaarella on kesäasukkaita ja vierailijoita, mutta elokuun viimeisenä sunnuntaina näimme merivartijoiden lisäksi yhden ihmisen ja yhden koiran ja lisäksi saimme kuulohavainnon toisesta koirasta. Haapasaaressa on kauppa, joka on näin syksyisin auki vain kahtena päivänä viikossa, mutta kesäaikaan kaupan lisäksi palvelut laajenevat käsittämään myös kioskin. Haapasaaren talot ovat pieniä puutaloja siellä täällä pitkin saarta. Rakennettuja teitä ei taida olla lainkaan, vaan tiet ovat vakiintuneita kulkuväyliä: hiekkaisia polkuja ja kallioita, joissa sammal ei kasva polun kohdalla. Talot ja kapeat tiet tuntuvat olleen saaressa aina, kasvaneen saareen kiinni kuin itsestään. Autoja ei saarella ole eikä niillä pystyisi siellä edes ajamaan, mutta muutamia mönkijöitä siellä kuulemma on. Ja tietenkin veneitä. Haapasaari on ulkosaaristossa ja sen verran kaukana, ettei puhelimessa meinaa olla enää kuuluvuutta.

Tuntuu melkoisen etuoikeutetulta, että tällainen paratiisisaari on vain lyhyen ja ilmaisen laivamatkan päässä nykyisestä kotikaupungistamme. Paratiisisaaresta monet voivat olla eri mieltä, sillä kun kuljin ihastuksesta huokaillen polkuja pitkin, veljeni muistutti millaista saaressa mahtaa olla silloin, kun syysmyrsky riehuu ympärillä ja tuuli käy kovana saaren yli talvimyrskystä nyt puhumattakaan. Tosin minä näin oitis mielessäni, kuinka suloista olisi silloin istua pienessä haapasaarelaisessa mökissä kynttilänvalossa, pitää uunissa tulia ja kuunnella, kuinka tuuli ulvoo mökin nurkissa.

En oikein tiedä mikä Haapasaaressa viehätti niin paljon. Luonto ja etäisyys kaikkialle sekä aitous. Saari on kaukana turismista, tai siltä minusta tuntuu, ja nököttää itsekseen keskellä Suomelahtea. Poiketkaa!

 

haapasaari3.jpg

haapasaari2.jpg

haapasaari1.jpg

kuvat ElinaPK

Suhteet Oma elämä Matkat