Sanon teille nopeasti moi

… ja kerron, mitä tänne kuuluu. Töitä. Valtavasti töitä ja uuden oppimista. Samaan aikaan todella innostavaa ja niin energiaa vievää, että arjen lisäksi ei elämään kaipaa juuri nyt oikeastaan mitään muuta. Eilen illalla kiitin miestäni kuluneesta viikonlopusta ja hän katsoi minua huvittuneena ja sanoi, ettei nyt moisesta tarvitse kiittää. Meidän kalenterimme tuppaa täyttymään niin herkästi ja osittain juuri siksi, kun koko lähi- ja ystäväpiiri on levällään ympäri Suomea. Jos vaikka lauantaina on Etelä-Savossa miehen lapsuusmaisemissa jokin tapahtuma, johon haluamme osallistua, se tarkoittaa käytännössä sitä, että olemme reissussa perjantaista sunnuntaihin. Tulevana viikonloppuna alkaa tykitys, joka kestää monta viikonloppua lukuun ottamatta yhtä leppoisaa, kun väkeä tuleekin vaihteeksi meille päin. Eniten odotan, että päästäisiin kolmen viikon päähän, sillä silloin olisi kaksi isoa työjuttuja ohitse, jotka nyt stressaavat minua jonkin verran. Toinen niistä etenkin, koska olen niin keltanokka kyseisen asian kohdalla, mutta olen ottanut sen linjan, että haluan oppia kuvion kunnolla ja siksi kysyn ennemmin suoraan ne tyhmiltä ja itsestäänselviltäkin kuulostavat kysymykset kuin yritän vain mennä virran mukana käsittämättä kunnolla mitä pitää tehdä ja miten. Silti ei haittaisi, vaikka nämä muutama viikkoa hujahtaisi hetkessä.

Kulunut viikonloppu oli niin ihana, että sunnuntaina oli melkein haikea olo, vaikka töihin oli tosi kiva palatakin taas. Ei ollut mitään ohjelmaa ja siis aikaa kaikelle sellaiselle hitaalle, kotoisalle ja rennolle. Perjantai-iltana teimme ruokaa raclette-grillillä. Lauantaina lähdin aamupäivästä salille spinning-tunnille ja sen jälkeen saunaan. Sitten meillä oli miehen kanssa treffit kaupungilla ja lunastimme uuden vuoden lupauksia ostamalla sukset. Kävimme syömässä thaimaalaisessa ravintolassa ja illalla menimme ystävien luokse kylään. Sunnuntaina ulkoilin koiran kanssa, kun kerrankin päivänvaloa riitti ja pääsimme lumisille metsäpoluille. Illalla kävimme ennen saunaa testaamassa uudet sukset. Tuntui ihanalta jo se, että pitkästä aikaa emme istu perjantai- ja sunnuntai-iltaa autossa, vaan olemme kotona. Tai hiihtämässä.

Tämä kevät tulee olemaan melkoisen hektinen. Silti hieman reilun kahden kuukauden päästä suuntaamme Leville. Nyt joku voisi kysyä, että no miksi te itse täytätte kalenteria, jos se kerran täyttyy muutenkin. Mutta pohjoisen reissu tarkoittaa juuri päättyneen viikonlopun tunnelmaa pidennettynä. Ulkoilua, hyvää ruokaa, rentoa tunnelmaa ja kiireetöntä yhdessäoloa sekä plussana tietenkin luonnon rauha ja kauniit talvimaisemat. Ne ovat meille asioita, joihin kannattaa panostaa ja raivata kalenterista yksi viikko, jonka kohdalla ei lue mitään muuta kuin ”loma”.

Suhteet Oma elämä Työ Ajattelin tänään

Ensitreffit alttarilla

Oletteko seuranneet sitä Ensitreffit alttarilla -ohjelmaa? Minä olen. Ohjelmassa on kiva tunnelma eikä se vaikuta suoraan niin katastrofin aineksia keräävältä kuin alunperin kuvittelin. Sitäkään en epäile, etteikö ihmiset löytäisi näin elämänsä rakkautta. Rakkaus voi löytyä niin odottamattomasti ja juuri sellaisesta suunnasta, josta sitä ei olisi ikinä kuvitellutkaan löytävänsä, joten miksei siis myös näin. Ajatus asiantuntijoiden valitsemasta puolisosta ei ole hullumpi.

No mutta sitten tämä kukkahattutädin osuus:

En pidä siitä, että parit solmivat heti avioliiton. Minusta se kielii jonkinlaisesta avioliiton arvon muutoksesta ja puhuu omalla tavallaan samaa kieltä kuin avioerotilastotkin. Nykypäivänä on helppo astella avioliittoon ja yhtä helppo se on myös purkaa. Eräs ystäväni kehui sarjan meininkiä ihanan spontaaniksi, mutta onko avioliiton solmiminen kohta, jossa spontaanisuus on hyvä juttu? Monet menevät kihloihin spontaanisti ja ovat puhuneet ehkä ennen kihlautumista asiasta vain sen verran, että kosinnan täytyy olla yllätys. Se jo kertoo, että kihlaus ei ole enää lupaus avioliitosta kuten ennen, vaan avioliitosta sovitaan sitten joskus erikseen. Toivon, ettei avioliitto näyttäytyisi yhtä spontaanina tekona. Avioliitto on kuitenkin niin valtavan suuri asia ja paljon paljon suurempi kuin kivat juhlat. Kun seisoo alttarilla, pitäisi rinnalla olla ihminen, joka tuntee sinut parhaiten kuin kukaan muu ja jonka kanssa arvot, unelmat, luottamus ja koko yhteisen elämän perusta on jo selvillä vesillä.

Surullista on myös se, että televisio näyttää avioliiton solmimisesta tehtyä viihdettä samaan aikaan, kun käydään taistelua tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Että avioliittoon voivat astella heterot, jotka kysyvät toistensa nimeä alttarilla, mutta vuosikymmeniä toisiaan rakastaneet samaa sukupuolta olevat ihmiset eivät voi solmia avioliittoa.

Kun menin naimisiin kesällä 2013, en katsonut ennen häitä juuri lainkaan hääohjelmia. Toki suunnittelimme juhlia tarkasti, säästimme etukäteen jokaisen juhliin tarvittavan euron ja häät pyörivät lähes päivittäin mielessä, mutta silti avioliiton solmiminen on ollut aina minulle niin merkittävä asia, että tuntuu hullulta, miten joku myy jotain niin henkilökohtaista viihdeteollisuudelle.

Tietenkin toivon, että nämä alttarilla ensimmäistä kertaa toisensa tavanneet ihmiset olisivat toisilleen oikeammat kuin kenellekään muulle ja että koko kansan edessä solmittu avioliitto kantaisi vuosikymmenten päähän. Samaan aikaan kuitenkin toivon, että avioliitto ei olisi ihmisille yhtä kuin hienot juhlat, valkoinen mekko ja kirkossa pauhaava Mendelssohn ja että avioliitto ei olisi kertakäyttötavaraa, joka voidaan ottaan spontaanisti muutamaksi viikoksi käyttöön ja heittää sitten pois.

Suhteet Rakkaus Suosittelen Ajattelin tänään