Valoisat ajatukset

Talvi-illat rajaavat lenkkeilyreitit valaistuille kaduille ja pururadoille. Muutimme Kotkaan syyskuun alussa, joten syksy pimeni liian nopeasti, jotta metsäpolut olisivat ehtineet tulla tutuiksi. Viime sunnuntaina käytin lyhyen valoisan ajan hyväksi ja suuntasin koiran kanssa lenkille. Ensin tuttua katua kohti metsätietä, sieltä oikaisu polulle, josta ei ennen oltu mentykään. Polkua peitti hento lumikerros, jossa näkyi jalanjälkiä. Niitä seuraten jatkoin eteenpäin, ja polku nousi kalliolle, jatkoi hetken yhteistä matkaa pururadan kanssa, poikkesi sitten taas metsään, nousi uudelleen sileälle kalliolle, jossa mereltä puhaltava tuuli tarttui hanakammin, jatkoi metsän poikki ja yhtäkkiä näin tutun kadunkulman, joka vei kotiovelle. Uusintakierros täytyy ottaa heti, kun valoa taas seuraavalla kerralla riittää.

Valon määrästä on tullut minulle kovin tärkeää viime vuosina, kun näin keskitalvella itse noudatan virka-aikaa, mutta aurinko ei. Talvipäivänseisaus on minulle hyvin tervetullut taitekohta ja nautin jo ensimmäisistä pitenevien päivien merkeistä, jotka huomaan tammikuussa. Tämä syksy on ollut huomattavasti helpompi ja virkeämpi, kun työmatkat lyhenivät muuton jälkeen tunnista kymmeneen minuuttiin per suunta. Työpäivän jälkeen on virtaa riittänyt eri tavalla vapaa-ajan juttuihin ja tuntuu, että koko ajankäyttö ja arki on löytänyt uudenlaisen tasapainon, kun pimeä vuodenaika ja pitkät työmatkat eivät vie samanlailla veroa kuin ennen. 

Silti odotan jo nyt valoisampia päiviä ja kevättä. Viime vuosina vannoutunut syysihminen on muuttunut myös kevättalvi-ihmiseksi, kevätihmiseksi ja kesäihmiseksi. Osittain siksi, että työaika haukkaa talvipäivistä kaiken valoisan ajan ja osittain siksi, että viimeiset neljä vuotta olen asunut pienemmissä kaupungeissa, joissa luonto on lähellä,  ja kodeissa, joissa takaoven aukaisemalla ja parilla askeleella tuntee jo nurmikon jalkojensa alla. 

Odotan kevättä myös siksi, että uuteen asuinympäristöön tutustuu nykyistä paremmin. Syksyn aikana koimme vain pienen ripauksen siitä, mitä saaristo kesällä tarjoaa. Merimaisema! Kallioinen luonto ja männyt! Kesätapahtumat! Retket lähisaariin! Pyöräily Norssalmen sillan yli keskustaan! Ja tietenkin uuden kodin piha. Kun muuttaa syyskuussa, ei kannata terassia ja pihaa juurikaan enää laittaa, mutta ajatuksissaan istuskelee jo siellä lämpimänä kesäiltana. Kodissamme on katettu terassi, johon olemme ajatelleet laittaa rennon ja kutsuvan oleskelunurkkauksen. Ai niin, tässä oli joulu tulossa! Sori. Silti näytän teille salaa pari inspiraatiokuvaa Pinterestistä:

pin1.jpg

pin2.jpg

 

pin3.jpg

 

Kuvat Pinterest-tililtäni.

Suhteet Sisustus Oma elämä Ajattelin tänään

Hyvä lauantai

Perjantai-iltana oli työpaikan pikkujoulut, joista kotiuduin Tuhkimon aikatauluilla. Ja se oli hyvä juttu, sillä lauantaina nukuin pitkään ja lähdin sitten liikuntakeskus LadyLinelle. Pidän LadyLinesta enemmän kuin olisin koskaan uskonut. Ennakkoluuloisena kuvittelin sen olevan timmien mimmien paikka, mutta itse asiassa se on enemmän mummosali, kuten kuulin erään mummon selittävän lapsenlapselleen. Liikuntakeskus on pieni ja rauhallinen. Siellä on kovin avoin ja huoleton tunnelma. Juuri siksi minunkin on varmasti helppo olla siellä. Eilen vietin hyvin rentouttavan parituntisen: ensin olin sisäpyöräilytunnilla, sitten rvp-jumpassa, sitten vielä tein hieman yläkroppaa punttien kanssa – ihan kuin tässä olisi edes muhkean lihaksikkaan alakropan vaara – ja sitten menin saunaan. Ulkona satoi räntää ja kaikki olivat ilmeisesti linnoittuneet koteihinsa tai hoitivat joululahjaostoksiaan, kun saunoin kaikessa rauhassa ihan yksinäni. Sanoinko jo, että oli tosi rentouttavaa? Tämä toimii täydellisenä vastapainona tietokoneen ääressä tehtävälle työlle ja siksi olen vuokrannut LadyLinelta asiakkuuden myös ensi kevääksi.

Miehellä oli lauantaina töitä, joten tapasimme kaupungilla hänen työpäivänsä jälkeen ja hankimme joululahjat kummilapsille ja tarpeet illan raclettea varten. Niin, isomman keittiönpöydän innoittamana mies ehdotti, että meille hankittaisiin raclette-grilli. Raclette on Alppien lähellä kehkeytynyt ruokalaji, jossa nykyään pöytägrilleillä paistetaan esim. ilmakuivattua kinkkua, paprikaa, tomaattia, ananasta, kanaa, mitä nyt keksiikään ja kun nämä kasataan paiston jälkeen lautaselle, koko komeuden päälle valutetaan omassa lapiossaan sulanutta raclette-juustoa. Ateria on maukas ja täyttävä ja sopii mainiosti illanistujaisiin ystävien kanssa. Kun mies heitti ilmoille ajatuksen omasta raclette-grillistä, ajattelin, että tämän saattaisi löytää nettikirppisten kautta, koska laite saattaa olla joillekin lahjaksi saatu mutta turhaksi ja käyttämättömäksi jäänyt kapistus. Näin kävi ja löysimme grillin, jota oli siististi paketissaan eikä sitä oltu käytetty kertaakaan.

Grilli toimi mainiosti, ateria oli juuri niin hyvä kuin ajateltiinkin. Vaikka miten oli kolmas adventti ovella, me laitoimme joululaulujen sijaan Spotifyn kautta reggae-listan soimaan ja maissiolut limelohkolla maistui melkein kesältä. Ja niin se oikeastaan onkin, että joulun sijaan odotan enemmän talvipäivänseisausta ja hitaasti mutta varmasti piteneviä päiviä. Joulun vietämme Italiassa, jonne on luvattu pidempiaikaisissa ennustuksissa auringonpaistetta. Lämmin siellä ei tietenkään ole, mutta valo ja aurinko ovat tähän aikaan vuodesta valtavan tervetulleita ja piristäviä. Aivan kuten sellaiset rennot lauantaitkin kuin eilen.

Suhteet Oma elämä Mieli