Tietoja

Selviytymisharha on eräs kognitiivinen vinouma eli looginen virhe. Siinä keskitytään henkilöihin tai asioihin, jotka ”selviytyivät” jostain prosessista ja jätetään alhaisen näkyvyyden takia huomioimatta sellaiset, jotka eivät selviytyneet.

[Selvitymisharha wikipedia]

Harva menestyy, mutta menestyjien äänet kuuluvat yhteiskunnassa lujempaa kuin muiden ja tämä aiheuttaa SELVIYTYMISHARHAN.

Vai koska viimeksi luit jutun ylioppilaasta, joka kirjoitti nippa-nappa läpi? Tai reputti? Heitä on enemmän kuin ällärivin kirjoittaneita, silti jälkimmäiset nostetaan esille ja muut saavat jälleen potea huonoa omaatuntoa.

Selviytymisharhaa purkamassa kolmikymppinen syrjäytynyt, ruma, lihava, mielenterveysongelmainen, köyhä luuseri joka ei enää usko asioiden parantuvan. Elämä on kituuttelua ongelmasta toiseen, jatkuvaa selviytymistä eikä isoja sankaritarinoita.

Kuulin kuitenkin sellaista huhua, että elämä alkaa nelikymppisenä joten jos siihen vielä kituutellaan ja katsellaan, pitääkö se paikkansa. Sitä odotellessa, tulin tänne pilaamaan hyvinvointikuplan pöhinän hyvin- ja pahoinvointiblogillani Selviytymisharha

No Good Vibes Here –  Sad Realism Only

Olen SoMetauolla niin en nyt linkkaa niitä, ja en kyllä tiedä linkkaanko myöhemminkään, yritän uskaltaa kirjoittaa niin kipeistä että mennään ilman naamaa alkuun