Jotain lainattua: Kestävän kehityksen mukaista helleluettavaa

Olen (helteessä) kävelevä klisee, mutta helteellä mielestäni parasta on hengata rannalla, juoda vissyä, syödä vesimelonia ja lukea kirjaa. Trooppinen ilmasto on puolittanut Pikkutyypin päiväuniajan, mutta ehdin välillä silti kuikuilla hetkisen tämänhetkistä filttilukemistoani. Marieke Eyskootin This Is A Good Guide käsittelee kestävän kehityksen mukaista elämää käytännönläheisestä näkökulmasta ja esittelee mielenkiintoisia tyyppejä, jotka työskentelevät esimerkiksi ekomuodin, ympäristöystävällisemmän ruokakulttuurin ja realistisempien kauneusihanteiden edistämiseksi. Vaikka kirjassa käsitellään välillä aika masentaviakin tilastoja, sen perusote on optimistinen, ja sitä lukiessa tulee tunne, että nykyisen kulutuskulttuurin muutos on jo käynnissä ja ihmiset ovat koko ajan valmiimpia muutokseen.

blogiin73.jpg

Olin ajatellut ensin valita tähän kirjoitukseen lainauksen, jossa käsitellään sitä, miten hirveät vaikutukset puuvillan viljelyllä on ympäristölle ja sen parissa työskenteleville ihmisille, mutta ehkä kirjoitankin aiheesta oman tekstinsä ja keskityn jakamaan kirjan muotiosiosta muutaman faktan, joista on tullut suorastaan varovaisen toiveikas olo:

The market for sustainable fabrics will grow in the future by 12 % per year, to 79 billion euros.”

”Slow fashion is the sister of slow food: prepared and consumed with attention. We view and use clothes differently (and more easily) than food, because we have less experience with preparing them. Everybody cooks, but few make their own clothes, so we don’t appreciate how much effort and manual labour goes into them. Slow fashion shifts the focus from quantity to quality, long term, craftsmanship, fair distribution and conscious choices. Just as with food, we need to learn to value a variety of tastes, styles and colours.”

”In 2017, 44 million American women shopped second-hand: that is 1 out of 3 (in 2016, this was 35 million, so an increase of over 25%.”

”Nowadays, more and more’s happening to reduce water consumption. Major brands such as Levi’s are developing new ways to recycle water, and organisations, such as the Better Cotton Initiative and the World Wildlife Fund support water-saving projects.”

”There are also experiments with clothes made of soya, milk, seaweed, corn, cow manure, bananas, pineapples, coconut, coffee and tea.”

Ja vielä tämä muotiteollisuuden läpinäkyvyyden eteen työskentelevältä Bruno Pietersiltä:

”Every purchase is a vote. Do your research. Find out what you’re voting for and stay true to your own values and opinion.”

puheenaiheet vastuullisuus suosittelen kirjat