Onnea Madonna, 60 vuotta!

Lapsuudenidolini (ja toki aikuisuudenkin) Madonna täyttää tänään 60 vuotta, ja mikä sen sopivampaa kuin lainata vähän hänestä tehtyä pro gradu -työtä, jonka löysin eilen sattumalta erään divarin alehyllystä ja nappasin mukaani. Gradussa analysoidaan Madonnan 1990 julkaistua videokokoelmaa The Immaculate Collectionia, joten en vain malttanut jättää sitä hyllyyn. Ysärin alku on näet ollut ainakin omassa päässäni aina laulajattaren kulta-aikaa, sitä parasta Madonnaa. Tunnen sekä biisit että videot melko uskollisesti, olenhan laulanut niitä sängyllä hiusharja mikrofoninani noin tuhatsatamiljoona kertaa, eikä esimerkiksi minun ja isosiskoni paperinukkien öhm…persoonallista vaatekokoelmaa voi täysin ymmärtää, ellei ole nähnyt Madonnan Blond Ambition -konserttikiertueen esiintymisasuja.

IMG_20180816_123131.jpg

Tuija Modinosin pro gradu -työ Nainen populaarikulttuurissa – Madonna ja The Immaculate Collection tarkastelee Madonnan videokokoelmaa feministisen kirjallisuus- ja elokuvakritiikin valossa ja kommentoi ”sosiaaliseen sukupuoleen ja sukupuolieroon perustuvien feminististen teorioiden politiikkaa vastareaktiona miehisten diskurssien feminiinisyyskäsityksille ja naisrepresentaatiolle”. Analyysimetodina on dekonstruktiivinen verbaalisten ja visuaalisten naiskuvien lähiluku. Valitsin lainauksen Like A Virgin -videota käsittelevästä luvusta ja olen poistanut lainauksen sisältä viitteet luettavuuden lisäämiseksi.

”Laulua voi luonnehtia hyvän Naisen parodiaksi, erityisesti koska kaksoismerkitysten (”feels so good inside”, ”lost”, ”strong, bold”) avulla luotu seksipimu-vaikutelma sekoittuu perinteiseen moraalisesti hyvän Naisen kuvaan, joka syntyy säkeitten ”been saving it all for you” tai ”I’ll ne your till the end of time” perusteella. Tämä sekoitelma alleviivaa hyvän Naisen ristiriitaista olemusta, dekonstruoiden jäykkiä, polaarisia käsityksiä moraalisesti hyvästä/pahasta Naisesta osoittaessaan hyvään Naiseen kohdistuvat ristiriitaiset odotukset – hänen tulisi olla samanaikaisesti puhdas, viaton ja kokenut. Feministisestä näkökulmasta sekä seksipimu että neitsyt kuuluvat hyvän Naisen kategoriaan, niin ristiriitaisia kuin ne ovatkin moraalisesti tarkasteltuna, koska molemmat edustavat miehisen diskurssin määrittämää hyvää, alistuvaa Naista. Tässä laulussa hyvän Naisen vaikutelmaa, sekä seksipimua että neitsyttä, nakertaa sen parodia sekä verbaaliset vihjeet aktiivisuudesta ja hallitsevuudesta, jotka vihjaavat pahaan Naiseen.

Verbaalinen naiskuva on kuitenkin vielä monimutkaisempi; sanoitus alleviivaa maallisen ja uskonnollisen rakkauden samanlaisuutta, mikä edellyttää intertekstuaalista tulkintaa. ’Lost’ on tyypillinen ilmaus, jolla kuvataan yksilön mielentilaa ennen uskoontuloa; se on myöskin tyypillinen, romanttista rakkautta edeltävää mielentilaa kuvaava sana. ’Wilderness’ viittaa kulttuurin, sivilisaation tai sosiaalisen järjestyksen ulkopuoliseen tilaan, ja se voidaan tämän kappaleen kontekstissa tulkita joko elämäksi ilman moraalisia, sosiaalisesti hyväksyttyjä arvoja tai uskonnollisia arvoja ja uskoa. Säkeessä 31 ennakoitu avioliitto alleviivaa myöskin uskonnollisen ja maallisen diskurssin samankaltaisuutta. Se voi viitata sekä sosiaaliseen instituutioon, että metaforaan, jolla kuvataan seurakunnan ja Jumalan suhdetta, jotka molemmat ovat perinteisesti edustaneet isällistä auktoriteettia. Tähänastisen perusteella näyttäisi, että sekä uskonnollinen että maallinen diskurssi perustuvat samanlaisille arvoille ja täten pyrkivät samanlaisiin päämääriin.

Tiivistymäkohta tässä tapauksessa on kuitenkin termi neitsyt; laulun kertoja ei ole säästänyt ruumillista koskemattomuuttaan rakkauden kohteelleen, vaan emotionaalisen neitsyytensä, mikä tietyssä määrin muistuttaa katolisia käsityksiä neitsyydestä. Samalla se kääntää päälaelleen perinteisen sosiaalisen ja moraalisen fyysisen ja psyykkisen koskemattomuuden välisen arvohierarkian. Toisin sanoen intertekstuaaliset viittaukset kiinnittävät huomion neitsyyden ristiriitaisiin määritelmiin, ja ne voidaan näin ollen tulkita perinteisten feminiinisyysdiskurssien ja niiden isällisen auktoriteetin ja kontrolloivien piirteiden dekonstruktiiviseksi kritiikiksi.”

https://youtu.be/s__rX_WL100

Happy Birthday, Madonna, and many happy returns!

kulttuuri musiikki
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.