Vaatekaapin tyhjennys

Vuosi 2018 starttasi vaatekaapin läpikäymisellä. Täydensin myös perusvarastoa uudella villakangastakilla ja vastineeksi hävitin muutamia vanhoja takkeja. Minimalistinen suunta vaateasioissa on ihan hyvä juttu. Pohdin, että jos tarvitsen villakangastakkia on hyvä panostaa yhteen kunnolliseen ja kun vielä onnistuin löytämään stockmannin alesta sopivan 140 eurolla alennettuna olin todella tyytyväinen.

 

Kävin läpi koko vaatekaapin ja mietin realistisesti niitä vaatteita mitä en ollut pitänyt kolmeen vuoteen, että tuskin niille tulee oikeasti vain käyttöä edes tulevaisuudessa. Pakkasin kolme isoa kassia ja vein ne hyväntekeväisyyteen niin, että tiedän niille olevan käyttöä. Tästä tuli ei vain hieman enemmän tilaa kaappiin vaan myös parempi mieli. Mitä enemmän mietin kuluttamista, sitä vähemmän haluan kuluttaa. En tarkalleen edes tiedä mistä tämä vastarintareaktio johtuu, mutta olen aivan täysin sitoutunut säästämiseen ja se tuntuu mahtavalta.

 

Negatiivisena puolena tässä mielen(kin) muutoksessa on ollut, että en ehkä koe iloa samalla tapaa niistä asioista mistä koin sitä aiemmin. Kauniit vaatteet esimerkiksi eivät herätä samanlaisia tunnereaktioita. Tavallaan olo on myös sellainen, että ihankuin olisi joutunut luopumaan jostain tärkeästä. Enkä tarkoita siis vaatekaapin siivousta vaan sitä fiiliksen puuttumista. Luulen, että se fiilis on vain nyt haettava jostain muualta. Osittain muutos saattaa liittyä myös siihen, että kun on vakituinen työ tietää rahaa tulevan joka kuukausi ja se tuntuu jotenkin merkityksettömämmältä kuin ennen ja siksi sitä ei edes huvita käyttää.

 

Jännä on ihmisen mieli. Ja koti, se on nyt paljon kevyempi sekin.

Muoti Mieli Raha Trendit

Downshiftauksen vuosi 2018

Blogin myötä on itselle herännyt ajatus siitä miten paljon on mahdollista downgreidata vuoden aikana menoissa? Miten paljon on oikeasti mahdollista säästää jos elää ennakoidusti ja katsoo budjetit kunnolla kuntoon?

 

Viime vuosi oli omalta kannalta jo huima parannus monelta kannalta. Tammikuun alemyynneistä tuli hankittua aikalailla kaikkea tarpeellista niin, että kesään asti pärjään varmasti jos vain pidän ajatuksesta kiinni. 

 

Tämä ajatus on herännyt omassa päässä enkä ole tätä juurikaan lähipiirille kertonut. Kuluttaminen on kuitenkin osa normaalia arkea. Viimeisen parin vuoden aikana se on kuitenkin lakannut tuomasta itselle sellaista iloa mitä uudet tavarat ja esineet aiemmin ehkä tuottivat. Niin paljon enemmän arvostaisim vapaata. Mitä jos ravintolassa käyntien sijaan ostaisi himaan hyviä raaka-aineita ja duunailidi itse brunsseja jne? Olenkin miettinyt, että mitä jos kuukaudelle budjetoisi lähinnä asumisen ja ruuan sekä harrastukset? Tuottaisikin tiukka linja enemmän iloa ja täytettä säästötilille. Nauttisinko enemmän niistä ostoksista mitkä olisi tarkkaan harkittu ja puntaroitu?

 

Eilen tyhjensin vaatekaapista turhia tavaroita ja mietin miten perusvarastolla sitä voisi tulla toimeen. Mietin miten säästäisin kaiken senkin ajan kulttuurin harrastamiseen ja muihin mukaviin asioihin. Mietin miten villi on ihmisen mieli kun se luo niin monia tarpeita. 

 

Tämä vuosi on muutoksen vuosi. Ajatus pelottaa oikeastaan huomattavasti, mutten usko sen juurikaan näkyvän ulospäin muille ihmisille.

Tästä se siis lähtee. Lupaan pitää teitä lukijoita ajantasalla asioista.

 

Hyvinvointi Mieli Raha