Syksyn ostoksista ja joulun odotuksesta/lahjoista

image1(8).JPGMinimaslimia noudattaen meille ei tullut joulukuusta. Sen sijaan ostin tämän mini-sypressin. Sinne se eksyi aiemmin ostetun Ikea taulun viereen, joka jostain ihmeen syystä teki kauppareissulla suuren vaikutuksen ja mistä edelleen kovasti pidän.

 

Vuosi alkaa lähenemään loppuaan. Aloitin tämän blogin vuoden alussa ja tavoite oli muuttaa omaa elämää minimalistisempaan suuntaan. Alkuvuosi meni tosiaan vielä opiskelujen parissa ja alkuvuonna olin myös pienemmillä tuloilla johtuen loppurutistuksesta ja ajatuksesta elää laadukkaampaa elämää. Alkuvuosi meni hyvin. Kesällä rutistin töissä ja lähes koko kesä meni keskittyen työn tekemiseen. Syksyllä aloitin uudessa vakituisessa työssä ja tein joitain muutoksia elämään lisää. Kaikenkaikkiaan vuoden siirtyminen minimilastisempaan suuntaan on sujunut äärettömän hyvin. Avasin säästötilin, jonne olen enemmän tai vähemmän säännöllisesti tallettanut osan tuloista. En ole tehnyt juurikaan ”turhia hankintoja”, mutta joitain pieniä aikaa kestäviä kyllä. Muunmuassa alla

image2(2).JPG

image3.JPG

 

 

 

 

 Syksyn ostoksia 1 Taikamukit. Joitain pieniä sisustushankintoja tuli hankittua syksyn aikana. Yhtenä niistä olivat Iittalan taikamukit, jotka olivat Citymarketin keräilykampanjassa. Aiemmin meillä oli ollut näitä muutama lahjaksi saatuina sinisinä, mutta en koskaan oikein tykännyt väristä. Vanhat mukit pääsivät kiertoon ja nämä valkoiset rantautuivat meille. Aloin pitää näistä valkoisista jostain syystä enemmän kun ne meille saapuivat mitä etukäteen olinkaan ajatellut ja nykyään ovat omia lempi aamunmukeja, kun ei tarvitse uudelleen täytellä kuppia kun on riittävän suuri. Taustalla näkyy muuten meidän aika monta vuosikymmentä nähnyt ruokapöytä, joka on miehen isoisän tekemä ja jonka tuolit päällystin uudelleen pari vuotta sitten. Meillä ei ole mitään hinkua päästä siitä eroon.

 

 

 

Syksyn ostoksia 2: Marimekon pussilakanat.

 

Joskus lokakuun tienoilla Marimekolla oli menossa alennusmyynti, josta tuli tilattua nämä lumimarjasarjan pussilakanasetit sekä tyynyliinoja. Ovat olleet kovasti jo käytössä ja pussilakanoissa on se hyvä puoli, että kestävät aikaa aika kivasti. Viime vuosina olen enemmän kallistunut sekä Marimekon astioiden, että vaatteiden suuntaan. Tämä oli kuitenkin ensimmäinen varsinaisesti sisustukseen liittyvä ostos, mihin olin erityisen tyytyväinen. hintaa kaikenkaikkiaan setille alessa jäi n. 80 euroa yhden ylimääräisen tyynyliinasetin myötä eli ihan edullinen ostos ei kuitenkaan ollut kyseessä. Olen kuitenkin tämän vuoden puolella karsinut liinavaatekaappia niin, että isoja lakanoita löytyy kolme kappaletta ja pussilakanasettejä n. 6 settiä. Tavoite on pysyä aikalailla tässä lukemassa, vaikka ajatuksena onkin ollut että oikeastaan vain kaksi ”riittäisi”, mutta ei viitsisi hyviä turhaan hävittääkään.

 

Kaikenkaikkiaan tämä vuosi on ollut todella rentouttava siinä mielessä, että kaikki turha ostaminen on jäänyt. Päinvastoin pikkuhiljaa on tullut karsittua komeroista kaikkea ei tarpeellista ja projekti jatkuu edelleen. Ensi vuonna ajatuksena on karsia rahankäyttöä hieman edelleen esimerkiksi kahvilakäyntien osalta. Tarkoitus on myös enemmän mahdollisesti matkustaa ja käyttää rahaa siihen jonkunverran.

 

Hyvä elämä voi olla laadukasta pienemmästä budjetista riippumatta. Suosittelen muitakin haastamaan itseään siinä miten arjesta saa parempaa pienemmällä pohtimalla omia valintoja ja toisaalta miettimällä omia valintoja niin, että onko mahdollista tehdä asioita toisin? Tarvitseeko kaikki ostaa uutena tai olisiko mahdollista esim. tuunata vanhoja huonekaluja uudenlaisiksi ja yhdistää uudempaan kalustoon? Syksyn aikana tuli käytettyä myös Ikeaan n. 1000 euroa, mutta oli ehdottomasti sen väärti, että saatiin muutamia perusasioita kotona kuntoon. Kun taloudessa on kaksi ihmistä ei tämäkään satsaus ole vielä suuri. Ensi vuoden aikana suunnitelmana on myös lattiaremontti ja laminaattien vaihto. Lisäksi aloitin uudelleen erään harrastuksen sekä ilmoittauduin eräälle kurssille. Harrastusten etu on se, että niillä saa yllättävän paljon vastinetta pienelle rahalle tekemisen mielessä.

 

Koontina voisi sanoa, että pitkäjänteinen tekeminen kannattaa. Ensi vuoden jälkeen toivon olevani vieläkin tyytyväisempi, sillä matkaa on vielä jäljellä.

 

 

 

Hyvinvointi Sisustus Mieli Raha

Syksyn aikana testatut ihonhoitotuotteet – suosituksia

Heinäkuussa päätin uusia hieman kaapin kosmetiikka sisältöä ja vierailin Lumenen tehtaanmyymälässä ja hain sieltä joitain tuotteita käyttöön. Näissä purkit ovat uudistuneet näiden mallien jälkeen kyllä, mutta teen silti postauksen näistä. Lisäksi toinen kokeilussa ollut sarja on ollut The body shopin tea tree oil sarja.

 

image2(2).JPGLumenelta testissä olivat Arctic berry cocktail oil, timefreeze kiinteyttävä seerumi, ihon sävyä korjaava seerumi sekä glow boost. Näistä berry cocktail oilia olin aiemmin jo talvella käyttänyt kuivaan ihoon sekä glow boost on ollut aikalailla jatkuvassa käytössä meikin alla.

Sen sijaan time freeze oli itselle ihan uusi niinkuin ihonsävyä korjaava voidekin. Ihon sävyä korjaavaan voiteeseen en ehkä tykästynyt niin. Tähän vaikuttaa se ettei omalla iholla ole hirveästi mitään pigmentti ongelmaa tai punoitusta noin yleisesti. Sen sijaan Time freezen koin aika hyvänä seerumina ja sitä onkin tullut paljon käytettyä iltakäytössä.  Arctic berry cocktail on ollut käytössä nyt säiden hieman kylmennettyä myös iltaisin ja se antaa kivaa boostia kasvoille jos meinaavat olla kuivat. Oma ihonlaatu on herkkä/ja ei kovin helposti rasvoittuva. Mutta näistä tosiaan ehdottomia ostoksia ovat mielestäni tosiaan glow boost sekä Arctic berry cocktail ja tulevat varmasti olemaan osana omaa ihonhoitoa pidemmällekin.

 

Toinen kokeilemani sarja oli The body shopin tea trea oil-sarja.

image1(8).JPG

Ensin ostin sarjasta vain tuon pienen öljypurkin, jonka huomasin tehokkaaksi esimerkiksi finneille ja muille puhdistamaan ihoa mikäli nmiitä ilmeentyi. Tässä öljyn tuoksu on hieman voimakas, joten ollut itsellä lähinnä iltakäytössä. Kuvassa oleva puhdistusaine on myös ollut ihan ok ja rauhoittaa kivasti. Samoin kuin kasvovesi (iso pullo). En ole käyttänyt sarjaa ihan joka päivä, koska ihoni on aika herkkä ja tuntuu että olisi saattanut kuivahtaa hieman liikaa, mutta ollut todella hyvä tuo öljy varsinkin ja tuonut kirkkautta selkeästi ihon väriin. En ole yleensä hirveästi käyttänyt The body shopin ihonhoitosarjoja, mutta tämä oli todella hyvä kokemus ja ainakin öljy jää itselle käyttöön erityisesti epäpuhtauksien ilmetessä (todella hyvä tuote esim nenän iholle mustapäitä preventoimaan!).

 

Jouluksi onkin tarkoitus ostaa joltain merkiltä vielä uusia yö ja päivävoiteita, nyt syksyn ajan käytössä on ollut Lumenen c-vitamin sarja mikä on ollut ihan ok, mutta ehkä talvelle jotain vieläkin kosteuttavampaa. Onko vinkkejä herkälle iholle mistä itse olette tykänneet? Saa olla kalliimpaakin sarjaa, Lumenelta nyt lähinnä käytössä ollut siksi että tehtaanmyymälästä tuli kesällä ostettua kunnon määrä syksyä ajatellen kaikenlaista. Otan mielelläni suosituksia vastaan.

Kauneus Mieli Iho Testit