Stephen King – It (Se)

 

Tänään kirjakaupassa tajusin Kingin kirjasta julkaistun Se- suomennoksen painoksen pokkarina. Kingin Se on sellainen kirja, jota menneinä vuosina sai jopa kirjastoista metsästää sillä painoksia oli otettu viimeksi joskus 90-luvulla ja jopa kirjastoista suomennos oli kadonnut. Nopealla googlauksella vuonna 2015 on julkaistu uusintapainosta ja nyt tuo pokkari versio ennen tulevaa elokuvaa.

 

Lähes Kingin koko tuotannon joskus läpi lukeneena täytyy todeta herran pitävän otteessaan aina taitavasti kirjoissa ja Mainelainen ote ei yleensä lipsu. Oma tuntuma on, että kirjat yleensä tuppaavat lähtemään kunnolla käyntiin vasta sadan sivun jälkeen ja sen jälkeen oma mielikuvitus pääsee todella elämään kirjoissa. Luin kirjoja ensimmäisen kerran ala-aste iässä mikä sai aikaan sen etten saanut nukuttua öisin peloltani. Erityisesti mieleen on jäänyt Painajainen-kirja, jossa Salem’s Lot nimisessä kaupungissa seikkailee eläviä kuolleita ja muistan nähneeni monta yötä painajaisia kirjan lukemisen jälkeen. Kingin kirjoissa hurmaavaa ei olekaan vain niiden pelottavuus vaan nimenomaan se maailma mikä rakentuu hiljalleen kirjan puitteiksi ja kyky vetää lukija kirjan sisälle ja päähenkilöön tutustuminen. Kuten yllä mainitussa klipissakin kirjailija itse mainitsee, että päähenkilöitä jää todella ikävä kirjan kirjoittamisen jälkeen.. niin jää myös lukijalle.

 

Onko teillä suosikkeja Kingiltä? Mistä elokuvasta piditte eniten? The shining taitaa olla se legendaarisin mitä itsekin tuli mietittyä viime hotellilomalla kun kävelin loppumatonta käytävää yksin hotellissa ja huomasin pelkääväni tulevatko kaksoset eteen..

 

Se- leffaa odotellessa!

Kulttuuri Kirjat

Malta (in short)

IMG_0099.JPG

St. Julian´s

Viime viikolla vietin viikon loman Maltalla. Matkaan ei juurikaan tullut valmistauduttua ja mielessä oli lähinnä, että jos nyt Maltan pääkaupungissa Valletassa kävisimme. Hotelli sijaitsi St.Julian´sissa ja oli hinta-laatusuhteeltaan ok. Koko viikko oltiin all-inclusivella, joten ruokailukokemuksista en osaa kovinkaan paljon kertoa. Pari kertaa tuli syötyä ulkona, joista toinen oli Vallettassa keskustassa ison katedraalin vieressä paikassa nimeltä San Giovanni Valletta. Paikka oli viihtyisä ja ainakin listalla olleet simpukat pastassa olivat todella hyviä. Toinen hyvä ruokailupaikka missä tuli käytyä oli Mdinan kaupungissa palatsin ravintolassa, jossa pahempi puolisko söi jänistä, joka on yksi saaren erikoisuuksista. Annokset olivat huikean isot ja hyvät. Ruokakulttuurista siis ei näiden lisäksi tullut kummempaa kokemusta. Urheilun puolesta täytyy sanoa, että St.Juliansista pääsi todella hyvin lenkkeilemään pitkin rantaa leveällä väylällä, joten sijainti oli todella hyvä urheiluun myös.

 

Kyydit lentokentältä hotellille tilasin etukäteen suntransfers.comista ja palvelu toimi hyvin. Takaisin päin hotellilta hotellin oma vakikuski oli todella kohtelias ja antoi käyntikorttinsa tarvittaessa ja lupasi tulevillakin käynneillä kyyditä. Muina päivinä liikuttiin joko kävellen tai sightseeing turistibussilla. Tavallisilla busseilla olisi varmasti ollut helppo ja edullinen kulkea, mutta haluttiin käydä läpi Maltan nähtävyyksiä ja nämä hop-on-off bussit toivat siihen kivan mahdollisuuden. Käytiin siis läpi Maltan tunnetuimpia nähtävyyksiä menemällä ensin south-reitti yhtenä päivänä ja toisena north-reitti. South reitillä poikettiin siis Valletassa, joka on muuten yksi Unescon world heritage kohteita ja Euroopan kulttuuripääkaupunki 2018. Arkkitehtuuri oli tosi kaunista ja näkymät aika huikeat. Sieltä sitten Marsaxlokkin kalastajakylän kautta maisemia ihaillen reittiä kohti takaisin hotellille.

 

 

IMG_0141.JPG

Marsaxlokk – kalastajakylä

IMG_0147.JPG

Valletta – näkymä kaupungista War-museolta

 

South- reitillä käytiin seuraavana päivänä ja pysähdyttiin Mdinassa, joka on myös vanha kaupunki ja toiselta nimeltään ”silent city”. Johtuen siitä, että myöskään siellä ei juurikaan autoilla samoin kuin ei myöskään Valletan keskustassa. Mdinan vieressä (kävellen hyvin lähellä) on myös Rabat, jossa on siis lukuisia katakombeja. Kävimme St. Johnin grottossa ja sen yhteydessä olevassa museossa. Katakombien kapeat käytävät ja hieman painostava ilma oli aika uniikki kokemus. Ilahduttavan ensivaikutelman teki myös koko museon/rakennuksen aula, jossa jostain syystä oli odottamassa parvi kärpäsiä. Jatkettiin bussilla North-reitti katsellen muita matkalla olevia nähtävyyksiä.

IMG_0210.JPG

St. Paul´s grotto

IMG_0211.JPG

Mdina

 

Mdinasta täytyy vielä mainita, että käsitöinä myyvät siellä aivan uskoamttomia lasiesineitä, jotka ovat aivan äärettömän kauniita. Jos Maltalle haluaa rantalomalle kannattaa tosiaan katsoa tarkkaan mihin majoittuu, sillä useimmat rannat ovat aika kallioisia ja eivät varsinaisia hiekkarantoja. Joitakin hiekkarantojakin kyllä löytyy, mutta on ehkä hyvä varautua myös sillä että hotellilta varmasti löytyy uima-allas. Toinen huomattava juttu mikä laittoi silmään matkalla oli se, että kosmetiikka oli saarella oikeasti aika kallista. En suosittelisi jättämään kosmetiikka ostoksia reissun varaan. Ja jos on ajatuksena vuokrata autoa kannattaa huomioida, että liikenne toimii päinvastoin kuin suomessa ja ratti on siis autossa ns. ”väärällä puolella”. Liikenne muutenkin oli aika hurjaa ja autoja on saarella todella paljon.

Kulttuuri Matkat Suosittelen