Hetkiä

37156220811_769d752ca8_o.jpg

Paavo – Lentävä turkulainen on kertomus vankiloista, joihin kahlitsemme itsemme. Ajatusmaailmoista, joihin jäämme jumiin. Niistä saavuttamattomista unelmista, jotka saavat meidät katkeroitumaan. Hetkistä, kun unohdamme katsoa tulevaisuuteen.

Paavo on näytelmä siitä, kuinka yhden noustessa ylitse muiden, inhimillisyys katoaa. Paavo on kirjaimellisesti juossut läpi elämänsä ja muistot alkavat lipua mieleen vasta kun ikää on reilusti yli 100 vuotta. Yksittäisiä hetkiä elämän varrelta, katkeria välähdyksiä ja voitonriemua. Mutta aina ennen kaikkea voittoja. Koska voitot oli se, millä Paavo eli. Hänelle ei riittänyt mikään, vaan aina piti tehdä enemmän ja paremmin. Reilusti yli sen rajan, jota me kohtuullisuudeksi kutsumme.

Ja kaiken tämän keskellä Paavo unohtaa sen kaikista tärkeimmän, kohtaamisen. Ystävällisyyden ja toisen kuuntelemisen merkityksen. Juoksuaskeleiden alle häviävät niin vaimo kuin lapsetkin. Jarrumiehenkadun keittiönpöydän ääressä seuraa pitää vain yksinäisyys. Ja juuri se on taakoista raskain, koska yksinäisyys pääsee kaikkialle eikä anna rauhaa hetkeksikään. Nuorena Paavo toteaa ”voittajan juoksevan aina yksin”. Niinhän se usein meneekin. Mutta vain niin kauan kuin haluamme näin tapahtuvan. Hoivakodin hiljaisuudessa Paavo alkaa toivoa, että olisi joskus toiminut toisin. Pitänyt kiinni rakkaimmistaan ja ymmärtänyt ihmissuhteiden merkityksen. Koska se on korvaamaton. Omia ajatuksiaan ei pääse pakoon kaikkein nopeinkaan.

Paavo on myös näytelmä muutoksesta ja mahdollisuuksista. Kun Paavon nuoruus ja vanhuus ovat kasvokkain, vanha Paavo alkaa kyseenalaistaa tekemiään valintoja. Olisinko nyt onnellisempi, jos olisin valinnut toisin? Ajatuskehä on yhtä loputon kuin näytelmässäkin pyöritellyt Turun kaavoitussotkut, eikä lopullista vastausta varmasti löydy koskaan. Kaikessa hajanaisuudessaan Paavo on silti tärkeä muistutus yksinäisyydestä. Sen kipeydestä ja haavoittuvuudesta. Välittämisestä ja huolenpidosta, jotka vain voivat sen murtaa.

Kuva: Otto-Ville Väätäinen / Turun Kaupunginteatteri

Teksti julkaistu alun perin https://kotikriitikot.com/ -blogissa

Kulttuuri Suosittelen

Haastattelussa Tuomas Lampinen

Veljekset1.jpg

Fiiliskuvista, tunnelmista ja värimaailmoista. Niistä Turun Kaupunginteatterin pukusuunnittelija Tuomas Lampinen kertoo pukujen suunnitteluprosessin alkavan uuden teoksen tultua hänen tietoonsa. Ensin saattaa olla vain pala kangasta tai kaukainen mielikuva tietyn aikakauden pukeutumistyylistä, joista sitten pikkuhiljaa rakentuu kunkin esityksen mood board. Esimerkiksi Viimeiseen laivaan on haettu ideoita niin brittiläisistä duunareista kuin jalkapallohuligaaneistakin. Kuukausien kuluttua yleisön eteen marssitetaan valmis pukukavalkadi. Keskimäärin esitysten pukuja aletaan valmistella noin vuotta ennen. Joissakin näytelmissä puvuille löytyy tarkempia esikuvia kuin toisissa; esimerkiksi vuoden takaisessa Tom of Finlandissa useiden hahmojen asut olivat lähes suoraan Touko Laaksosen piirrustuksista.

Pukusuunnittelija Tuomas Lampinen valmistui Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2005 ja Turun Kaupunginteatterissa hän on työskennellyt vuodesta 2006. Vaatealasta hän oli haavaillut jo ala-asteelta lähtien.

Pukusuunnittelija tekee työssään yhteistyötä niin ohjaajan, lavastajan kuin rekvisiitankin kanssa. Juuri tähän Lampinen mainitsee teatteritalon remontin valmistumisen tuoneen eniten helpotusta: nyt kaikki on koottu saman katon alle ja yhteistyö sujuu entistä jouhevammin. On ohjaajasta kiinni, kuinka paljon hänellä on sanottavaa puvustukseen, usein esimerkiksi näytelmän ajankuvaa pohditaan yhdessä hänen kanssaan.

tom_of_finland.jpg

Jos näytelmästä löytyy jokin ongelmia tuottava kohta, esimerkiksi yhden hahmon vaatetus, voidaan ratkaisua miettiä myös yhdessä näyttelijän kanssa. Pulmista ei kuitenkaan kannata ryhtyä stressaamaan, asioilla on tapana järjestyä. Näytelmissä käytetään niin ostovaatteita kuin varta vasten niihin tehtyjä asuja. Toisinaan ostovaatteiden käyttö voi tuntua jopa työläämmältä kuin omien suunnitelmien mukaan valmistettujen asukokonaisuuksien. Teatterin varastossa säilytetään myös aina jonkin verran vaatteita; pääosin klassisia perusvaatteita, sillä erikoisemmille asuille harvemmin löytyy käyttöä uudelleen.

Pukusuunnittelijan uran huippuhetkeksi Turussa Lampinen mainitsee visuaalisen Kesäyön hymyilyä-musikaalin, joka oli täynnä pitsiä, romantiikkaa ja pitkiä laahuksia sekä Anna Kareninan, joka taas ei ollut sidottu tiettyyn aikaan tai paikkaan ja antoi siten melko vapaat kädet puvustukselle. Myös Berliinin ja Lontoon klubeilta inspiraationsa saanut Rocky horror pictures on jäänyt mieleen. Eikä pidä unohtaa tuoretta Seitsemää veljestä, joka on ollut kaikin puolin kiinnostava projekti.

Yleisöltä puvustuksista ei tule juurikaan palautetta ja kriitikoiltakin mainintoja keräävät lähinnä erikoisimmat asukokeilut. Toisaalta se, ettei puvustus kerää mainintoja, on Lampisen mukaan yleensä vain merkki onnistumisesta. Puvut ovat tällöin olleet luonteva osa kokonaisuutta, sillä vaatteiden ei olekaan tarkoitus näytellä pääosaa, ainakaan aina.

seitseman_veljesta.jpg

Tämän vuoden varmasti odotetuimpia ensi-iltoja on ollut Lauri Maijalan ohjaama Seitsemän veljestä, jonka pukusuunnitelu on Tuomas Lampisen käsialaa. Vaikka kyseessä on todellinen klassikkoteos ja monien odotukset ovat kovat, Lampinen ei ole kokenut paineita ihmisten reaktioista. Kun teoksesta on olemassa jo useita tulkintoja, se myös vapauttaa erilaisiin tyylikokeiluihin ja Lampisen mukaan on ”siisitä” olla mukana luomassa omaa versiota kaikkien tuntemasta teoksesta.

Pukujen suunnittelijan näkökulmasta Seitsemän veljestä on melko universaali ja monipuolinen teos työstettäväksi. Veljesten paikan hakeminen yhteiskunnassa ja erilaisten elämäntapojen kokeileminen heijastuvat myös vaatteisiin. Perinteisten pellavapaitojen lisäksi lavalla nähdään tyylillisesti hyvin erilaisia ratkaisuja, matkan varrella veljesten ylle on soviteltu niin neonkeltaisia tennareita kuin puvuntakkeja. Seitsemän veljestä on ollut myös oiva esimerkki teatterin tekemisestä ryhmätyönä, läpi harjoitusten on voitu käydä avointa dialogia siitä, mikö toimii ja mitä taas voisi parantaa. Lampinen kertoo säätämisen määrän hänen työssään yllättävän monesti teatterin ulkopuoliset tutut, jota en enää ihmettele ollenkaan. Haastattelupäivän iltana Lampinen on suuntaamassa katsomaan veljesten ennakkonäytöstä, ja tarkoituksena on vielä löytää sopiva kohta yhdelle vaatteiden vaihdolle. Ei siis pelkkää valmiin työn ihailua vielä…

viimeinen_laiva.jpg

Työssään Lampista kiehtoo mahdollisuus olla tekemisissä monenlaisten tyylien kanssa. Pukusuunnittelijana pääsee lisäksi tutustumaan useisiin sellaisiin aihepiireihin ja aikakausiin, jotka muuten saattaisivat jäädä kokematta. On sallittua olla utelias ja se on Lampisen mukaan tärkeää myös elämässä ylipäänsä, vaikka hieman kliseiseltä voikin kuulostaa. Tähän ajatukseen bloggaajana voin hyvin samaistua, kukaan meistä tuskin olisi tässä mukana, ellei omistaisi hieman uteliaisuuta ja rohkeutta kokeilla jotain ihan uutta.

Kuvat: Otto-Ville Väätäinen / Turun kaupunginteatteri

Teksti julkaistu alun perin https://kotikriitikot.com/ -blogissa

 

 

Kulttuuri Suosittelen Työ