Vitriinin uusi elämä

IMG_20180413_145423.jpg

20170302_120708.jpg

 

 

Olen aina halunnut kotiini vitriinin. Ennen muuttoamme tähän rintamamiestaloon asuintilat ovat olleet liian pienet vitriinille. Ainakin tälläiselle isolle jota olen halunnut. 

Kerran sitten lähdettin mieheni kanssa kirppiksiä kiertämään. Kuinkas ollakkaan heti ensimmäisestä kirppiksestä se tuli eteemme. Kuin tilauksesta. Se oli itsetehty. Hyväkuntoinen. Puunvärinen. ”Se pitäisi maalata” oli ensimmäinen lause miehelleni vitriinin nähtyäni. Valkoiseksi! Mieheni muistutti..Kyllä, ehdin jo mielessäni suunnitella vitriinin haalean vaaleanpunaiseksi, mutta tulin ”järkiini” aika nopeasti. Valkoinen on tyylikäs. Muistan katsahtaneeni häkeltyneenä vitriiniä päin ja sanoneeni ääneen : 80e…mieti vain 80e! Mies siihen että ”jahas, se on sitte  meidän!” 

Mieheni ja kirppiksen henkilökuntaan kuuluva mies koittivat saada sitä peräkärryyn. En voinut muuta kuin peittää silmäni kun pelotti niin jäätävästi..vitriinin puolesta. Siinä ne sitä koittivat saada kannettua ensin pysty asennossa peräkärryyn. Ainoo mitä saatoin tehdä siinä laukkuni kanssa heiluessani oli ..kannustaa. Hyvä hyvä! Hienosti menee! Vähä vielä! Noooin, se o siinä! Vitriini onnellisesti sidottuna peräkärryssä.

Ja niin lähti peräkärry + vitriini kohti meidän kotia. 

 

Sitten otimme yhtenä viimevuoden kesäisenä sadeiltana projektiksemme ”vitriinin uuden elämän”.

Vietimme sadepäivät ja välillä illatkin talomme kodinhoitohuoneessa maalaten vitriiniä.

Miten terapeuttista! Ihanaa keskittyä vain yhteen asiaan ja unohtaa vallan muut jutut. Kuinka hienoa onkaan yhdessä maalata ja tuunata taloomme uusi kodin silmäterä.

20170323_103410.jpg

Otettiin ovet saranoista irti, että oli helpompaa maalata vitriinin sisäosatkin. Kun maali kuivui kiinnitimme ovet paikoilleen ja maalasimme ovetkin. Jätimme maalaamatta vitriinin nupit. Halusimme, että vitriinissä on tuunauksen oloa. Minusta ne sopivat noin tuohon vitriiniin. Ilman maalausta.

20170326_142600.jpg

Vitriini kuivui alakerrassa ja sitten koitti se päivä kun toimme entisöimämme ihanuuden olohuoneeseen. Ja kukas se siihen kipitti heti ensmäisenä. Mörkö papparainen! Hän halusin siis olla ensimmäinen koriste-esine vitriinissä. Tätä mami ei kyllä hyväksynyt. SooSOO! Nyt ei tullut Mörkölle herkkunapuja.

20170326_143940.jpg

20170326_144007.jpg

IMG_20180416_155951.jpg

 

IMG_20180416_161345.jpg

 

Täydellinen söpö vitriini sai paikan olohuoneen nurkasta josta se näkyy mainiosti. Yksi pieni toive oli vielä, että vitriinissä olisi valot. Tässähän ei ollut niitä valmiina, mutta mieheni onneksi on kätevä ja teki valosarjan vitriinin kattoon sisäpuolelle. I LOVE IT!

IMG_20180416_184033.jpg

 

IMG_20180416_190016.jpg

IMG_20180413_145250.jpg

IMG_20180413_145423.jpg

IMG_20180416_160300.jpg

 

 

-JollyHolly

Koti Sisustus DIY

Unipäiväkirja

laiva.jpg

Unet on hassuja. Niissä voi ja tapahtuu kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Jokin mitä olet nähnyt jossain voi tulla uneesi. Ehkä vieras ihminen, jonka olet oikeasti ohittanut kadulla, on jotenkin jäänyt muistin syövereihin ja tulee uneesi.

Olen pitänyt joskus unipäiväkirjaa. Heti herättyäni istuin alas koneen eteen ja aloin kirjoittaa uneni talteen. Niin paljon kirjoitin kuin pystyin muistamaan. Joskus jos heräsin yöllä, kirjoitin äkkiä ylös näkemäni unta. Se vaihe kyllä jäi. Unipäiväkirjaan ehdin kirjoitella pari vuotta.

Olin kirjoitellut niitä vanhalle läppärilleni ja tässä viime viikolla avasin koneen pitkästä aikaa. Törmäsin kansioon nimeltä Unipäiväkirja. Totta kai avasin sen heti! Nauroin katketakseni kaiken maailman unilleni.
Jonain yönä olin Carrie Bradshawn kanssa ostoksilla vaateliikkeessä ja toisena hyppelin talojen kattojen päällä kissana. Tässä Carrie unessa me molemmat ihailimme mekkojamme ostoskeskuksen edessä. Minulla oli haalea beigen värinen juhlamekko ja Carriella oli valkoinen kuulemma Vera Wangin suunnittelema mekko. Ihastelimme niitä vaateliikkeen eli K-marketin edessä. Sitten Carrien piti lähteä kavereidensa luo ja pyysi minua mukaansa, mutta en lähtenyt kun minun piti mennä hoitamaan kissaa. Myöhemmin tajusin, että Carrie tuli uniini katsottuani Sinkkuelämää- elokuvan, sen ensimmäisen, jossa vilahtaa samanlaisen tyylinen mekko mitä Carriella oli päällä unessa. Oli kyllä kiva shoppailla Carrien kanssa!

vera vang carrie.jpg

Näin jälkeenpäin näitä unia on todella mielenkiintoista lukea! Ja hauskaa ! Sitten kun ne jotkut unet ovat niin todentuntuisia. Voi tuntea kosketuksen, suudelman tai tuulen ihan kuin oikeasti. Joskus painajaista nähdessä se voi olla todella karmaisevaa, kun yhtäkkiä sinuun tarttuu joku olento ja se koittaa vetää sinua itselleen. Sellaistakin unta olen nähnyt. Hyi.

En tajua miksi ihmeessä lopetin unipäiväkirjan pitämisen.. Se on aivan varmaa , että aloitan unipäiväkirjan pidon tästä hetkestä alkaen ..N-Y-T hep!

Ehkä kirjoittelen tänne vielä lisää unipäiväkirjan parhaimpia unia!

 

Olen myös joskus lueskellut unikirjoja. Niissä kerrotaan unien merkityksestä. Toisinaan pitivät paikkaansa, toisinaan eivät. Vähän kuin horoskoopit. En liiemmin usko unien selityksiin. Tulkitsen ne omalla tavallani sen hetkiseen omaan tilanteeseeni elämässä. Joskus kun unet ovat osuneet oikeaan unikirjan mukaan, niin olen itse tiedostamattani elänyt niin että unikirjan ennuste unesta kävikin toteen. Unien merkitystä on silti mielenkiintoista aina välillä lukea. Unikirjaa on taas kiva pitää kun joskus unet ovat kuin suoraan elokuvista. Välillä painajaisistani saisi koottua jonkun hyytävän kauhuelokuvan tai jännärin. Tai toisinaan järkyttävän hauskan komedian! Omaan vilkkaan mielikuvituksen ja toden totta se tulee myös uneen. 

 

Uni hyppeli aika reippaasti. Sen muistan että uin delfiinien kanssa. Ne hyppelivät ylitseni uudestaan ja uudestaan ja oloni oli kovin rauhallinen. Delfiinit halusivat sanoa minulle unessa että ovat kavereitani. Tartuin yhtä delfiiniä selkäevästä ja sukellettiin ja hypättiin korkealle ilmaan. Taisi olla ilta unessa. Olisin halunnut jäädä delfiinien kanssa uimaan, mutta uni hyppäsikin toiseen. Olin Espanjassa. Kaitsin pieniä lapsia, joiden kanssa olin kävelemässä. Unessa näin kojuja, joiden läpi  käveltiin ja yhdestä kojusta lapset halusivat lainata videoita. Minun piti löytää myös Zorro. Löyisinkin hänet, mutta hän oli ilman naamiota ja sanoin että minun pitää mennä vessaan. Hän sanoi, että no mene vaan se on tuolla ja osoitti pientä huussia. Oli jotkut markkinat. Kiipesin talon katolle ja näin että Zorron musta hevonen tuli siihen alas ja tiesin että minun pitäisi hypätä hevosen selkään. Uni loppui.. en ehtinyt kai hyppäämään.. Muistan että siinä Zorro unessa taisin vielä kuiskata sen hevosen nimen eli Tornado ääneen. Heräsin siihen kun mongersin jotain Tornadosta.

 

delfins.jpg

Tässä viime viikolla näin myös unta edesmenneestä mummostani. Unessa hän asui ihan oudossa kerrostalossa. Ei ollut se sama tuttu kerrostalo johon aina mentiin moikkaamaan mummoa. Olin myöhässä. Äiti jo soitteli , että missä olen mummo odottaa minua täällä jo! Kävelin nopeasti ovelle. Ovi oli muistaakseni raollaan ja menin sisään. Sielä mummoni jo olikin. Kädet ojossa hän tuli minua kohden ja halasi ja pyöritti minua ympäri. Hän sanoi että on ollut ikävä ja ihanaa kun tulin. Uni loppui. En pelännyt ollenkaan halata mummoani. En tosin siinä unessa tiedostanut että mummo oli kuollut. Jos olisin tiennyt unessa, että hän on jo kuollut niin olisinko uskaltanut halata. Mitä pahaakaan siinä olisi. Ei varmasti mitään.

 

Tässä vielä yksi uni taannoisesta unipäiväkirjastani:

Oltiin jossain baarissa. Drinkkilistalla oli drinksut nimetty formulakuskien nimillä. Joku tyyppi mun toisella puolella oli että ”toi drinkki on kyl tosi hyvä” (osoitti drinkkiä nimellä Räikkönen) Mä sanoin et ”Mää pidän enempi tosta Montoya drinkistä.” Kunnes katsahdin tyyppiin päin. No sehän oli Räikkönen ite! Sanoin et joo siis on toi Räikkönenki kyl tosi hyvä! 

Hieman nauratti kun heräsin 🙂

 

Ihan jo innolla odotan yötä. Mitähä tällä kertaa on luvassa. Komediaa vai jännäriä.
 
Kertokaa teidän unista. Jos on joku todella hassu tai jännä uni jonka muistat 🙂 hassuille voidaan sitten nauraa yhdessä!

Niin ja oletteko te pitäneet unipäiväkirjaa?
 

-JollyHolly

 

 

 

Hyvinvointi Mieli Höpsöä