Kiireisen ihmisen kauppalista

Moikka!

Perjantaina treenimme peruttiin sähkökatkon vuoksi, joten saimme ihanan kolmen päivän viikonlopun. Olen todellakin ekstravapaapäivän tarpeessa, joten en valita yhtään vaikka treenejä vähän pidennetäänkin ensi viikolla. Jalkaani ilmestyi jokin ihmeellinen tulehdus viime viikolla, ja se on vaivannut minua koko viikon. Koulun terveydenhoitaja lähetti minut päivystykseen, josta minut lähetettiin jalkahoitoon, josta minut lähetettiin uudestaan päivystykseen, josta minulle sanottiin terveyskeskuksen auttavan. Terveyskeskus sanoi, että minun on otettava yhteyttä fysioterapeuttiin, jolloin luovutin ja päätin vain odottaa kivun menevän ohi. Nyt kahden vapaapäivän jälkeen tilanne näyttää onneksi hieman paremmalta, joten kyse on tuskin mistään vakavemmasta.

Eilen menimme drinkeille ja syömään ravintolaan, jossa kaverini poikaystävä on töissä. Meidän lisäksi paikalla oli vain kaksi muuta seuruetta, ja tunnelma olikin ihanan kotoisa. Saimme jäädä hengailemaan ravintolaan vähän sulkemisajan jälkeen, ja pääsimme myös tutustumaan muihin työntekijöihin. Työntekijän kavereina saimme luvan auttaa ravintolaa parin avatun viinipullon tyhjentämisessä hahah, jotka muuten olisi heitetty pois. Ruuat ja juomat olivat todella herkullisia, ja meillä oli superhauskaa. Valitettavasti emme taida ihan heti päästä takaisin, sillä he joutuvat sulkemaan ovensa parin viikon päästä. Näin vähillä asiakkailla toiminta ei ole kannattavaa. Tämän jälkeen palasimme minun luokse katsomaan Melodifestivalenin viimeisen semifinaalin. Taso oli tosin tällä viikolla paljon edellisiä huonompi, mutta se ei haitannut ollenkaan, tunnelma oli silti katossa.:D

Ulkona on paljon lämpimämpää ja olen päässyt käyttämään jo kevättakkejani! Pesin myös ikkunat, ah miten kirkasta ja kaunista! Ikkunoiden likaisuuden tajuaa aina vasta kun ne on pessyt… Aika kuluu niin nopeasti ja on hullua ajatella, että valmistun jo tänä keväänä. Studentmössankin tilasin jo pari päivää sitten :D. Olen mennyt viime päivinä hieman tavallista myöhempään nukkumaan, mutta herään silti aikaisin ilman herätystä. Se on turhauttavaa, sillä tunnen että olen yhä väsynyt. Onneksi seuraavat viikot ovat vähemmän intensiivisiä, kun hakuihin ei tarvitse käyttää enää niin paljon energiaa. Kiireistä tulee silti olemaan, sillä gymansiearbeteni ei ihan edisty ja deadline lähestyy pelottavan nopeasti. Onneksi kesätyöt on jo löytynyt. 😀

Kiireessä ja väsyneenä on välillä turhauttavaa miettiä mitä ruokaa ostaisi. Itseäni helpottaa tekemäni lista, jolloin voin vain pitää huolta että kotoa löytyy aina jotakin jokaiselta riviltä. Näin jos aivot eivät toimi tai aika ei riitä, seuraavan päivän lounas on nopea kehitellä sopivasti yhdistelemällä vihanneksia + hiilari + proteiini + maku. Suunnittelemalla voi säästää aikaa ja rahaa, ja myös luovasti yhdistelemällä voi keksiä uusia herkkureseptejä. Minulle tämä systeemi sopii hyvin arjen helpottamiseksi, mutta välillä saatan silti ostaa ja laittaa jotain aivan muuta. En siis seuraa tätä todellakaan orjallisesti, vaan käytän inspiraationa ja esim. nopean ja terveellisen lounaan valmistamisessa. Tämä lista auttoi minua myös kun rupesin vegaaniksi, jotta syön kaikkea mitä kehoni tarvitsee.

Perusidea on siis valita yksi tai useampi tuote jokaiselta riviltä.Vihanneksissa ja hedelmissä kannattaa suosia tottakai kauden tuotteita: halvempaa, ekologisempaa ja herkullisempaa 🙂 !

Hedelmät ja vihannekset:

  • appelsiini, mandariini, omena, banaani, päärynä, ananas, viinirypäle, vesimeloni, hunajameloni, luumu, persikka, lime
  • marjoja (tuoreita tai pakaste)
  • porkkana, kurkku, paprika, tomaatti, retiisi,avokado
  • parsakaali, munakoiso, kukkakaali, punajuuri, kesäkurpitsa, fenkoli, maa-artisokka, nauris, palsternakka, keltajuuri, myskikurpitsa, bataatti, sienet, brysselinkaali, kyssäkaali, valkokaali, punakaali
  • pinaatti, lehtikaali, salaatti, rucola, idut

Hiilareita:

  • kvinoa, ohra, hirssi, speltti, pasta, riisi
  • näkkileipää
  • kaurahiutaleita, granolaa (itsetehtyä useimmiten)

Proteiinia:

  • tofu, tempeh, kaurapala, vegaanisia lihankorvikkeita (en tosin itse käytä näitä juurikaan)
  • valmiiksi keitettyjä kikherneitä, mustapapuja, kidenypapuja, linssejä
  • kuivattuja punaisia linssejä, belugalinssejä, kikherenjauhoja
  • pakastettuja edamamepapuja
  • hummus, peanut butter

Kalsiumia

  • mantelimaito, kauramaito, soijamaito, joihin on lisätty kalsiumia
  • soijajogurtti, kaurajogurtti

Makua:

  • valkosipuli, sipuli, punasipuli, inkivääri, ruohosipuli, salottisipuli
  • oliiviöljy, rypsiöljy, seesamiöljy
  • harissa, sambal oelek, tomaattimurska ja -pyree, kookosmaito, kaurakerma, vegaaninen juusto, ravintohiivahiutaleet, soijakastike,kasviliemikuutio
  • pippuri, suola, garam masala, juustokumina, kaneli, kardemumma, timjami, basilika, rosmariini, korianteri, chilihiutaleita, inkivääri, neilikka, muskottipähkinä
  • Cashewpähkinöitä, pekaanipähkinöitä, maapähkinöitä, seesaminsiemeniä, kurpitsansiemeniä, chiasiemeniä, auringonkukansiemeniä, pellavansiemeniä

Tämän lisäksi kaapistani löytyy aina:

jauhoja, sokeria, margariinia, leivinjauhetta, kaakaojauhetta leivontaa varten 😉

Hauskaa sunnuntaita!

Sonia <3

Kommentit (2)
  1. Ulkopuolella
    2.3.2021, 16:51

    Minnuu kalskahtaa aina tuo kiire -termi. Nykytrendi tuntuu olevan ja tuntuu et kaik on kiireisii. Mut toisaalta hyvä, että oot löytäny niksejä arjen pyörteisiin. Muista hellittääkin välillä… kiire ei tarvi koko ajan olla 🙂

    1. Joo ehdottomasti, kiire ei todellakaan kuulu lempiasioihini. Jos tehtäviä asioita ei mitenkään voi siirtää tai jättää tekemättä, on silti kiva turvautua johonkin, jottei ainakaan unesta tarvitse tinkiä. Luin kivan blogitekstisi ja olen ehdottomasti samaa mieltä; kaikkien on aktiivisesti haastettava nyky-yhteiskuntaa ottamalla taukoja ainaisesta suorittamisesta. Maailma ei muutu yhtään rennomaksi, jos kaikki vain yrittävät löytää tapoja tehostaa arkeaan, jotta pääsisivät taas suorittamaan entistä enemmän… Leppoisaa iltaa! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *