Reservas/Reservations

Hola! 

Nyt on lauantai, mutta tulin toimistolle muutamaksi tunniksi tekemaan varauksia. Saan kayttaa konetta myos nettikayttoon tanaan, joten ajattelin kertoa hieman enemman mita oon taalla toissa tehnyt tahan mennessa. 🙂

Tanaan aloitin paivan kaynnistamalla tietokoneen, avaamalla SIHOT-ohjelman ja Rosanan sahkopostin. Sahkoposti oli taas taynna uusia viesteja, eiliselta illalta ja talta aamulta. Kayn kaikki meilit lapi; poistan turhat ja tulostan kaikki varaukset, rooming listit tai peruutukset. Sahkoposteja tulee myos asiakkailta, jotka kyselevat esimerkiksi onko mahdollista upgreidata heidan vaarama huone, tai kyselevat palveluiden hintoja. Myos valituksia tulee jonkun verran, mutta ne ymmartaakseni lahetetaan eteenpain Quality Managerille Alvarolle. Toinen asia mita tulee jonkun verran on ansioluettelot; tyonhakijoita tanne hotellille riittaa. 

Sahkopostin lapikaymisessa menee ensimmaiset 45 minuuttia, kun luen kaikki viestit, tulostan tarpeelliset ja vastaan muutamalla asiakkaalle, jotka kyselevat huoneiden hintoja. Espanjankielisiin sahkoposteihin en ole viela vastannut, mutta englanninkielisiin kylla. Olen saanut kehuja kirjoitustyylistani, koska ainakin viela olen jaksanut vastata hyvin kohteliaasti ja monisanaisesti viesteihin, toisinkuin Rosana ja Ana Maria rutinoituneesti vastaavat melko lyhyesti. 

Taman jalkeen alan kaymaan lapi juuri tulostamiani lappuja. Tanaan monet niista ovat rooming listeja, eli lappuja joita travel agencyt lahettaa meille, jotta tarkastamme ovatko varmasti kaikki heidan myymansa huoneet kirjattu jarjestelmaan. Rooming listit on nopea kayda lapi; etsin onko kyseinen huone SIHOT:issa, ja merkkaan varausnumeron lappuun. Samalla saatan myos hieman muokata varausta, esimerkiksi jos asiakkaiden lentojen ajat ovat tulleet laitan ne ylos (lentoajat auttaa respassa tyoskentelevia varautumaan check-inneihin) yms. Peruutuksiakin on tullut jonkun verran, mutta myos varauksia. Varauksissa menee aina muutama minuutti per varaus, silla ne pitaa tayttaa huolellisesti oikein. Joskus hintojen kanssa myos joutuu saatamaan, ja se vie vahan enemman aikaa. Nykyaan kylla muistan aika hyvin kaikki voimassa olevat tarjoukset ja ”hintakoodit” (taalla niita kutsutaan ainakin Tarifoiksi), joten niissa ei kesta niin kauaa kuin alussa. Tulostamassani lapussa, ja tietokoneella olevien hintojen taytaa olla samat. Aika monesti ne ei kuitenkaan ole, joten niita joutuu muokkailemaan. 

Taman jalkeen saatan tehda seuraavien kuukausien varauksia, tai kuten tanaan aloin tarkistamaan suoraan tietokoneelle tulevia varauksia. Jotkut Travel Agencyt lahettaa suoraan koneelle varaukset (esim. Thomas Cook), joten heidan varauksia ei tulosteta, mutta nekin taytyy itse tarkistaa. Tata kautta menee myos Melian nettisivujen kautta suoraan tehdyt varaukset, tai esimerkiksi puhelinsoitolla tehdyt varaukset. 

Olen myos laskeskellut nyt paljon eri yhtiot on myynyt hotellin huoneita; ne taytyy tarkistaa joka viikko. Talla kertaa on tullut aika paljon peruutuksia, ja monen Travel Agencyn kohdalla luvut laskevat, eivatka nousekkaan. Occupancy rate on talla hetkella 73%, mutta sen toivotaan nousevan kesakuun aikana. 

Siinapa aikalailla tahan asti tekemani hommat :-) Nyt on ne kuuluisat ensimmaiset kolme viikkoa on mennyt, ja kylla kai se on totta, etta kolmen viikon jalkeen sita sopeutuu. Ainakin nain mulle on taalla monet sanoneet. Toihin on tottunut jo hyvin, vaikka en olekaan pitkaan aikaan tehnyt saannollista tyota (:D), paikkoihin alkaa tottua ja myos ihmisiin. Rosana myos kyseli eilen kiinnostaako mua taa tyo ja mita mielta oon tasta, ja kun kerroin etta on mun mielesta mielenkiintosia juttuja, ja etta opiskelen alaa, han innostui ja alkoi kertoa hirveasti tasta tyosta. On kivaa, etta han kertoo kunnolla kaikki asiat ja selittaa niita. On mukavampi tehda naita juttuja kun ymmartaa miksi niita tehdaan. :) Rosana myos lupasi selittaa jatkossa lisaa tehtavia mulle, ja antaa lisaa vastuuta. 

Un saludo,

Sonja

kulttuuri matkat