Poppia ja herkullisia harmonioita arabimusatwistillä: Emel Mathlouthi

Viime aikoina olen luukuttanut paljon tunisialaisen Emel Mathlouthin musiikkia. Triphopin kanssa flirttailevissa biiseissä on mahtava synkkä pohjavire, joka istuu todella hienosti yhteen arabimusiikkivaikutteiden kanssa. Ja kun kokonaisuuteen lisätään upea lauluääni, sähkökitara ja hienot lauluharmoniat, on lopputulos melko järisyttävä.

emelmath.png

Mathlouthin musiikkia on kuunneltu paljon myös poliittisissa yhteyksissä, ja Wikipedia tietääkin kertoa Mathloutista seuraavaa:

Emel Mathlouthi released her debut, Kelmti Horra, in January 2012. The album was influenced by Joan BaezMassive Attack, and Björk. As a politically aware musician, the songs in the album have made promising duty to speak out on any injustice that Emel has witnessed about her beloved Tunisia. While she sings about humanity and a better world, the success of this album has made her to reach many more people in different parts of the world. As the song, ”Kelmti Horra” (My Word is Free), was considered as ”the anthem of the Arab Spring,” it has been Emel’s most famous song so far. The outstanding success of this songs led her to perform the song on December 11, 2015, during the award ceremony of the 2015 Nobel Peace Prize in Oslo, which was awarded to the Tunisian National Dialogue Quartet.

Tähän mennessä omia suosikkibiisejäni ovat olleet mm. Houdou’onLost ja Sallem, jotka löytyvät kaikki Spotifysta. Myös YouTubessa on videoita, painottuen kuitenkin enemmän live-esiintymisiin. Kannattaa kuunnella kummatkin albumit, upeita kohtia löytyy niin monista biiseistä.

https://www.youtube.com/embed/TXv5ByGSsbA” width=”560″>
sson, ja se kuuluu musiikissa hyvällä tavalla. Mikäli tummanpuhuvat elektrobiitti-sähkökitarasoundit ja itämainen estetiikka kiehtoo sinua yhtä paljon kuin minuakin, kannustan tutustumaan tapaukseen. 

 

www.facebook.com/E.Mathlouthi
www.emelmathlouthi.com

Kulttuuri Musiikki Suosittelen