Emily Haines
(Kuva: emilyhaines.com)
On ensimmäisen artistinoston aika!
Ensimmäisenä vuoron saa Emily Haines, joka tunnetaan etenkin kanadalaisen synarock-yhtye Metricin keulahahmona, mutta myös Broken Social Scenen jäsenenä.
Jos Metric ei ole vielä tuttu, suosittelen aloittamaan albumista Old World Underground, Where Are You Now?. Kuuntele ainakin seuraavat kappaleet:
https://www.youtube.com/embed/BuNkVoI_mWM” width=”420″>
Hainesin kynäilemien biisien teemat tuntuvat rakentuvan usein etenkin yhteiskunnallisten epäkohtien, ihmiselämän kipupisteiden kuin masennuksen ympärille. Metricin lisäksi laulaja on julkaissut soolomateriaalia nimellä Emily Haines & The Soft Skeleton.
Parasta Hainesissa on kyky tuoda räväkämpiin biiseihin potkua herkän kauniinkin laulusoundin voimin. Lavalla voidaan nähdä yhtälailla riehuva syntikkarokkari kuin vähäeleisesti pianon koskettimien edessä matalalla äänellään tunnelmoiva traagikko.
”I’m interested in the people who are inclined to be a little bit sad, who maybe see things in a sepia tone but without being mopes necessarily. And I like that about Metric – it’s not the Jackson 5 pretending things are happy when they’re not, it’s acknowledging that actually things are a bit fucked and finding a way to turn that into something else.”
(Lähde: The Guardian)
Itselleni Metricin uusi popimpi soundi ei ole kolahtanut ihan samaan malliin kuin 2000-luvun alun tuotanto, johon tulee palattua aina uudelleen ja uudelleen. Spotifysta ei löydy kaikkia Metricin albumeja, joten musiikkia kannattaa kuunnella ensisijaisesti Metricin kotisivuilla.
”There are a million things that I could have done that would have made it less difficult in the beginning, but the moments I’m most proud of are those first shows where we managed to get 15 people in a random bar to be committed to what’s happening with the music. I know it’s hard for people to imagine that would be the hardest shows we’ve ever played. I’ve played with Lou [Reed], I’ve played to tens of thousands of people, I’ve played for the Queen, but nothing is harder than those moments when you have the conviction to play in front of those 15 people and own it.”
(Lähde: Wikipedia)