Ladataan...
Stronger by Hanna

Sain juuri oman raporttini päivän stressikuormasta ja siitä palautumisesta. Hyvin mielenkiintoista! Äkkivilkaisulla voisi päätellä, että olen kova stressaamaan, ja hyvä nukkumaan. :) Katsotaan kuitenkin tarkemmin, mistä on kyse. Nyt pääset kurkkaamaan minun päivääni minuutin tarkkuudella!

Jos tulit blogiin tarjouslinkin perässä, niin tässä se, ole hyvä. Suosittelen kuitenkin lukemaan mitä testissä selvisi. :)

Aikaisemmissa blogipostaukisssani mm. täällä ja täällä olen kertonutkin jo, että kuormitusta tulee monesta suunnasta. Sinulla voi olla stressaava työ, melu, ehkä epäsäännölliset työajat, uniongelmia tai kriisejä perhe-elämässä. Kaikki tietävät, että nuo asiat vievät voimavaroja. Tiesitkö, että myös epäsäännöllinen tai liian niukka syöminen on stressi elimistölle? Kuten myös liikunnan puute tai liian kova liikunta. Myös tunne-elämän ongelmat kuten vaikkapa yksinäisyys on stressaavaa. Sairastelut rasittavat myös.

No niin, stressiä tuleekin siis joka tuutista! Miten sitä voi välttää? Ei kokonaan voikaan, eikä täydykään. On normaalia, että stressihormonitasot kohoavat päivän mittaan, mutta olisi myös normaalia, että ne alkavat laskea työpäivän jälkeen, niin että saat unen päästä kiinni. Elimistöllä siis on taito palauttaa sinut päivän kuormituksesta. Tämä taito joutuu kuitenkin nykyelämässä usein liian kovaan testiin. Emme enää palaudukaan. Kohtaamamme stressi on liian kovaa, sitä tulee joka suunnasta, ja emme ehkä huomaa että voimme itse vaikuttaa palautumiseemme. Olemme vain laput silmillä ja otamme vastaan mitä elämä tuo. Ja niin voimat alkavat hiipua, ja burn out vaanii nurkan takana.

On tosi tärkeää tiedostaa, että pysty vaikuttamaan kokonaiskuormittumiseesi. Jos on jotain asioita, joille et voi mitään (esimerkiksi työvuorot, tai päälle puskeva deadline) niin pystyt nostamaan palautumistasi muilla konsteilla. Voit ehkä mennä aikaisemmin nukkumaan, pitää huolen säännöllisestä syömisestä ja kovan stressin aikana vaihtaa rasittava kovasykkeinen liikunta kevyeen, palauttavaan liikuntaan. Ajattele, kehosi on niin fiksu, että kun kohotat peruskuntoasi kävelyllä (vaikka 2 kertaa viikossa 45-60min kerrallaan), sykevälivaihtelusi suurenee ja leposykkeesi laskee. Tämä saa aikaan sen, että kehosi palautuu esimerkiksi työstressistä helpommin! Vaikka et tehnyt suoranaisesti työhösi mitään muutoksia. Voit vielä nostaa palautumispisteitäsi liikkumalla vaikkapa luonnossa, ottamalla päivään 15 minuutin mittaisen rentoutushetken, ja viettämällä hauskaa aikaa ystävien kanssa. Nämä kaikki toimet palauttavat sinua. Tällaisia asioita me yleensä pystymme tekemään, vaikka työvuoroihin tai perhe-elämään ei voikaan niin helposti vaikuttaa.

Mitä hyvinvointianalyysissa selviää?

Alla olevassa raportissa on tiistaipäivä, työaika klo 12.30-20.30.

 

Mitä tässä raportissa sitten näkyy? Ohessa on esimerkki minun päivästäni. Päivällä oli kaksi peruuntunutta pt-aikaa, joten tavallista enemmän toimistotöitä siis. Punainen on stressireaktioita (ei aina välttämättä negatiivista stressiä, vaan normaalia päivän aikaista vireystilan nousua ja vaikkapa innostumista). Vaalean sininen on kevyttä liikuntaa, tumman sininen rasittavaa liikuntaa. Valkoinen pätkä on tässä minun raportissani liikunnasta palautumista (eli se aika, jolloin keho vielä kuluttaa reilusti enemmän energiaa lepotilaan verrattuna) ja vihreä on palautumista.

Otimme yhdeksi uudeksi palveluksemme työpaikallani Beauty Centerillä Firstbeatin Hyvinvointianalyysin, ja koulutuksessa kävimme läpi omia mittaustuloksiamme. Kävi ilmi, että eri ihmiset tietysti kokevat asiat eri tavalla ja palautuvat eri tavalla. Myös temperamenttipiirteet vaikuttavat paljon päivän stressireaktioihin. Itse olen helposti innostuvaa sorttia, joten korkeat stressipiikit työpäiväni aikana eivät ole negatiivista stressiä, vaan aktiivista puuhastelua ja vireystason nousuja. Rauhallisemmalla työkaverillani samat työtehtävät piirsivät ihan erilaista käyrää!

Miten kova liikunta vaikuttaa uneen?

Tosi mielenkiintoinen kohta hyvinvointianalyysissani oli illalla klo 18:15 ohjaamani Bodyattack-tunti ja sen jälkeiset tapahtumat. Ohjasin siis kovasykkeisen ryhmäliikuntatunnin kuuden jälkeen illalla, ja sen jälkeen minulla oli vielä yksi personal training-asiakas, jonka jälkeen lähdin kotiin. Unenpäästä olen saanut kiinni klo 22:10, mutta palauttava uni on viivästynyt, se alkaa vasta klo 00:15! Muina päivinä suurin piirtein samalla minuutilla kun olen nukahtanut, on alkanut heti palauttava uni. Eli kova liikuntatuokio ja iltavuoro töissä heikensi merkittävästi palautumistani. Nukuin kuitenkin huimat 9 tuntia(!!!) joten päivän kokonaispalautuminen nousi erittäin hyväksi unen ja liikunnan vuoksi. Olen aina ajatellut, ettei illalla liikkuminen haittaa minua, sillä saan ihan hyvin unenpäästä kiinni. Niinpä, mutta unen laatu on selvästi huonompi! Minulla on vain yksi iltavuoro viikossa ja moni muu tekee enemmän iltavuoroja, tai liikkuu aina myöhään iltaisin. Ehkä sinun kannattasi tsekata oman unesi ja palautumisesi laatu?

Miten selviän arjestani?

No, miten sitten kokonaiskuva, poltanko kynttilää molemmista päistä? Vaaniiko burn out tai ylikunto? Alla olevasta kuvasta näkee, että voimavarat itseasiassa lisääntyivät kolmen mittauspäiväni aikana. Vaikka kaikki työpäiväni sisälsivät kohtuullisen määrän stressiä, (56/100 pistettä, kun ikäluokkani keskiarvo on 55 pistettä, matalampi arvo on siis sitä suurempi määrä stressiä), niin uneni palauttavuus oli 90/100 pistettä (ikäluokkani keskiarvo 59!!! ihmiset hei, NUKKUKAA!) ja liikunnasta saamani pisteet olivat 100/100 (keskiarvoa ei ilmoiteta). Näin ollen, kohtalaisen stressaavien päivien kuormitus pystytään kompensoimaan unella ja liikunnalla. Se mitä minä voisin parantaa, on ottaa rauhallisia hetkiä päiväsaikaan. Koitin kyllä, makoilin puoli tuntia illalla sohvalla toisena päivänä, mutta stressikäyrä sen kun piirsi käppyrää. :D Lapset siis hyörivät ympärillä niin ei siinä varsinaisesti mikään zen-fiilis ollut.

 

Olen kuitenkin ollut tietoinen tästä jo etukäteen, teen kovasti töitä, ja minulla on kolme pientä lasta. Ihan selvä siis että stressiä kertyy. Siksipä juuri olen pitänyt kynsin ja hampain kiinni omista liikuntahetkistäni (jotka eivät siis ole pelkästään kovia ryhmäliikuntatunteja, vaan myös salitreeniä ja palauttavaa, kevyttä aerobista) ja siitä että nukun mahdollisimman paljon.

Jos nipistäisin unesta ja katsoisin telkkaria aina puolille öin, en varmaan jaksaisi liikkua. Ja kun en liikkuisi muuta kuin työni sanelevat kovasykkeiset ryhmäliikuntatunnit niin siitäpä se vyyhti alkaisikin kertyä. Entäpä jos vielä vetäisin naamat viikonlopun molempina päivinä? (Jo pieni määrä alkoholia heikentää palautumista, saatika sitten kunnon biletys.) Voin siis omilla toimillani joko pahentaa, tai parantaa palautumistani. Täytyy sanoa, että huomaan kyllä että voimavarani ovat hyvät. Minun ei tarvitse kaatua väsyneenä työpäivän jälkeen sohvalle koomailemaan. Jaksan viikonloppuna harrastaa liikuntaa ja leipoa lasten kanssa.

Jos sulla on fiilis, että tasan tarkkaan voimat riittää työviikosta selviämiseen, niin suosittelen että tilaat tämän mittauksen itsellesi. Meidän henkilökunta (minä, tai työkaverini) selittää sitten sinulle auki omat käyräsi. Tämä oli erittäin havainnollistava, ja helposti löytää ne keinot, joilla omaa palautumista saisi paremmaksi. Sillä mitä paremmin palaudut arjestasi, sitä enemmän energiaa sulla on. Energiaa tehdä muutakin kuin työtä. Elämä ei ole sitä varten että kaikki voimat menee työhön. Energiaa kuuluisi riitää sinulle itsellesikin.

Ja ensimmäisen kaupallisen yhteistyön kunniaksi mulla on sulle Suomen halvin hinta Firstbeat-mittaukseen, 99e (hinnat vaihtelevat yleensä 179-225e). Osta tästä verkkokaupastamme, alennettuja mittauksia on rajoitettu määrä. Sinun ei tarvitse olla liikuntakeskuksemme jäsen, eikä edes paikkakuntalainen (siinä tapauksessa saat palautteen puhelimitse). Toki suosimme aina face to face-palautteita. :)

Kivaa päivänjatkoa sulle!

Hanna

 

Teksti on tehty kaupallisessa yhteistyössä Beauty Center Oulun kanssa.

Ladataan...
Stronger by Hanna

Asiakkaat pyysivät mua kirjoittamaan tästä: Keski-ikäisen, tai sen ylittäneen voimaharjoittelusta. Jos olet itse viisissäkymmenissä tai yli, lue tämä. Jos olet nuorempi, lähetä tämä teksti vanhemmillesi tai isovanhemmillesi. Tämä teksti on lyhyt, koska asia on niin yksiselitteinen kuin olla ja voi.  Pahoittelen, jos kielenkäyttöni vaikuttaa töksähtävältä. Tämä asia vain on niin tärkeä, että se ei hyssyttelemällä parane. On harjoiteltava. Muuten raihnaistut. Älä raihnaistu!

Tiedätkö, ulkonäön vuoksi treenaamisen juna ajoi sinusta jo ohi. Pepun muokkaaminen ja vatsan litistäminen ovat suoraan sanottuna nuorten turhakkeita! Keski-ikäinen treenaa siksi, että pystyy elämään! Toki ulkonäköön tulee positiivisia muutoksia kaiken ikäisillä kun harjoittelee, mutta toimintakyvyn parantuminen päihittää ulkonäköjutut tärkeydessään kuus-nolla.

Jos tähän asti olet liikkunut koska "pitäisi", että vatsa pienenee, ei ole ihme, ettei enää varttuneemmalla iällä huvita. Ehkä ulkonäkö ei ole enää prioriteettiykkösesi, jotenka se ainoa motivaattori, mikä on saanut sinut joskus aiemmin liikkumaan, on kadonnut? Hyvä! Nyt on tilaa uusille syille. KAIKKIEN MEIDÄN PITÄISI LOPETTAA ULKONÄÖN VUOKSI TREENAAMINEN! Kaikkien meidän pitäisi treenata terveyden ja hyvän olon vuoksi. Mutta elintärkeää siitä tulee silloin, kun iän myötä aletaan menettää lihasmassaa. Jo kolmekymppinen alkaa menettää lihasmassaa, ja kato vain kiihtyy vaihdevuosi-iän koittaessa.

Tiedätkö, vanhuus ei tulekaan hiipien. Se voi iskeä yllättäen vasten kasvoja. Sinulla on voinut vierähtää kymmenen, 20 tai jopa 30 vuotta siitä, kun viimeksi olet käynyt lattialla istumassa tai makoilemassa! Kun ei ole enää pieniä lapsia, tai lapsenlapsia, lattialle ei tunnu enää olevan asiaa. Sitten yhtenä päivänä, kun kompastut, et enää pääsekään lattialta ylös. Ja juuri edellisenä päivänä kävit sauvakävelylenkillä! Miten tämä on mahdollista? Minähän kävelen joka päivä, minähän liikun! Kävely kun ei pidä lihasvoimaa yllä! Kävely, vesijumppa tai venyttely ei riitä. Tarvitset voimaa.

Lihasvoimaa saa kehitettyä kaiken ikäiset. Mutta se vaatii sen, että harjoittelet tarpeeksi raskasta vastusta vasten. Kuntosalitreenillä se onnistuu helpoiten. Kahden kilon käsipainot ovat kivaa jumppaa yläraajoille, mutta jalkojen voima vaatii kuormittavampaa treeniä. Älä pelkää harjoittelua! Se pitää sinut terveenä ja itsenäisenä. Jos sinulla on sairauksia, ne toki vaikuttavat asiaan, mutta liikunta-alan ammattilainen tietää kyllä tehdä sinulle turvallisen treeniohjelman.

Kumman elämän valitset:

vaihtoehto a) Teet pitkän työuran, puurrat ahkerasti ja kivut haittaavat viimeisiä työvuosiasi. Viimein pääset eläkkeelle, huh! Harmi vain, että olet siinä vaiheessa jo väsynyt, kipeä ja hieman heikkokin niin että voimia ei tunnu olevan enää mihinkään. Pari vuotta eläkkeellä oltuasi saat rollaattorin, ja pian et uskalla nousta sohvalta, vaan vietät päiväsi istuen. Lopulta vuoteeseen hoidettuna.

vaihtoehto b) Teet pitkän työuran, puurrat ahkerasti ja kivut haittaavat viimeisiä työvuosiasi. Viimein pääset eläkkeelle, huh! Päätät, että NYT on aikaa itselle! Ilmoittaudut eläkeläisten kuntosaliryhmään, ja käyt siellä kaksi kertaa viikossa. Lisäksi osallistut sinulle sopiville jumppatunneille ja liikut ulkona lepopäivinä. Voimatasosi paranevat, ja huomaat kehosi ikään kuin nuortuvan parin ensimmäisen eläkevuoden aikana. Kivutkin vähenevät. Pystyt leikkimään lastenlasten kanssa, pääset jopa pulkkaan istumaan heidän kanssan talvella mäkeä laskiessa. Pytyt käymään ystävien kanssa ulkona. Elämä on ihanaa!

Valinta on sinun. Se on sinun elämäsi, eikä se ole todennäköisesti ohi vielä pitkään aikaan. Miten käytät sen?

Ladataan...
Stronger by Hanna

Tämä on niin siistiä, etten ehkä kestä! Työpaikkani Beauty Center on jo kahtena vuotena peräkkäin (2017 ja 2018) valittu ykköseksi Suomen parasta CMS personal training-palvelua tuottavaksi liikuntakeskukseksi, ja nyt kuulimme että olemme myös tänä vuonna voittaneet Vuoden CMS-klubi-palkinnon! Ihan huikeaa!

Palkinto on myönnetty mm. kouluttautumisesta, kehittämisestä, someaktiivisuudesta, personal training-toiminnasta ja sen kasvusta. Se, että olemme nousseet personal trainer-palveluissa ykköseksi, ja nyt myös pokkasimme koko systeemin pääpalkinnon, kertoo sen, että taidamme tehdä ihan hyvää työtä? Olen niin ylpeä koko tiimistämme, etten pysty sanoin kuvailemaan! Ryhmäliikuntaohjaajat, asiakaspalvelijat ja personal trainerit, MAHTAVAA TYÖTÄ!!

Kaikista jännintä on se, että meillä on henkilökunnasta muutama lähtenyt opiskelemaan, paria kutsunut (tai lähitulevaisuudessa kutsuu) äitiysloma ja omistajakin on vaihtunut. Muutoksista huolimatta työnjälki ja laatu ovat pysyneet. Toisin sanoen siis Beauty Center on ja pysyy. Niin asiakkaat, kuten ruohonjuuritason työntekijätkin. Heidän väliseen suhteeseensa kulminoituu menestyksemme. Teemme tätä työtä asiakkaille niin hyvin kuin osaamme siksi, koska pidämme työtämme tärkeänä. Parhaimmillaan annamme ihmiselle lisää hyviä elinvuosia! Se, jos mikä on tärkeää.

Kun harrastuksesta tulee työ

Ihminen hakeutuu liikunta-alalle syystä. Syyt hieman vaihtelevat, mutta pääpiirteittäin henkilö kokee saavansa liikkumisesta hyvää oloa, nauttivansa siitä ja innostuvansa. Se on hauska harrastus. Asia ei ole enää niin yksinkertainen kun harrastuksesta tulee työ. On riski, että hauskuus loppuu, kun "pakko" alkaa. Ja siitä pääsemmekin tähän aiheeeseen. Työkaverini, itseni mukaanlukien, olemme tällä alalla siksi, että haluamme. Tykkäämme liikkua, innostumme siitä itse, ja ennen kaikkea, haluamme inspiroida muita. Halu jakaa liikunnan iloa on niin suuri, että mielellään tekee harrastuksestaan työn. Ja juuri tästä syystä alalla olevat ovat juuri niitä parhaita. Innostavimpia ohjaajia, jatkuvasti lisää opiskelevia, sellaisia, jotka ymmärtävät että asiakas on myös ihminen jolla on omat haasteensa elämässään. Jos on liikunta-alalla vain siksi, että se on työ muiden joukossa, voi kyllä tehdä työtään, mutta väitän että silloin se jää hyvin yksiulotteiseksi. Lisäksi, henkilökohtainen valmennus vaatii henkisiä voimavaroja aika paljon, ja jos ihmisellä ei ole aitoa halua auttaa toisia ihmisiä (niin kliseeltä kuin se kuulostaakin), on vaarana että uupuu itse, tai lakkaa välittämästä. Kun ohjaaja kokee tekeväsä merkityksellistä työtä, ja osaavansa hommansa, hän jaksaa työtään paremmin. Ja asiakas saa parempaa palvelua.

Kiitos!

Kiitos asiakkaillemme! Jos olet, tai olet ollut liikuntakeskuksemme asiakas, personal training-asiakas, tai vaikkapa tämän blogin lukija, kiitos sinulle! Kuulen kiitoksia tai kiitollisia palautteita oikeastaan päivittäin. Asiakkaat muistavat kiittää hyvästä ryhmäliikuntatunnista, tai kehittävästä pt-ohjauksesta. Mutta myös ammattilainen on kiitollinen asiakkaalle! Tiedätkö, ilman sinua, me emme voisi tehdä tätä työtä. Ja niin kauan kun sinä haluat meidän palveluitamme käyttää, niin kauan me sinua palvelemme. Kiitos siis luottamuksestasi.

A relaxed mind is a creative mind

Miten sitten onnistumme, miksi valmennustamme kysytään niin paljon? Luotamme siihen, että jokainen haluaa tehdä työtään niin hyvin kuin osaa, ja tekeekin. Näin ollen trainereillamme ei ole vaatimuksia myynnin suhteen. Tietysti myyntiä on suotavaa tulla, (firmanhan on pyörittävä ja meilläkin on omat laskumme maksettavanamme) mutta emme pidä palavereita, joissa todetaan että nyt jäit tavoitteesta, koitappa parantaa ensi kerralla. Tähän me emme vain usko! Toisin sanoen, emme työskentele paineessa tai vaatimuksista, vaan omasta halusta. Kaikki kulminoituu siihen, miksi tälle alalle lähdimme. Emme myy vain myymisen ilosta, vaan autamme asiakkaita parantamaan terveyttään ja elämänlaatuaan.

Tiimimme täyttää itse oman kalenterinsa, muokkaa itse työpäivänsä. Toiset toimivat rauhallisemmin, toiset nopeammin. Mutta kaikki toimivat. Sallimme erilaiset työskentelytyylit. Erilaisuus vetoaa myös asiakkaisiin. Toisilta myynti sujuu ikään kuin luonnostaan, ja he sitten paikkaavat tiimin myyntiä esimerkiksi myymällä toisille. Kilpailua työntekjöiden välillä ei ole, koska se, kuka myy eniten ei ole talolle tärkeintä. Kun asetelma on rennompi, työntekijä voi olla rennompi. Teepaketissa oli kerran viisaus, joka mielestäni sopii tähän erittäin hyvin: A relaxed mind is a creative mind. Kyllä, olen teepaketti-filosofi! :)

Työskentelen Beauty Centerillä valmennuspäällikkönä, ja haluan vähän kehua pt-tiimiämme. Se, että kahtena vuotena peräkkäin voitimme parasta CMS personal training-palvelua-palkinnon, ei mielestäni ole sattumaa. Meillä on uskomaton joukko motivoituneita ammattilaisia! Meillä on tiimi, jota ei tarvitse erityisemmin johtaa. He kysyvät, jos on kysyttävää. He osaavat työnsä. Valmennuspäällikkönä lähinnä koordinoin asiakastilanteita, suunnittelen kampanjoita tai markkinointia, ja valmennan tietysti itse myös. Mutta työntekijöitä minun ei tarvitse näpelöidä. Jokainen tekee työtään omalla tavallan, tietty yhteisiä linjoja noudatellen. Siksi emme ole konseptoineet pt-valmennuksia mihinkään tiukkoihin raameihin, vaan annamme työrauhan valmentajalle, ja mahdollisuuden siihen, että valmennus on aina yksilöllistä. Niin kauan kun työntekijä tietää, että häntä arvostetaan ja hänet hyväksytään joukkoon, hän kokee osaavansa, ja hän tietää että tekemällään työllään on merkitys, niin kauan hän onnistuu. On myös hyvä muistaa, että asiakkaamme ovat tavallisia naisia. Olemme erikoistuneet heidän valmentamiseensa. Emme varmastikaan olisi erityisen hyviä painonnostajien, kilpaurheilijoiden tai fitnessharrastajien valmentamisessa. Me olemme itsekin ihan tavallisia, ja valmennamme tavallisia naisia.

Joten työkaverit, kiitos kun olette!

Kiitos asiakkaat, kun luotatte meihin! Lupaamme jatkossakin antaa kaikkemme!

Käy tutustumassa keskukseemme täältä.

Pages